קשר עין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יצירת קשר עין היא צורה של תקשורת בלתי מילולית

קשר עין הוא צורה של תקשורת בלתי-מילולית שבה שני אנשים מביטים אחד בעיני השני באותו הזמן.

קשר העין יכול לשדר רגשות באופן דומה לזה של הבעת פנים.

הקשרים רומנטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירת קשר עין בהקשר רומנטי. ציור משנת 1903

פְלִירְט הוא סוג של חיזור עדִין המסמן עניין רומנטי או מיני באדם אחר. פלירט נעשה באמצעים מילוליים ובאמצעות שפת גוף. שפת הגוף יכולה לכלול תנועות בשיער, קשר עין, נגיעות קצרות והתקרבות פיזית.

היבטים תרבותיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישראלים, שתרבותם מושפעת מהתרבות האירופאית, מחשיבים קשר עין ישיר ויציב כסימן לכך שהאדם המקשיב להם מרוכז בדבריהם. לעומתם, בתרבויות רבות אין זה נהוג להסתכל בעיניים. למשל, אצל יוצאי אתיופיה ואצל הערבים קשר עין ממושך נחשב חסר נימוס.

במהלך הרמת כוסית יש היוצרים קשר עין עם כל אדם אשר משיקים את הכוס אל כוסו. בתרבויות מסוימות אי יצירת קשר עין בעת השקת הכוסית עלולה להיחשב כגסות רוח, כחוסר אמון או כמזמנת מזל רע.

היבטים צבאיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוצב הוא מערך מוגן המורכב ממספר עמדות המשמשות ברובן לתצפית ולחימה. עמדות אלו סמוכות זו לזו כדי שיהיה קשר עין וקול ביניהן, וזאת על מנת להקשות ניסיון חדירה למוצב.

אוטיזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אוטיזם קלאסי

אחת הדרכים שבהן עשויות תסמונות הקשת האוטיסטית לבוא לידי ביטוי, הוא בקשיים ביצירה ושמירה על קשר עין. ילדים עם אוטיזם קלאסי מעדיפים חפצים על-פני פנים, והם מתקשים ללמוד להשתלב ביחסי הגומלין של מגע אנושי יום-יומי. כבר בחודשים הראשונים לחייהם, רבים מהם לא מגיבים לסביבתם ונמנעים מקשר עין.

אוטיסטים בתפקוד גבוה עשויים להיראות לעיתים מנותקים או חולמניים, בעיקר במצבים של עומס יתר תחושתי, כגון במסיבות או במקומות צפופים. לעיתים, הם יוצרים קשר עין חלקי בלבד עם המשוחחים עימם; הדבר עשוי להוביל לתפיסתם בעיני האחר כ"ביישנים".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קשר עין בוויקישיתוף