ראג'ש קוטרפאלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ראגש קוטרפאלי)
ראג'ש ראמאיין קוטרפאלי
राजेश कूथराप्पाली
קונאל נייאר כראג'
קונאל נייאר כראג'
תוכנית טלוויזיה המפץ הגדול
הופעה ראשונה Pilot
מספר הופעות 231
יוצרים צ'אק לורי עריכת הנתון בוויקינתונים
גילום הדמות קונאל נייאר
מידע
כינויים ראג'
תאריך לידה 6 באוקטובר
מקום לידה ניו דלהי עריכת הנתון בוויקינתונים
מין זכר
מקצוע אסטרופיזיקאי באוניברסיטת המכון הטכנולוגי של קליפורניה
שיוך דוקטור
מומחיות אסטרופיזיקה
דת הינדואיזם
אזרחות הודית
מקום מגורים פסדינה עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה דוקטור ו.מ. קוטרפאלי (אבא)
גברת קוטרפאלי (אמא)
פריה קוטרפאלי (אחות) אדוט קוטרפאלי (אח)
שני אחים (שמותיהם לא ידועים)
אחות עם שם לא ידוע
סנג'יי (בן דוד)
נקטש (בן דוד)
חברים

האוורד וולוויץ

פני

לאונרד הופסטטר

שלדון קופר

ברנדט רוסטנקובסקי

איימי פארה פאולר
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דוקטור ראג'ש ראמאיין "ראג'" קוטרפאליאנגלית: Rajesh Ramayan Koothrappali; נולד ב-6 באוקטובר) הוא דמות בדיונית בסדרת הטלוויזיה של CBS, "המפץ הגדול". מגולם על ידי השחקן קונאל נייאר.

בסדרה הוא אחת הדמויות המרכזיות וחברו הטוב ביותר של הווארד וולוויץ (סיימון הלברג). הוא עובד כאסטרופיזיקאי במחלקה לפיזיקה במכון הטכנולוגי של קליפורניה (Caltech). המאפיין העיקרי שלו הוא מקרה אילמות סלקטיבית אשר אינה מאפשרת לו לדבר עם נשים מחוץ למשפחתו.

אישיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראג'ש, הנקרא בדרך כלל ראג' או בשם משפחתו, קוטרפאלי, נולד בניו דלהי בהודו, אך מתעב אוכל הודי, וידיעותיו המוגבלות לגבי התרבות ההודית וההינדואיזם סופגות הקנטות בידי שלדון קופר. הוא בדרך-כלל לובש שילוב של חולצה ואפודה, מכנסי חאקי וז'קט. רק בפרק הפיילוט הוא גם חבש כובע אדום.

כל החברים (ראג', שלדון, הווארד ולאונרד) נהנים לשחק Halo מדי יום רביעי בדירת שלדון ולאונרד ומדי פעם בדירת קוטרפאלי. הם גם משחקים ב-Age of Conan בצורה מוגזמת, עד כדי שראג' טוען שחווה התמכרות למשחק.

באופן כללי, ראג' סבלני יותר עם שלדון מלאונרד, הווארד, או פני. עם זאת, הוא מתעלם מכך ששלדון פעם החליט לקטוע את ידידותו אתו. לראג' יש "שלפוחית עצבנית", כלומר הוא מקבל דחף להשתין במצבי לחץ. זה הוצג כאשר פני כעסה עליו, כשהוא התלווה ללאונרד להתעמתות עם קורט על כסף שזה היה חייב לפני.

אחת ממוזרויות האישיות העיקרית של ראג' הוא נטייתו לפעול או לדבר באופן לא הולם למצב, במיוחד כאשר אינו קשור לסיטואציה, לעיתים קרובות כאשר הוא נועץ הערות שליליות בדמויות האחרות. בפרק "The Love Car Displacement", כאשר לאונרד ופני עומדים לשכב יחד בחדר במלון, הוא נכנס לחדר וישן בו, מתעלם ממה שהיה ברור גם לו. בהמשך הפרק, כאשר שלדון מבקש ממנו לנאום, הוא מצטרף לוויכוח בין הווארד לברנדט אף על פי ששלדון קיווה בבירור שהוא יציל את דיון הוועידה ויחזירו לנושא המקורי שלו - המדע.

