קריפס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: הגהה ועריכה טכנית.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: הגהה ועריכה טכנית.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
סימן הידיים של הקריפס

קריפסאנגלית: Crips) היא כנופיה, שבסיסה באזורי החוף של דרום קליפורניה. היא הוקמה בלוס אנג'לס בשנת 1969, בעיקר על ידי ריימונד וושינגטון וסטנלי ויליאמס. הכנופיה עוסקת לעיתים קרובות בלוחמה גלויה זה עם זה. הלבוש הקובל בין חבריה הוא בגדים כחולים, נוהג שדעך במקצת בגלל שהוא הפך לסימן זיהוי בידי המשטרה. מבחינה היסטורית, מרבית חבריה היו ממוצא אפרו-אמריקאי.

הקריפס הם אחת הכנופיות הגדולות והאלימות ביותר של כנופיות רחוב בארצות הברית. עם מספר מוערך של חברים נע בין 30,000 ל -35,000 בשנת 2008, הם היו מעורבים ברציחות, שוד וסחר בסמים.

ריימונד וושינגטון

לקריפס יש יריבות ארוכה ומרה עם הבלאדס.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטנלי טוקי ויליאמס פגש את ריימונד לי וושינגטון בשנת 1969, והשניים החליטו לאחד את חברי הכנופיה המקומית שלהם מהצד המערבי והמזרחי של דרום מרכז לוס אנג'לס כדי להילחם בכנופיות רחוב שכנות. רוב החברים היו בני 17.ויליאמס הוזיל את תאריך ההקמה של שנת 1969 המצוין לפעמים בזכרונותיו, פעילות הכנופיות בדרום מרכז לוס אנג'לס ששורשיה במגוון גורמים המתוארכים לשנות החמישים, כולל ירידה כלכלית שלאחר מלחמת העולם השנייה והובילה לחוסר עבודה ועוני, כאשר הפרדה גזעית הביאה להיווצרות "מועדוני רחוב" שחורים על ידי צעירים אפריקאים גברים אמריקאים שהודרו מארגונים כמו הצופים, ודעיכתם של ארגונים לאומניים שחורים כמו מפלגת הפנתר השחור ותנועת הכוח השחור.

עד 1978 היו בלוס אנג'לס 45 כנופיות קריפס, שנקראו סטים (או בעברית מערכות). הם היו מעורבים מאוד בייצור PCP, מריחואנה ואמפטמינים. ב-11 במרץ 1979 נעצר ויליאמס, חבר בווסטסייד קריפס, בשל ארבעה מעשי רצח וב־9 באוגוסט 1979 וושינגטון נורה. וושינגטון התנגד למערכות קריפס ואחרי מותו כמה מערכות קריפס החלו להילחם זו בזו. הנהגת הקריפס פורקה, מה שגרם למלחמת כנופיות קטלנית בין קובצי שכונת רולין 60 לבין שמונה מחנות גנגסטרים, שהובילו את מערכות הקריפס הסמוכות לבחור צד וליישר קו עם קריפס הגנגסטר או קריפס השכונה, וניהלו מלחמה רחבת היקף בדרום מרכז וערים אחרות. הקריפס של החוף המזרחי וקריפס הובר ניתקו ישירות את הברית שלהם לאחר מות וושינגטון. עד 1980, הקריפים היו בסערה, ונלחמו עם הבלאדם ונגד עצמם. הצמיחה וההשפעה של הכנופיה גדלו משמעותית בתחילת שנות השמונים, כאשר קראק וקוקאין הגיע לרחובות ומערכות של קריפס החלו להפיץ את הסם. רווחים גדולים גרמו לקריפס רבים להקים שווקים חדשים בערים ומדינות אחרות. כתוצאה, החברות בקריפ גדלה בהתמדה וחבורת הרחוב הייתה אחת הגדולות במדינה בסוף שנות השמונים. בשנת 1999 היו לפחות 600 מערכות של קריפס עם יותר מ-30,000 חברים שהעבירו סמים בארצות הברית.

