קרלו גמבינו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קרלו גמבינו
Carlo Gambino
לידה 24 באוגוסט 1902
פלרמו, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 15 באוקטובר 1976 (בגיל 74)
מספקווה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה איטליה, ממלכת איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות סנט. ג'ון עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרלו גמבינואנגלית: Carlo Gambino‏; 24 באוגוסט 1902 - 15 באוקטובר 1976) אשר נודע בכינוי "דון קרלו", היה מאפיונר אמריקני ממוצא סיציליאני אשר הנהיג את משפחת גמבינו. לאחר מותו של ויטו ג'נובזה ב-1959, שלט גמבינו בוועדת המאפיה האמריקנית עד מותו ב-1976.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גמבינו נולד בפלרמו ב-24 באוגוסט 1902, למשפחה שהייתה מעורה במאפיה המקומית.[1] היו לו שני אחים, שאחד מהם הצטרף לימים למשפחת גמבינו. ב-1921 הוא היגר לארצות הברית בצורה בלתי חוקית, והתגורר אצל בן דודו בניו יורק. הוא עבד בחברת הובלות שהייתה בבעלות משפחתו.[2] ב-1932 הוא התחתן עם בת דודתו קתרין קסטלנו, ונולדו להם ארבעה ילדים.[3]

זמן קצר לאחר הגעתו לארצות הברית, הצטרף גמבינו למשפחת מורלו אשר הונהגה בידי ג'וזפה מסרייה. ב-1930 הוא נעצר בלורנס, מסצ'וסטס, אולם שוחרר כעבור זמן קצר. כעבור חודש הוא נעצר בברוקטון באשמת גניבה, אולם לא התייצב בבית המשפט. הוצא כנגד צו מעצר והוא נלכד במנהטן. הוא שוחרר לאחר שהחזיר את הגניבה בסך 1,000 דולר.[4]

בעקבות מלחמת הקסטלמארזים, התפרקה משפחת מורלו, וגמבינו עבר למשפחת מנג'נו. ב-1937 הוא נעצר בלואיסבורג וריצה כמעט 22 חודשי מאסר על העלמת מס שהייתה קשורה בעסקי המשפחה. ב-19 באפריל 1951 נעלם לפתע ראש המשפחה וינסנט מנג'נו ואחיו פיליפ נמצא מת. ההנחה הרווחת היא שגם וינסנט מנג'נו נרצח. החשוד המרכזי במעשה הוא אלברט אנסטסיה. סגנו של מנג'נו שהפך לעצמאי בפועל.

אנסטסיה הפך למנהיג משפחת מנג'נו, אולם גמבינו חפץ להחליף אותו. לשם כך, הוא כרית ברית עם ויטו ג'נובזה ועם וינסנט ג'יגנטה. ראשית, הם הם החליטו להיפטר מפרנק קוסטלו, בן בריתו של אנסטסיה. ב-2 במאי 1957 ג'יגנטה ירה בקוסטלו ופצע אותו קשה. הוא שרד, אולם נותר בפועל מחוץ למשחק. גמבינו הורה לג'ו פרופאצ'י לחסל את קוסטלו. פרופאצ'י בתורו העביר את המשימה לידי ג'וזף גאלו ("קרייזי גלו"). ב-25 באוקטובר נורה אנסטסיה במלון פארק שרתון במנהטן ונהרג.

בעקבות מותו של אנסטסיה השתלט גמבינו על משפחת מנג'נו, ושינה את שמה למשפחת גמבינו. כדי להגביר את הלגיטימיות שלהם, החליטו גמבינו וג'נובזה על כינוס ועידת פסגה של כל ראשי המאפיה בארצות הברית. הם ביקשו מסטפנו מגדינו (ששמר על נייטרליות במהלך כל מלחמות השליטה בניו יורק) לערוך את הוועידה בשטח שלו. ועידת אפאלאצ'ין הפכה לפיאסקו כשה-FBI פשט על הוועידה והמאפיונרים נאלצו להימלט בחרפה. חלק קטן מהם נתפס, אולם הרוב, ובכללם גמבינו, הצליחו להימלט.

ב-1959, עשה גמבינו יד אחת עם לאקי לוצ'יאנו כדי להפליל את ג'נובזה בעסקת סמים. ג'נובזה נעצר ונידון ל-15 שנות מאסר. הוא מת בכלא ב-1969. בעקבות מאסרו של ג'נובזה, הפך גמבינו למאפיונר החזק ביותר בניו יורק. מעמדו התחזק לאחר מותו של לוצ'יאנו מהתקף לב ב-1962.

גמבינו ראה בסחר בסמים עיסוק לא מכובד. העונש על בן משפחת גמבינו שעסק בסחר בסמים היה מוות. גמבינו הגדיל את השפעתו על ידי כך שהשיא את בנו תומאס, לפרנסס, בתו של טומי לוצ'זה. כבר ב-1953 החלה מחלקת ההגירה של ארצות הברית בהליכים לגירושו של גמבינו מהארץ, אולם הליכים אלו לא התקדמו בשל מצבו הבריאותי הרעוע של גמבינו. ב-23 במרץ 1970 הוא נעצר באשמת קשירת קשר לגניבת מכונית משוריינת שעליה 3 מיליון דולר. בית המשפט הורה לגרשו מהארץ לאלתר, אולם המשטרה לא הצליחה לקיים את הצו מכיוון שגמבינו לקה לפתע בהתקף לב.

מצבו הבריאותי של גמבינו נותר לא יציב עד מותו ב-15 באוקטובר 1976.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרלו גמבינו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]