ראג'ה קרישנאמורת'י

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ראג'ה קרישנאמורת'י
Raja Krishnamoorthi
לידה 19 ביולי 1973 (בן 50)
ניו דלהי, דלהי, הודו
שם מלא סאבראמניאן ראג'ה קרישנאמורת'י
שם לידה Subramanian Raja Krishnamoorthi עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת פרינסטון
אוניברסיטת הרווארד
עיסוק פוליטיקאי
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
דת הינדואיזם[1]
אתר האינטרנט הרשמי של ראג'ה קרישנאמורת'י
חבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס השמיני של אילינוי
3 בינואר 2017 – מכהן
(7 שנים ו־15 שבועות)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סאבראמניאן ראג'ה קרישנאמורת'יאנגלית: Subramanian Raja Krishnamoorthi; נולד ב-19 ביולי 1973) הוא פוליטיקאי אמריקאי, חבר המפלגה הדמוקרטית, המכהן כחבר בית הנבחרים של ארצות הברית מטעם מחוז הקונגרס השמיני של מדינת אילינוי, מאז 2017.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרישנאמורת'י וברק אובמה, 2002

ב-1973 נולד קרישנאמורת'י למשפחה דוברת טמילית בניו דלהי, בירת הודו[2]. משפחתו היגרה לארצות הברית והתיישבה בבאפלו שבמדינת ניו יורק כשהיה בן שלושה חודשים במטרה שאביו יוכל ללמוד לימודים גבוהים. חרף מספר קשיים כלכליים חייבו את משפחת קרישנאמורת'י להשתכן בדיור ציבורי ולקבלת סיוע מתוכנית הסיוע לתזונה משלימה (Supplemental Nutrition Assistance Program, או בשמה הידוע "Food Stamp Program") במשך תקופה מסוימת, ב-1980 עבר קרישנאמורת'י לפאוריה שבאילינוי, שם היה אביו פרופסור באוניברסיטת בראדלי והמשפחה זכתה לחיים ממוצעים ממעמד הביניים. קרישנאמורת'י למד בבית הספר הציבורי בפאוריה ואף היה מצטיין בכיתה בה למד בתיכון.

קרישנאמורת'י למד באוניברסיטת פרינסטון, שם סיים לימודי תואר ראשון בהנדסת מכונות. לאחר מכן קיבל תואר דוקטור במשפטים מבית הספר למשפטים באוניברסיטת הרווארד[3]. לאחר שסיים את לימודיו בהרווארד, היה קרישנאמורת'י עוזר משפטי של השופטת ג'ואן ב. גוטשאל. מאוחר יותר עבד במטה הבחירות של ברק אובמה למועמדות המפלגה הדמוקרטית לייצוג מחוז הקונגרס הראשון של אילינוי בבית הנבחרים של ארצות הברית. ב-2004 עבד במטה הבחירות של אובמה לסנאט של ארצות הברית ב-2004 וסייע בכתיבת הנאום המרכזי שנשא אובמה בכינוס הוועדה הדמוקרטית הלאומית לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית 2004[4].

קרישנאמורת'י היה שותף במשרד עורכי הדין "קירקלנד ואליס" וכעוזר לתובעת הכללית של אילינוי ליסה מדיגן. הוא כיהן כסגן גזבר המדינה של אילינוי, אלכסיי ג'אנוליאס, בשנים 2007–2009. ב-2010 התמודד קרישנאמורת'י על מועמדות המפלגה הדמוקרטית למבקר המדינה של אילינוי. הוא הפסיד בבחירות המקדימות לדייוויד א. מילר בפער של פחות מאחוז בודד. ב-2012 התמודד על המועמדות הדמוקרטית לייצוג מחוז הקונגרס השמיני של אילינוי בבית הנבחרים אך הפסיד למועמדת תמי דקוורת'.