מוצא[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורות מסוימים מצביעים על כך שהשם המקורי של הברית נקרא, "Cribs", השם הצטמצם מתוך רשימה של אפשרויות רבות ונבחר פה אחד משלוש אפשרויות סופיות, על פני השלטונים השחורים והמתנקשים. קריבס נבחר כדי לשקף את הגיל הצעיר של רוב חברי הכנופיה. השם התפתח ל"קריפס "כאשר חברי הכנופיה החלו לסחוב רובים כדי להציג את מעמד ה"סרסור" שלהם. אז החלו אנשים בשכונה לקרוא להם "cripples", או בקיצור "קריפס". בפברואר 1972 לוס אנג'לס טיימס השתמשו במונח. מקור אחר טוען ש"קריפס "אולי התפתח מ"cripples", כנופיית רחוב משנות ה -70 בוואטס, בה וושינגטון הייתה חבר. השם לא היה בעל משמעות פוליטית, ארגונית, סתמית או ראשי תיבות, אם כי יש שהציעו שהוא מייצג "מהפכה משותפת בתהליך", ראשי תיבות. על פי הסרט "ממזרים של המפלגה", שביים חבר הבלאדס, השם ייצג את "שירות בין-מפלגתי מהפכני בקהילה" או "שירות בין-מפלגתי רפורמי בקהילה". בזכרונותיו הפריך ויליאמס את הטענות כי הקבוצה הייתה ספין אוף של מפלגת הפנתר השחור או הוקמה לאג'נדה קהילתית, וכתב כי היא "מתארת ברית לוחמת נגד כנופיות רחוב - לא יותר, לא פחות." וושינגטון, שהשתתף. היה מנהיג הקריפס של איסט סייד, ויליאמס, שלמד בתיכון בוושינגטון, הוביל את הקריפס של הווסט סייד.

ויליאמס אמר כי בנדנה כחולה נלבשה לראשונה על ידי אחד ממייסדי הקריפס בודהה, כחלק מבגדיו המתואמים בצבע של לוי כחולים, חולצה כחולה וכתפיות כחולות כהות. בנדנה כחולה נלבשה במחווה לבודהא לאחר שנורה ונהרג ב23- בפברואר 1973, והצבע נקשר לקריפס.

כנופיות קריפס[עריכת קוד מקור | עריכה]

כנופיית הקריפס מורכבת מבין כ-30,000-35,000 חברים ו -800 נערכות, פעילים ב -221 ערים ו -41 מדינות אמריקאיות.

המדינות עם המספר הגבוה ביותר של "מערכות קריפס" הן קליפורניה, טקסס, אוקלהומה ומיזורי. החברים בדרך כלל מורכבים מגברים אפרו-אמריקאים צעירים, כאשר חלקם לבנים, היספנים, אסיאתיים ואיים באוקיינוס השקט.

מערכות קריפ פעילות גם בערים הקנדיות מונטריאול וטורונטו.

יש קריפס ששירתו בכוחות המזוינים של ארצות הברית ובבסיסים בארצות הברית ומחוצה לה.

יריבות בין קריפס לפאמליז[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקריפס הפכו לפופולריים ברחבי דרום לוס אנג'לס ככל שהצטרפו כנופיות נוער נוספות; בשלב מסוים הם עלו על כנופיות שאינן קריפס, וגררו סכסוכים עם כנופיות שאינן קריפס, כולל ל.א ברימס, אתונה פארק בויז, הבישופים, חברת המקדחות ונתיבי דנבר. עד 1971 התפשטה המוניטין של הכנופיה ברחבי לוס אנג'לס.

