קרל השנים עשר, מלך שוודיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קרל ה-12 מלך שוודיה)
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: סגנון.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: סגנון.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
קרל השנים עשר, מלך שוודיה
Karl XII
קרל השנים עשר במדי צבאו
קרל השנים עשר במדי צבאו
לידה 17 ביוני 1682
טירת שלושת הכתרים, סטוקהולם, ממלכת שוודיה שוודיהשוודיה
נהרג 30 בנובמבר 1718 (בגיל 36)
האלדן, דנמרק-נורווגיה דנמרקדנמרק
מדינה שוודיהשוודיה שוודיה
השכלה אוניברסיטת אופסלה עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת בית פפאלץ-צווייבריקן
אב קרל האחד עשר, מלך שוודיה עריכת הנתון בוויקינתונים
אם אולריקה אלאונורה, נסיכת דנמרק עריכת הנתון בוויקינתונים
יורש העצר אולריקה אלאונורה
מלך שוודיה
5 באפריל 169730 בנובמבר 1718
(21 שנים)
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרל השנים עשר, מלך שוודיהשוודית: Karl XII, Kung av Sverige; ‏17 ביוני 168230 בנובמבר 1718) היה מלך שוודיה בין השנים 1697–1718 משושלת ויטלסבאך.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרל היה בנם של קרל האחד עשר ואולריקה אלאונורה מדנמרק. בילדותו היה חולה לעתים קרובות וחששו שלא יגיע לגיל בגרות אולם כשהחל לעסוק בספורט, בעיקר רכיבה על סוסים, בריאותו וכושרו הגופני השתפרו.

לאחר מות אביו, ב-14 בדצמבר 1697 כשהיה בן 15, ירש את המלוכה. למרות הציפייה שאחרים ישלטו בפועל במקומו עד שיגיע לגיל בגרות, הוא החל מיד לשלוט ביד רמה.

לאחר שלוש שנים על כס המלוכה נאלץ לעזוב את שוודיה על מנת להשתתף במלחמות נגד שכנותיה, רוסיה, פולין ודנמרק. במלחמה נגד דנמרק הוביל את ארצו לניצחון. לאחר מכן החלה מלחמה עם רוסיה. למרות שצבא רוסיה עלה על צבאו פי ארבעה, צבא קרל השיג ניצחון מוחץ בקרב נארווה. מטרתו הבאה הייתה פולין, שם שלט אוגוסט השני מסקסוניה. גם הפעם זכה צבא קרל בנצחון מוחץ בקרבות בקליסוב 1702 ובפוטוסק 1704, ושליט פולין הוחלף בבן בריתו של קרל, מושל פוזנן, סטניסלאב לשצ'ינסקי. בינתיים התקדמו הרוסים בגבול המשותף עם שוודיה, ייסדו את סנקט פטרבורג ופלשו לליבוניה ולאינגריה, שהיו בשליטת שוודיה.

רצף הניצחונות של קרל הסתיים כאשר החליט לכבוש את מוסקבה, בירת רוסיה. מזג האוויר פעל לרעתו, הוא איבד שליש מצבאו עד שהגיע לפולטבה, והתחמושת שהיה אמור לקבל נלקחה כשלל על ידי הרוסים. קרל נחל הפסד מחפיר בפולטבה ב-27 ביוני 1709, איבד את כל צבאו וברח לעיר בֶּנדֶרי, שבשטח האימפריה העות'מאנית. בהיותו בגלות, ניסה להגיע להסכם עם הטורקים על מלחמה נוספת ברוסיה,ללא הצלחה. ב-1713 הטורקים האשימו את קרל במרד וניסו לכלוא אותו. המלך החליט לברוח חזרה לשוודיה. הוא התחפש לפרש פשוט, ותוך חמישה עשר ימים חצה את אירופה דרך היבשה והגיע לשוודיה.

בשובו הייתה שוודיה במצב קשה וכל הטריטוריות שכבש נלקחו ממנה. המלחמה האחרונה של קרל הייתה בנורווגיה נגד הדנים ב-1718, שם נהרג על ידי צלף או מקליע תותח קטן, שלא ברור האם היה נורווגי או שוודי.

לאחר מותו ב-1718 ירשה אותו אחותו הצעירה, אולריקה אלאונורה, למרות טענתו לכתר של קרל פרידריך, בנהּ של אחותם הבכורה, והיא מיהרה למסור את הכתר לבעלה רוזן הסן-קאסל כדי שיהיה ב-1720 לפרדריק הראשון, מלך שוודיה.

התואר המלא הרשמי של המלך קרל השנים עשר[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרל, בעל זכותו האלוהית, מלך השוודים, הגותים והבאלטים. הנסיך הגדול של פינלנד. דוכס סקונה, אסטלנד, ליוולנד, קארלן, ברמן, וורדן, סטטין, פומראן, קסוביה ווונדן. לורד איניירמנלנד ווויסמאר, וכך גם הפלטין של ראן, בבאיירן, ביחד עם יוליך, קלאבא, ובג-הר (Berg Hertig). רוזן וולדנס, ספאנהיים, מארק וראבנסבורג. לורד רוונסטהיים.

