קשחת חוליות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קשחת חוליות
תחום אורתופדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
eMedicine 1144952 עריכת הנתון בוויקינתונים
MeSH D055009
סיווגים
ICD-10 M47 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קשחת חוליות (בלעז: Spondylosis) היא מונח לא ספציפי המתאר בדרך כלל שינויים ניווניים בעמוד השדרה הגורמים לקשחת (ankylosis, נוקשות מפרקית)[1] של מפרקי החוליות והדיסקים הבין-חולייתים.

צילום רנטגן של קשחת חוליות

קשחת חוליות יכולה להופיע בחוליות הצוואר, בחוליות החזיות או בחוליות המותניות. מבין האנשים שלהם ממצאים רנטגניים המצביעים על קשחת חוליות, רק לאחוז קטן תסמינים רלוונטיים, קרי רובם לא סובלים מבעיה כלשהי[2].

שינויים ניווניים אופייניים לקשחת חוליות מופיעים בדרך כלל בעקבות ניוון של דיסק בין-חולייתי, והם בדרך כלל שינויים הקשורים לגיל. הם מופיעים בגופי החוליות, במפרקים הסינוביאלים בין החוליות (במפרקים הפאצטלים), בנקבים הבין-חולייתים ובזיזים הקוציים של החוליות[3]. משפתי גופי החוליות צומחים מבנים גרמיים המכונים אוסטיאופיטים. האוסטיאופיטים מגדילים את שטח הפנים של גוף החוליה ומפחיתים את העומס המופעל עליו, אך מגבילים את התנועה במפרק בין החוליות ואף עשויים להתקרב דיים לאוסטיאופיטים מגוף חוליה שכנה עד לקשחת מלאה של המפרק. אוסטיאופיטים אחוריים הנפוצים בקשחת חוליות של הצוואר עשויים ללחוץ על מבנים של מערכת העצבים ולגרום להופעת תסמינים. המפרקים הפאצטלים הנמצאים בצידי המפרק הבין-חולייתי נתונים למאמצים מוגברים וניתן לזהות בהם דלקת מפרקים ניוונית. גודלם של הנקבים הבין-חולייתים קטן בשל קריסת הדיסק ובשל האוסטיאופיטים במפרקים.

קשחת חוליות עלולה לגרום להופעת כאב, ככל הנראה עקב מעורבותם של המפרקים הפאצטלים ועקב השינויים הביומכניים בתנועת עמוד השדרה. פגיעה ברקמות עצב סמוכות יכולה לגרום לכאב ולתסמינים המלווים פגיעות עצביות, כגון כאב מוקרן לגפיים, נימול וחולשת שרירים.

קשחת חוליות צווארית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קשחת חוליות צווארית (בלעז: Cervical spondylosis) מתגלה באוכלוסייה בשיעורים גדלים ככל שעולה גיל הנבדקים ובגברים יותר מבנשים. שיעורי הימצאות של קשחת חוליות שאובחנה ברנטגן גדלים משלושה עשר אחוזים בגברים בעשור השלישי לחייהם ועד ל-100 אחוזים בגברים לאחר גיל 70, ומחמישה אחוזים בנשים בעשור הרביעי ועד ל-96 אחוזים בנשים לאחר גיל 70. בסך הכל בכשבעים אחוזים מהאוכלוסייה שעברה את גיל 40 קיימים שינויים ניווניים בעמוד השדרה, ושינויים אלו חמורים יותר בגברים[2].

רוב המקרים הקלינים של קשחת חוליות הם עקב קשחת חוליות צווארית[3]. הבדל משמעותי בין חוליות הצוואר לחוליות המותניות הוא חוט השדרה העובר בתעלת השדרה של החוליות הצוואריות וקצהו התחתון באזור החוליה המותנית הראשונה או השנייה, כך שהוא נעדר מתעלת השדרה של רוב החוליות המותניות. אוסטיאופיטים בחלק אחורי של גוף חוליה צווארית עשויים לבלוט לתוך תעלת השדרה ולהפעיל עומסים מכניים על חוט השדרה באופן קבוע או בזמן תנועת צוואר ואף לפגוע באספקת הדם של חוט השדרה. קשחת חוליות צווארית עם פתולוגיה של חוט השדרה מכונה בלעז Cervical spondylosis with myelopathy.

סימנים ותסמינים/אבחון[עריכת קוד מקור | עריכה]

התסמין הנפוץ ביותר של קשחת חוליות צווארית הוא כאב בצוואר, שעשוי להתפשט אל הכתף והזרוע. כאשר האוסטאופיט לוחץ על שורש העצב, נראה חולשה בזרוע. במקרים נדירים, אוסטאופיטים שנוצרים בחזית עמוד השדרה הצווארית עלולים לגרום לקשיי בליעה (דיספגיה).[4]

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

קשחת חוליות מותנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קשחת חוליות מותנית (בלעז: Lumbar spondylosis) נפוצה יותר לאחר גיל 40 באנשים הסובלים ממשקל יתר וקשורה לתעסוקה המחמירה את ההפרעה[3].

תסמינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

התסמינים כוללים בעיקר כאב גב תחתון ונוקשות. הכאב עשוי להופיע גם בעכוז ובמפשעה. התסמינים מחמירים לאורך היום אך לעיתים חמורים יותר לאחר שנת לילה ומוקלים תוך כדי פעילות. ישיבה ממושכת ופעולות של הרמה והתכופפות עלולות להחמיר את הכאבים ושאר התסמינים. [4]

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

הטיפול המוצע לקשחת חוליות מותנית הוא הנעה פסיבית של עמוד השדרה ותרגילי חיזוק איזומטרים של שרירי הגב והבטן. בנוסף מוצעת דיאטת הרזיה לאנשים הסובלים מעודף משקל. במקרים הכוללים שינויים חמורים במפרקים הפאצטלים מוצע להשתמש בתרופות מדכאות דלקת. תהליך ניתוחי נחשב לבחירה גרועה בשל הסבירות הגבוהה למספר גדול של מפרקים מעורבים ובשל גילם המתקדם של החולים[3].

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Corrigan B & Maitland GD, Practical Orthopaedic Medicine, Butterworth-Heinmann, 1983 ISBN 0750604948

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קשחת חוליות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ spondylosis, Stedman's Medical Dictionary, 26th Ed., Williams & Wilkins ISBN 0683079220
  2. ^ 1 2 Baron, 2007
  3. ^ 1 2 3 4 Corrigan & Maitland, 1983
  4. ^ 1 2 The University of Toledo, Medical Center, Spondylosis

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.