עד 1971, כנופיה ברחוב פירו בקומפטון, קליפורניה, המכונה "פירו סטריט בויז", התגבשה וקישרה את עצמה לקריפס כמערכה. אחרי שנתיים של שלום, התחיל ריב בין הפירוס לבין מערכות הקריפ האחרים. מאוחר יותר זה הפך לאלים כאשר התפתחה מלחמת כנופיות בין בעלות ברית לשעבר. קרב זה נמשך ובשנת 1973, פירוס רצו לסיים את האלימות וקרא לפגישה עם כנופיות אחרות שכוונו על ידי הקריפס. לאחר דיון ארוך פירוסים שברו את כל הקשרים ל"קריפס "והקימו ארגון שלימים ייקרא "הבלאדס", כנופיית רחוב הידועה לשמצה על יריבותה עם הקריפס.

מאז התחילו סכסוכים ונקמות דם אחרים בין רבים מבין מערכות קריפס שנותרו. זו תפיסה מוטעית שכיחה שקריפס מגדירים נקמות דם רק בדם. במציאות הם גם נלחמים זה בזה - למשל, הקריפס של השכונה המתגלגלת משנות ה-60 והקריפס של שכונה 83 הם יריבים מאז 1979. בוואטס, .באמצע שנות התשעים, היריבות של הובר קריפס ומלחמות עם מערכי קריפ אחרים גרמו להם להיות עצמאיים ולהפיל את שם קריפ, וכינו עצמם הובר עבריינים.

בריתות ויריבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יריבות עם הבלאדס[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבלאדס הם היריבה העיקרית של הקריפס. בתחילה נוצרו הבלאדס כדי לספק לחברים הגנה מפני הקריפס. היריבות החלה בשנות השישים כאשר וושינגטון וחברי קריפ אחרים תקפו את סילבסטר סקוט ובנסון אוונס, שני תלמידים בתיכון Centennial. לאחר התקרית הקים סקוט את הפירוס ואילו אוונס הקים את כנופיית מערב פירו. בסוף 1972 הצטרפו לפירוס כמה כנופיות שהרגישו קורבנות על ידי הקריפס בגלל ההתקפות המחריפות שלהם כדי ליצור פדרציה חדשה של כנופיות שאינן קריפ, שלימים נודעה כבלאדס. בין השנים 1972 - 1979 הלכה וגברה היריבות בין הקריפס לבלאדס, מהווה את רוב הרציחות הקשורות לכנופיה בדרום לוס אנג'לס. חברי הבלאדס והקריפ נלחמים מדי פעם זה בזה ואחראים לחלק ניכר מהרציחות הקשורות לכנופיה בלוס אנג'לס.

ברית עם האומה העממית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים, כאשר חברי כנופיית קריפ רבים נשלחו לבתי כלא שונים ברחבי הארץ, נוצרה ברית בין הקריפס לאומה העממית בבתי הכלא של המערב התיכון ודרום ארצות הברית. ברית זו הוקמה כדי להגן על חברי הכנופיה הכלואים בכלא הממלכתי והפדרלי. זה הכי חזק בתוך בתי הכלא, ופחות יעיל בחוץ. הברית בין הקריפס לאנשים מכונה "8 כדורים". כדור בן 8 שבורים מצביע על אי הסכמה או "בקר" בין אנשים לקריפס.

גרפיטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרפיטי "רוצח בלאדס" באלכסנדריה

כמה פרקטיקות של חיי כנופיות קריפ כוללות גרפיטי והחלפות ומחיקות של אותיות אלפבית מסוימות. האות "ב" במילה "בלאד" אינה "מכובדת" בקרב קבוצות מסוימות ונכתבת עם צלב בתוכה בגלל הקשר שלה עם האויב. האותיות "CK", המייצגות "רוצח קריפ", נמנעות ומוחלפות ב" cc ". לדוגמה, המילים "לבעוט לאחור" נכתבות "kicc bacc". אותיות רבות אחרות משתנות גם בשל אסוציאציות סמליות. קריפס בכלא בשנות השבעים והשמונים דיברו לפעמים סוואהילי לשמור על פרטיותם משומרים וכנופיות יריבות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קריפס בוויקישיתוף