בדיחה חוזרת נוספת היא איך בגלל היטמעותו בתרבות הפופ האמריקאית, ראג' פיתח חולשה למדיה הנצרכת יותר, בדרך-כלל, על ידי נשים. בדרך-כלל אחד החברים יזלזל באמצעי המדיה המדובר (בין הדוגמאות: "לאכול, להתפלל, לאהוב", "היומן" ו"סקס והעיר הגדולה") וראג' יגן בהתלהבות עליו, בדרך-כלל באמצעות הווארד, כיון שפני או ברנדט הן המעלות את הנושא לרוב. המריבות שלהם רק מדגישות את הגוון ההומוסקסואלי בינו לבין הווארד.

כאשר הוא מסתובב עם חבריו, מלבד המבטא ההודי הקל שלו, צוין לגבי ראג' שהוא משתמש בסלנג ושימוש יתר במלה "אחי". אף על פי שנראה שהוא מדבר הינדית שוטפת, שפת אמו היא אנגלית.

אילמות סלקטיבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאפיינו העיקרי הוא ביישנות וחוסר יכולת לדבר ליד נשים, שהוא מצב רפואי מוכר הידוע כאילמות סלקטיבית (מאפיין שנעלם כלא היה בהמשך הסדרה). בסדרה הדבר נרמז על ידי ד"ר בוורלי הופסטטר, אמו של לאונרד. ראג' מסוגל לדבר בנוכחות נשים רק כאשר הן חלק מן הקהל, אם שתה אלכוהול (או חושב ששתה), תחת השפעת סמים, או אם הוא אינו מודע לנוכחותן. הוא מציין, עם זאת, כי זה מהווה שיפור בעייתו הקודמת, שבה נוכחות נשים גורמת לו לאיבוד שליטה בשלפוחית השתן. בנוסף, אין לו בעיה לשוחח עם אמו ועם אחיותיו, או עם כל נשות משפחתו.

מתחילת הסדרה, כאשר פני בסביבה, ראג' שותק עד שהיא עוזבת, או לחלופין לוחש את שרוצה לומר להווארד, החוזר על דבריו או מגיב על שאלתו בקול רם. פעם אחת בשיחה, ראג' בטעות אמר כמה מילים ("סיפור טוב") ליד פני, להפתעתו הרבה של חבריו, אך הבין מיד שפני הייתה שם וסגר את פיו במהירות וכיסה אותו בשתי ידיו. בדיחה חוזרת על ראג' היא שמוצא את עצמו נותר לבד, כאשר חבריו עורכים תוכניות ללכת לבילויים, ואילמותו הסלקטיבית האוסרת עליו לדבר בנוכחות נשים, דבר ששלדון ניצל פעם כדי לקרוא לפני תוך ויכוח עם ראג' כדי לגרום לו להפסיק לדבר. פני מדי פעם אוהבת לצחוק על כך, ולעיתים אומרת "שלום ראג', דבר אתי", כאשר נכנסת לדירה.

אלכוהול גורם לדיכוי החרדה החברתית של ראג', ואז הוא מסוגל לנהל שיחות ממושכות עם נשים אף לאחר שתיית כמות קטנה. אכילת חתיכה עוגת רום קטנה פעם הוכחה כמספקת כדי להתגבר על בעייתו. עם זאת, שתיית אלכוהול גם נוטה לגרום לו להתנהג באופן מגעיל וקולני. כאשר הדמויות הראשיות היו ברכבת לכנס אקדמי בסן פרנסיסקו, ראג' היה מסוגל לשוחח עם סאמר גלו (מגלמת את עצמה) על ידי שתיית בירה. עם זאת, כאשר לאונרד גילה כי הבירה הייתה מסוג שאינו אלכוהולי וכי ראג' היה תחת אפקט הפלצבו, השתמש הווארד בכך שאמר זאת לראג' (כדי שיוכל להתחיל אתה בעצמו) וכתוצאה מכך ראג' שב מעצמו לשתיקתו הרגילה.

