ראסל דרייסדייל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ראסל דרייסדייל
Russell Drysdale
לידה 7 בפברואר 1912
Bognor Regis, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 29 ביוני 1981 (בגיל 69)
סידני, אוסטרליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אקדמיה גראנד שומיאר עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות The Drover's Wife, Sofala, The cricketers, West Wyalong עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס ויין (1947)
Knight Bachelor (14 ביוני 1969)
חבר במסדר אוסטרליה (9 ביוני 1980) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סר ג'ורג' ראסל דרייסדיילאנגלית: George Russell Drysdale;‏ 7 בפברואר 191229 ביוני 1981), הידוע גם בשם טאס דרייסדייל, היה אמן אוסטרלי. הוא זכה בפרס וין (אנ') היוקרתי בשנת 1947, [1] [2] וייצג את אוסטרליה בביאנלה בוונציה בשנת 1954. הוא הושפע מאמנות מופשטת וסוריאליסטית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ורג' ראסל דרייסדייל נולד בבוגנור רג'יס, סאסקס, אנגליה, למשפחת חקלאים אנגלו-אוסטרלית, שהתיישבה במלבורן שבאוסטרליה בשנת 1923. הייתה לו ראייה חלשה כל חייו, והוא היה כמעט עיוור בעינו השמאלית מגיל 17 עקב רשתית קרועה (מה שלימים גרם לדחיית בקשתו לשירות צבאי). [3]

דרייסדייל עבד באחוזת דודו בקווינסלנד ובוויקטוריה. מפגש מקרי בשנת 1932 עם האמן והמבקר דריל לינדזי השפיעה עליו לפנות לקריירה כאמן. בתמיכת אמן עמית למד דרייסדייל אצל האמן והמורה המודרניסטי ג'ורג' בל במלבורן בין השנים 1935 - 1938. הוא גם ערך מספר טיולים לאירופה: בשנים 1938–1939 למד בבית הספר גרוסוונור בלונדון ובגרנדה שאומייר בפריז. [4] עם חזרתו ביוני 1939 לאוסטרליה, הוכר ככישרון חדש ומתפתח, אך טרם מצא חזון אישי. ההחלטה שלו לעזוב את מלבורן לאלבורי ואז לסידני בשנת 1940 הייתה מכריעה לגילוי הנושא שלו לכל חייו - הכפריות האוסטרלית ואנשיה. לא פחות חשובה הייתה השפעתו של עמיתו פיטר פרבס סמית' שבהנחייתו עבר סגנונו לשימוש בנופים שוממים המאוכלסים בדמויות דלילות ובשמים מבשרי רעות.

סידני[עריכת קוד מקור | עריכה]

תערוכת היחיד של דרייסדייל בסידני בשנת 1942 זכתה להצלחה רבה, והגדירה אותו כאחד המודרניסטים המובילים באותה תקופה בסידני, יחד עם ויליאם דובל, איליין הקסטון. בשנת 1944, עיתון בסידני שלח אותו למערב ניו סאות' ויילס "כדי להמחיש את השפעות הבצורת ההרסנית". עם סדרת ציוריו על הרס הבצורת, ומאוחר יותר סדרה שהתבססה על עיירת כריית הזהב הנטושה היל אנד, המוניטין שלו המשיך לצמוח במהלך שנות הארבעים. ציור של העיירה סופלה הסמוכה, זכה בפרס וויין לציור נוף בשנת 1947. [5]

לונדון 1950[עריכת קוד מקור | עריכה]

תערוכתו בשנת 1950 בגלריית לסטר בלונדון, בהזמנתו של סר קנת קלארק, הייתה אבן דרך משמעותית בתולדות האמנות האוסטרלית. עד לתקופה זו, האמנות האוסטרלית נחשבה לתת-מין פרובינציאלי של האמנות הבריטית; עבודותיו של דרייסדייל שיכנעו את המבקרים הבריטים כי אמנים אוסטרלים הם בעלי חזון ייחודי משל עצמם, וחקרו נוף פיזי ופסיכולוגי בצורה פיוטית ויפה להפליא. התערוכה יצרה את ההכרה הבינלאומית באמנות האוסטרלית שהביאה במהרה את דובל, סידני נולאן, ארתור בויד, קליפטון פו ואחרים לפרסום לאומי ובינלאומי בשנות החמישים.

השנים האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוניטין של דרייסדייל המשיך לצמוח לאורך כל שנות החמישים והשישים כשהוא חקר את אוסטרליה הרחוקה ואת תושביה. בשנת 1954, יחד עם נולאן ודובל, הוא נבחר לייצג את אוסטרליה בביאנלה בוונציה.

בשנת 1980 מונה לחבר מסדר אוסטרליה. [6] בשנותיו המאוחרות נרשמה ירידה ניכרת בכמות התפוקה שלו, שמעולם לא הייתה גדולה.

דרייסדייל נפטר בסידני ב־29 ביוני 1981.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא התחתן פעמיים ונולד לו בן, טים ובת, לין. טים לקח את חייו בשנת 1962, בן עשרים ואחת, גם בון, אשתו של דריידסייל התאבדה. בשנת 1964 נישאה דרייסדייל למייזי פרבס סמית', חברה ותיקה. [7]

סגנון ונושאים[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוקר האמנות האוסטרלי ומנהל הגלריה רון רדפורד טוען כי לקראת סוף מלחמת העולם השנייה, דרייסדייל עורר "'אדמומיות כללית' של אמנות הנוף האוסטרלית". רדפורד מתאר את עבודתו של דרייסדייל באופן הבא: "האדמה המיובשת שלו העידה על כך שהאדם איבד שליטה על הארץ - הטבע נלחם בחזרה".

כריסטין ואלאס מציעה כי דרייסדייל "היה המשורר הוויזואלי של אותו ייאוש פסיבי, כוללני, שגורם חום ובצורת אינסופיים", אך היה זה סידני נולאן, שעם השקפה דומה, "הקרין בעוצמה זו את ההשקעה הזו על אוסטרליה כלפי חוץ עולם ".

לו קלפאק, המסכם בעבודתו על דרייסדייל מ -1983, אומר: "הוא מצא באלמנטים המשותפים של הנוף דימויים קבועים ומרגשים שהפכו לחלק מהשפה החזותית של אוסטרליה המודרנית ... אלה שרואים בציוריו של דרייסדייל עולם מרוחק מהנוחות וההנאות שהם תלויים בהם, מרגיש שהוא מתאר בדידות ובידוד. מבחינתו זה היה ההפך, שחרור מייסורי העולם המתורבת. "

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ראסל דרייסדייל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Short, John Rennie (2005). Imagined Country: Environment, Culture, and Society. Syracuse University Press. p. 211.
  2. ^ Drysdale, Russell (1947). "Sofala". AGNSW collection record. Art Gallery of New South Wales.
  3. ^ Mary Eagle, Australian Dictionary of Biography, Canberra: National Centre of Biography, Australian National University
  4. ^ "Drysdale, Russell (1912–1981)"
  5. ^ Wynne Prize :: Art Gallery NSW, www.artgallery.nsw.gov.au
  6. ^ Sir Russell Drysdale (1912 - 1981) | Eva Breuer art dealer, archive.is, ‏2012-12-30
  7. ^ Russell Drysdale 1950–1981