קרפדה אסייתית מצויה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקרפדה אסייתית מצויה
קרפדה אסייתית מצויה
קרפדה אסייתית מצויה
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: דו-חיים
סדרה: חסרי זנב
תת־סדרה: ניאובטרכיה
משפחה: קרפדיים
סוג: Duttaphrynus
מין: קרפדה אסייתית מצויה
שם מדעי
Duttaphrynus melanostictus
שניידר, 1799
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קרפדה אסייתית מצויה (שם מדעי: Duttaphrynus melanostictus) היא מין של דו-חיים ממשפחת הקרפדיים החי בדרום אסיה ובדרום-מזרח אסיה והפכה למין פולש במדגסקר, גינאה החדשה וכמה מאיי אינדונזיה וגם באוסטרליה. קרפדות אלה מתרבות בעת המונסון, אז מאות קרפדות צעירות מנתרות במספרים גדולים.

זוהי קרפדה באורך 20 ס"מ והיא בעלת עור נוקשה בצבע צהוב בהיר וירוק עם גבשושיות דמויות חרוזים בצבע שחור ואחרות בצבע לבן. הקרפדה עגלגלה ובעלת רכסים נמוכים לאורך ראשה, מעל החוטם, ליד העיניים ומאחוריהם ובעלת גבשושיות מוצקות המזכירות קוצים על גבה. לקרפדה עפעפיים שקופות בצבע כתום ושחור וסביבם חלל בהיר אך מוגדר בגבולות שחורים. עור התוף של הקרפדה כתום. היא בעלת גפיים קצרות עם כריות דביקות, שבעזרתן הזכרים נצמדים לנקבות בעת הרבייה.

הקרפדה ניזונה מחרקים ופרוקי-רגליים נוספים, ואף עקרבים בעזרת לשונה הדביקה. היא להוטה בעיקר אחרי טרמיטים מכונפים העפים בעת שגם הקרפדה מתרבה. היא עצמה בעלת מעט טורפים עקב הרעל החזק הבולט מעורה בעת לחץ. רעל זה יכול לגרום להתקף לב, האצת לחץ ולעיתים גם למוות. עם זאת מספר חקלאים למדו לאכול את הקרפדה תוך שהם מקפידים להסיר את עורה במהירות.

קרפדה זו חיה בצפון פקיסטן, הודו (לרבות איי אנדמן וניקובר), סרי לנקה, נפאל, בנגלדש, בורמה, תאילנד, לאוס, וייטנאם, קמבודיה, דרום סין, טאיוואן, הונג קונג ומקאו. הקרפדות נצפו עד גובה 1,800 מטרים. לרוב הן חיות במקווי מים רדודים ובשלוליות אך נמצאו גם בערים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ קרפדה אסייתית מצויה באתר הרשימה האדומה של IUCN