ראג' התנסה גם עם תרופות המדכאות חרדה חברתית, אך הן נוטות להיות עם תופעות לוואי. כאשר מיסי, אחותו של שלדון, באה לבקר, ראג' לוקח תרופה המאפשרת לו לדבר עם פני ומיסי ללא כל בעיה, אך תוצאת הלוואי שלה היא תנועות ידיים חוזרות ונשנות בלתי-רצוניות. בפרק אחר שוקל ראג' לקחת תרופה אחרת בעלת אופי דומה, אך הוא דואג מכך שהתרופה עשויה להשפיע על רציונליותו. שלדון מעודדו לקחת את התרופה, והוא עושה זאת בבית קפה. התרופה מאפשרת לו לדבר עם אשה בשולחן סמוך ללא שום בעיה, אך סופו של דבר התוצאה היא שהוא מתפשט בעליצות עד לערום מוחלט באמצע בית הקפה מבלי משים.

בפרק האחרון לעונה השישית, ראג' מצליח להתגבר על האילמות הסלקטיבית ומדבר עם פני, ברנדט ואיימי כשהן הרגישו מעט געגועים לתקופה בה הוא לא דיבר.

משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראג' מתקשר בקביעות עם הוריו, ד"ר וגברת קוטרפאלי מהודו באמצעות מצלמת אינטרנט. כאשר הם הופכים החלטות או מתערבים בהחלטותיו, הוא "מביא את הוריו" לתוך דירת שלדון ולאונרד באמצעות מחשב נייד. בפרק הסיום לעונה 2, לגברת קוטרפאלי וגברת וולוויץ יש ויכוח משום שהאחרונה לא מאמינה שאין אפילו מסעדת סטייקים אחת בהודו.

בדיחה חוזרת בסדרה היא בכך שראג' נוהג לתאר עצמו כמי שמגיע ממקורות צנועים וגדל בעוני של הודו, כאשר חבריו מזכירים לו שאביו הוא רופא נשים ונוהג בבנטלי (בנקודה הזו הוא מוחה ואומר שהיא הייתה "שכורה"), והיה להם צוות משרתים גדול. בפרק "The Wiggly Finger Catalyst", שלדון (שהוא נוטריון ציבורי), מגלה כי משפחתו של ראג' עשירים בהרבה ממה שמוכן לגלות ("באמצע בין ברוס ויין וסקרוג' מקדאק").

בן-דודו של ראג', סנג'אי (או, כפי שראג' אומר לחבריו המכירים אותו בשם "דייב משרות לקוחות AT&T"), הוא מוקדן, והוא מוזכר במספר פרקים. באחד הפרקים נתפס ראג' כשמנסה להימנע מלשוב להודו לחתונת דודו, כי הוריו שוב פעם סידרו לה דייט בשבילו.

בן-דוד נוסף, בשם ונקטש, הוא עורך-דין ולו כישורי משא ומתן חלשים, עד שאפילו הוא עצמו מודה שהוא חסר תועלת.

לראג' שלושה אחים ושתי אחיות. אחותו של ראג', פריה, בילתה לילה אחד עם לאונרד בעונה 4, דבר שהוביל למאבק קצר בין לאונרד, ראג' והווארד עקב הפרת "שבועת זרת" שהווארד ולאונרד עשו, שאף אחד מהם לא ינסה להתחיל איתה. מאוחר יותר בסדרה, פריה ולאונרד מתחילים מערכת יחסים בניגוד לרצונו של ראג'. מערכת היחסים גם מסורבלת למדי, כי פריה חיה עם ראג' באותו הזמן. בפרק סיום עונה 4, ראג' גם עובר באופן זמני לדירת שלדון לאחר ששמע את לאונרד מבצע עם פריה משחק תפקידים מיני.

עבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראג' הוא אסטרופיזיקאי במחלקה לפיזיקה באוניברסיטת Caltech, שהתפרסם בזכות גילוי עצם פלנטרי מעבר לחגורת קויפר.

בגלל גילוי העצם, 2008 NQ 17, שראג' קוראו "כוכב בוליווד", נכלל ראג' במגזין פיפל ב"30 (אנשי חזון) מתחת 30 (גיל) שכדאי לראות", קיבל משרד גדול והפך למיני-ידוען. בגלל כל מה שקיבל הוא גרם לחבריו לקנא.