ילדות וחינוך[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרל נולד ב"טירת שלושת הכתרים", ארמון המלוכה שעלה באש כמה שנים לאחר מכן ב"שריפה הגדולה", ב-17 ביוני (או 27 ביוני לפי הספירה החדשה) 1682. אביו, קרל האחד-עשר, כתב ביומנו: בשבעה-עשר ביוני, בוקר יום שבת, בשעה שלוש ושבע דקות, עשתה בת-זוגתי מעשה נס וילדה בן. מי ייתן והאל הטוב יזכה אותה בתודה ובאהבה, ובאשר הרס את כוחה, יחזירה במהרה לחוסנה.[1] קרל השנים-עשר נולד כשחלק מקרום השפיר דבוק לראשו, והיה בכך אות, לפי האמונה העממית, לעתיד של הצלחה ואושר.

בילדותו זכה קרל לחינוך משובח. מוריו, שרובם הובאו מאוניברסיטת אופסלה, הראשונה והחשובה בשוודיה, היו מראשי המלומדים השוודים באותה התקופה, וכמו כן גם זכה לחינוך דתי אצל הבישוף אריק בנזליוס "הזקן" (Erik Benzelius the Elder). קרל היה ילד מחונן. הוא למד בכוחות עצמו לטינית, גרמנית וצרפתית ונודע כבעל הבחנה לא רגילה לגילו הצעיר לגבי שאלות תאולוגיות. הוא גילה עניין רב בארצות המקרא, ובשנות גלותו בבנדרי שיגר משלחות לארץ ישראל, בהן משלחת האדריכל קורנליוס לוס והמזרחן מיכאל אנמאן. עוד ב-1700 קצב מלגת קיום למומר יוהאן קמפר כדי שילמֵד עברית באופסלה, וב-1703, בחסותו, ראה אור בשוודית תרגום מחודש לתנ"ך. בשלב מסוים למד גם מעט פינית, כדי שיוכל להתמודד עם השליטים המקומיים של פינלנד. קרל גילה עניין מיוחד בלימודי המתמטיקה ובתורת החינוך הצבאי ונוסף על ההשכלה הכללית שנדרשה לנסיך בתקופתו, התמסר לחינוך גופני, וכבר בנעוריו ליווה את אביו במסעות ארוכים.

המלחמה הצפונית הגדולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המלחמה הצפונית הגדולה

פרוץ המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבר עם מותו של המלך קרל האחד עשר, ב-1697, ניסתה דנמרק ליצור בחשאי ברית עם רוסיה, כקואליציה נגד שוודיה. ההתערבות של הממשלה המלכותית השוודית לטובת הולסטיין-גוטורפס נתנה משקל נוסף לשאיפת דנמרק ליצור ברית זו; אך, לאור העובדה שהצאר פטר היה במסעו מערבה (1697–1698),לא הייתה שום התקדמות משמעותית בעניין. בשלב זה החל אוגוסט הגדול (מלך פולין ו"הנסיך הגדול" של סקסוניה), נתמך על ידי האציל (הגולה) של ליבוניה והפוליטיקאי יוהאן פטקול, להכין תוכניות לכיבוש ליבוניה (שהייתה בשליטה שוודית). הצעתו לברית-מלחמה (קואליציה) נגד שוודיה מצאה אוזן קשבת בקופנהגן ובמוסקבה, ובחלקה אף בברלין. במהלך הקיץ והסתיו של 1699 תפסו השיחות בין דנמרק, רוסיה והמלך אוגוסטוס תאוצה. בפברואר שנת 1700 החלו המלחמה במתקפה מתואמת של הקואליציה על שוודיה, ונסתיימה ב-1721 עם חתימת חוזה נישטאד והסכמי סטוקהולם.

אילן יוחסין[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוהאן קזימיר, רוזן פפאלץ-קלבורג
 
קתרינה משוודיה, רוזנת פפאלץ-קלבורג
 
פרידריך השלישי, דוכס הולשטיין-גוטורפ
 
אליזבת מריה מסקסוניה
 
כריסטיאן הרביעי, מלך דנמרק
 
אנה קתרינה מברנדנבורג
 
גאורג, דוכס בראונשווייג-לינבורג
 
אנה אלאונורה מהסן-דרמשטדט
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
קרל העשירי גוסטב, מלך שוודיה
 
 
 
 
 
הדוויג אלאונורה מהולשטיין-גוטורפ
 
 
 
 
 
פרדריק השלישי, מלך דנמרק
 
 
 
 
 
סופיה אמליה מבראונשווייג-לינבורג
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
קרל האחד עשר, מלך שוודיה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אולריקה אלאונורה מדנמרק
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
קרל השנים עשר, מלך שוודיה


ספרים אודותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


הקודם:
קרל האחד עשר
מלכי שוודיה הבא:
אולריקה אלאונורה