כאשר דקוורת' התמודדה לסנאט האמריקאי בבחירות 2016 בארצות הברית, הכריז קרישנאמורת'י שוב על מועמדותו לבית הנבחרים. הוא זכה בבחירות המקדימות במרץ 2016 עם 57% מהקולות. ביום הבחירות הכלליות בנובמבר זכה קרישנאמורת'י במרב קולות הבוחרים וגבר על יריבו מהמפלגה הרפובליקנית, לאחר מסע בחירות בו נשבע להילחם בקונגרס עבור משפחות מעמד הביניים[5]. בראשית ינואר 2017 קרישנאמורת'י הושבע לתפקידו. קרישנאמורת'י חבר בוועדת המודיעין של בית הנבחרים וכן בוועדת הפיקוח והרפורמה הממשלתית.

ביוני 2018 צידד קרישנאמורת'י בנשיא טראמפ כאשר זה ביקר את ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו על שתקף את מדיניות הטלת המכסים של טראמפ[6]. באוגוסט 2019 הביע קרישנאמורת'י את התנגדותו לסירובה של ממשלת ישראל להתיר את כניסתן של חברות הקונגרס האנטי-ישראליות רשידה טליב ואילהאן עומאר אל מדינת ישראל, ויצא חוצץ נגד מה שכינה "החדרת ההעדפות הפוליטיות הפנימיות של הנשיא טראמפ אל מדיניות החוץ של ארצות הברית"[7]. בד בבד, קרישנאמורת'י נמנה את חברי בית הנבחרים הדמוקרטים שביקרו את עומאר על טענותיה כי פוליטיקאים אמריקאים תומכים בישראל בגלל כסף שניתן להם בידי איפא"ק[8], וכינה את דבריה "חסרי רגישות ושגויים"[9].

באפריל 2022 הוא גינה אמירות של איימי וקס נגד קהילת יוצאי הודו בארצות הברית[10].

השתתף במשלחת האמריקאית למזרח אסיה, בראשות ננסי פלוסי, יושבת ראש בית הנבחרים, ששהתה שם בחודש אוגוסט 2022. בין 2 באוגוסט ל-3 באוגוסט המשלחת שהתה גם בטאיוואן[11].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ראג'ה קרישנאמורת'י בוויקישיתוף
  • אתר האינטרנט הרשמי של ראג'ה קרישנאמורת'י בבית הנבחרים (באנגלית)
  • אתר האינטרנט הרשמי של מסע הבחירות של קרישנאמורת'י לבית הנבחרים האמריקאי (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ההשתייכויות הדתיות של חברי הקונגרס ה-116 של ארצות הברית, מסמך מאת Pew Research Center (באנגלית)
  2. ^ שינו שארמה, Raja Krishnamoorthi becomes first Indian-American to enter US Congress, באתר India Today‏, 9 בנובמבר 2016 (באנגלית)
  3. ^ ניית'ן ל. גונזלס, Faces of the 115th Congress: Raja Krishnamoorthi, באתר Roll Call‏, 30 במרץ 2016 (באנגלית)
  4. ^ אנירוד באטאצ'אריה, Raja Krishnamoorthi: First-ever Hindu of Indian origin may make it to the US House of Representatives, באתר Firstpost‏, 30 באוגוסט 2016 (באנגלית)
  5. ^ טום שובה, Raja Krishnamoorthi Vows to Fight for Middle Class Families in Congress, באתר NBC‏, 25 באוקטובר 2016 (באנגלית)
  6. ^ ברט סמואלס, Dem rep: Trudeau 'sabotaging' trade negotiations by 'feuding' with Trump, באתר The Hill‏, 10 ביוני 2018 (באנגלית)
  7. ^ Congressman Krishnamoorthi On Israel’s Decision To Deny Members Of Congress Entry At President Trump’s Urging, באתר הרשמי של ראג'ה קרישנאמורת'י (באנגלית)
  8. ^ המוסלמית מהקונגרס: "משלמים לכם לתמוך בישראל", באתר ynet, 11 בפברואר 2019
  9. ^ איידן פינק, Meet The ‘Hin-Jew’ Congressman Who Asked About Anti-Semitism At Impeachment Hearing, באתר Forward.com‏, 22 בנובמבר 2019 (באנגלית)
  10. ^ https://www.newindianexpress.com/world/2022/apr/16/indian-americans-slam-university-of-pennsylvania-professor-for-her-disparaging-comments-against-asia-2442709.html
  11. ^ Nancy Pelosi lands in Taiwan amid threats of Chinese retaliation - CNNPolitics, web.archive.org, ‏2022-08-04