לאחר שישה חודשי מחקר כושל על הרכב גופים טרנס-נפטוניים, חשש ראג' מהסיכוי שיגרשו אותו בחזרה להודו (ובנקודה זו הוא מתאר את בילוי זמנו בעבודה כמו "בעיקר בדיקת דואר אלקטרוני ועשיית בלגן בערכי ויקיפדיה"). כדי להישאר במדינה, הוא ביקש להצטרף למחקר על התפתחות הכוכבים עם פרופ' לפלין, אך הצעת העבודה נכשלה מכיוון שצוות המחקר כלל אשה מושכת, וראג' שתה בטעות יותר מדי והעיר הערה מינית מפורשת. בסופו של דבר החל לעבוד לצד שלדון ב"חקר תורת המיתרים ההשלכות של קרני גמא מן ההשמדה חומר אפל". באופן אירוני, ראג' ציין בעבר שרוצה להיות "אינדירה גנדי של האסטרופיזיקה (אך עם פין)".

יחסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראג' לא היה מעורב בשום מערכת יחסים רומנטית לאורך זמן, בעיקר בשל חוסר היכולת שלו לדבר עם נשים. עם זאת, הוא הרבה יותר מוצלח בסקס מזדמן מאשר הווארד והוא יותר אגרסיבי מבחינה מינית. הוא שודך פעם ללליטה גופטה, חברת ילדות, בהסדר שנעשה על ידי הוריו (עם קצת עזרה מהווארד). באותו פרק ראג' גילה לראשונה את יכולתו לדבר לנשים לאחר שתיית אלכוהול. מכיוון שראג' מסוגל לדבר איתה רק תחת השפעת אלכוהול, ראג' היה שיכור והתנהג באופן מגעיל. הדייט הלך רע ולליטה עזבה את ראג' כדי לאכול ארוחת ערב עם שלדון בגלל התנהגותו של ראג'.

כאשר ראג' ופני הגיעו לאירוע של המגזין פיפל (בעקבות גילוי העצם הפלנטרי על ידי ראג'), הוא נהיה שיכור שוב והציג את פני להוריו (דרך מצלמת האינטרנט) בתור החברה שלו. מאוחר יותר, הוא נאלץ לבקש סליחה מפני על ההתנהגות שלו כלפיה. כיוון שהוא ניסה להתנצל באמצעות פתק כתוב, פני אילצה אותו להגיד "מצטער" שבקושי נשמע.

ראג' גם ניסה להתחיל עם אחותו התאומה האטרקטיבית של שלדון, מיסי. כדי לעשות זאת, הוא לקח תרופה ניסיונית כדי לתקן את הפרעת החרדה שלו. עם זאת, הוא לא היה מסוגל לדבר אליה כאשר השפעת התרופה פגה.

כאשר שלדון, לאונרד, הווארד וראג' היו ברכבת לסן פרנסיסקו, שלושת האחרונים ניסו להתחיל עם סאמר גלו. לאחר שתיית מה שחשב כבירה, ראג' התחיל עם סאמר, היה פלרטטן והוא התחבב עליה. כאשר הווארד ציין כי הבירה שלו היא מסוג שאינו אלכוהולי, ראג' הפסיק באמצע השיחה שלו, היה נבוך ומיהר להתרחק מסאמר בלי להגיד שום מילה נוספת.

ראג' גילה כי יש לו חברה בחנות קומיקס, לאחר שלאונרד טען ששניהם הם היחידים שאין להם חברות. היא מעולם לא הופיעה בסדרה, אבל הוא טוען שהיא חירשת כך שחוסר היכולת שלו לדבר עם נשים אינה מהווה בעיה עבורם. ראג' גם דלוק על חברתו של הווארד, ברנדט, והוא בלתי מרוצה בעליל כאשר היא מקבלת את הצעת הנישואין של הווארד.

