אולוס קרמוטיוס קורדוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף קרמוטיוס קורדוס)
אולוס קרמוטיוס קורדוס
לידה המאה ה־1 לפנה״ס עריכת הנתון בוויקינתונים
התאבד 25
רומא, האימפריה הרומית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רומא העתיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה לטינית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות Annales עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Marcia עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אולוס קרמוטיוס קורדוסלטינית: Aulus Cremutius Cordus; מת בשנת 25 לספירה) היה היסטוריון רומאי. נותרו מעט מאוד קטעים מיצירתו (שייתכן שנקראה "אנלים" Annales), המכסים בעיקר את מלחמות האזרחים ברפובליקה הרומית ואת שלטונו של אוגוסטוס.[1]

קורדוס מוזכר על ידי סנקה הצעיר, טקיטוס, קווינטיליאנוס, סווטוניוס (חיי שנים-עשר הקיסרים) ודיו קאסיוס.

בשנת 25 לספירה אולץ קורדוס להתאבד על ידי סיאנוס, שהיה פראיפקטוס פראיטוריאני (אנ') תחת טיבריוס, לאחר שהואשם בהפרת חוק מאייסטס (אנ') (lex maiestas), "חוק הבגידה". קורדוס הואשם בבגידה על ידי סאטריוס סקונדוס (אנ') על שהספיד את ברוטוס ודיבר על קסיוס כ"אחרון הרומאים" (אנ') (אדם המגלם את ערכי החברה הרומית העתיקה).[1] לפי טקיטוס, זה היה "אישום חדש שנשמע לראשונה". אף אחד לא הואשם ב"מאייסטס" (בגידה) בגין כתיבת היסטוריה (editis annalibus).[2] הסנאט הורה על החרמת כתביו ושריפתם על ידי האיידילים.[3][1] סנקה, לעומת זאת, מספר במכתב לבתו של קורדוס, שהוא ככל הנראה גרם למורת רוחו של סיאנוס בשל ביקורתו עליו, מכיוון שסיאנוס הזמין פסל של עצמו. אנו גם יודעים ממכתב זה שהוא הרעיב את עצמו למוות.

סנקה כתב את המכתב לבתו של קורדוס, מארקיה (Ad Marciam), כמה שנים לאחר מותו של קורדוס, כדי לנחם אותה לרגל מות בנה מטיליוס. המכתב אינו עוסק בעיקר בקורדוס, אך סנקה מציין בו כי יצירותיו של קורדוס פורסמו מחדש לאחר מותו. נראה כי מארקיה הצילה כמה עותקים מיצירות אביה והייתה מעורבת באופן פעיל בפרסום מחדש שלהן. כשסנקה כתב את המכתב למארקיה הוא הזכיר שמטיליוס נפטר שלוש שנים קודם לכן ומארקיה לא הצליחה לשאוב נחמה אפילו מ"הספרות אהובה שלה". לכן תרומתה לפרסום יצירות אביה קודמת לזמן מותו של בנה. סווטוניוס טוען באופן חד משמעי כי יצירותיו של קרמוטיוס קורדוס נתפרסמו שוב לאחר מות טיבריוס, לבקשתו המפורשת של גאיוס קליגולה.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]