למרות היותם לכאורה הטרוסקסואלים, ראג' והווארד לעיתים קרובות מתנהגים כאילו שהם ביחסים הומוסקסואלים. מערכת היחסים הזו תוארה על ידי אמו של ליאונרד, ד"ר בוורלי הופסטטר, בתור "תחליף נישואים הומוסקסואליים". גם ההורים של ראג' מודעים לכך, לדוגמה, אמו של ראג' פעם ציינה "הדבר הקרוב ביותר שיש לנו ככלה הוא ילד יהודי בשם הווארד!", דבר שראג' נבהל ממנו והכחיש אותו במהירות. למרות הכחשות, לראג' היו קטעים משעשעים שבהם הוא עדיין תופס את התפקיד "הנשי" הקלישאתי בוויכוחים רבים עם הווארד ומאשים אותו שוב ושוב בבריחה ממנו לכל אדם קצת יותר טוב ממנו.

בפרק סיום העונה בעונה 4, פני וראג' מבלים את הלילה ביחד, במהלכו שניהם משתכרים, ואף על פי שהסכימו להישאר חברים טובים, בסופו של דבר הם ביחד במיטה. למחרת בבוקר, הם מתביישים מאוד ומסכימים להעמיד פנים שזה מעולם לא קרה, אך נתפסים על ידי לאונרד, שלדון והווארד, כשהם מטקסים עצה איך להניא את פני מהרעיון לחזור בחזרה לנברסקה. בפרק הפתיחה של עונה 5, גילה ראג' לפני שהם לא קיימו יחסי מין, מכיוון שראג' פלט בטרם עת והם נרדמו. עם זאת, פני הבטיחה לא לספר על כך לחברים.

מאוחר יותר בעונה 5, פני חשבה שהיא מצאה התאמה מושלמת בעבור ראג' והיא משדכת אותו עם אשה חירשת. עם זאת, מתברר שהיא רוצה את ראג' רק בגלל המצב האמיד שלו ושל הוריו ועזבה אותו כשגילתה שהוריו החליטו לנתק את הקשרים הפיננסיים איתו אם הם ימשיכו לראות אחד את השני. מערכת יחסים נוספת של ראג' היא עם בחורה הסובלת מביישנות יתר אפילו יותר מראג' עצמו דבר הגורם בסופו של דבר לסיום הקשר ביניהם אולם לאחר תקופה זו ראג' יוצא לדרך חדשה ומתחיל לדבר עם נשים. החל מהעונה השבעית ראג' יוצא עם אמלי סאווני על אף שמספר פעמיים הוא שקל לסיים את מערכת היחסים איתה והעתיד עמה נראה לוט בערפל. בשלב מסוים החל ראג' לצאת עם שתי נשים, מצב אבסורדי לאור העובדה שבעבר לא הייתה ביכולתו היכולת לדבר עם נשים.

נטייה מינית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרה לא מעט רמיזות לגבי נטיותיו המיניות של ראג', ואפילו הוריו של ראג' בטוחים שהוא הומוסקסואל, והוא לעומתם אומר שהוא מטרוסקסואל.

אפילו באחד הדייטים של ראג', בת הזוג שלו הייתה בטוחה שהוא הומוסקסואל בזמן שהיא עצמה לסבית, והיא רצתה להתחתן איתו כדי להסתיר מההורים שלה את נטייתה המינית.

יצירה וליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראג' לא הופיע בפרק הפיילוט המקורי בסדרה שבו היו רק שלדון, לאונרד וגרסה שונה בהרבה של פני (באותו פיילוט קראו לה קייטי). קהל הבדיקה הגיב בצורה שלילית לקייטי, אבל אהב את שלדון ולאונרד. בפיילוט החדש, ראג' והווארד נוספו. אחד מהשותפים ליצירת הסדרה, ביל פארדי אמר: "הרעיון היה, אם הם כמו שתי הדמויות הראשונות, בואו ניתן להם עוד שניים". החרדה החברתית סביב נשים של ראג'ש הייתה בהשראת עמית לעבודה לשעבר של פארדי. במקור הדמות נקראה "דייב", והיא הייתה אמריקאי שנולד להורים הודים. עם זאת, זה השתנה כאשר נייאר קיבל את התפקיד, כי הוא היה "כל כך הודי".