רבי חנינא בן עגיל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רבי חנינא בר עגול)
רבי חנינא בן עגיל
מקום פעילות ארץ ישראל
תקופת הפעילות הדור השלישי והרביעי לאמוראי ארץ ישראל
רבותיו רבי חייא בר אבא
בני דורו רבי תנחום בר חנילאי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רבי חנינא בן עגיל (או עגול), אמורא ארצישראלי שחי בדור השלישי והרביעי לאמוראי ארץ ישראל[1], מוזכר בתלמודים ובמדרשים פעמים בודדות בלבד.

אזכורו בתלמוד הבבלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי חנינא בן עגיל מוזכר בתלמוד הבבלי במסכת בבא קמא בלבד[2], שם מסופר שהוא שאל את רבי חייא בר אבא (שכנראה היה רבו) מפני מה המילה "טוב" נאמרה רק בדיברות אחרונות (בפסוק "למען ייטב לך והארכת ימים") ולא בדיברות ראשונות. רבי חייא בר אבא טען שהוא כלל אינו יודע האם נאמרה מילה זו בדיברות השניות, ושלחו אל רבי תנחום בר חנילאי תלמידו של רבי יהושע בן לוי, שהיה בקי באגדה. רבי תנחום בר חנילאי אמר שרבי יהושע בן לוי לא לימד דבר זה, אך אמורא אחר אמר לו שהמילה טוב לא נכתבה בלוחות הראשונות מפני שסופן להשתבר. הגמרא מסבירה שה' לא רצה שהמילה "טוב" תישבר, משום ש”חס ושלום פסקה טובה מישראל”.

אזכורים בתלמוד הירושלמי ובמדרש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתלמוד הירושלמי[3] מוזכרת מימרא שאמר רבי חנינא בר עגול בשם "רבי חזקיה". היימן טוען שהגרסה בירושלמי מוטעית וצריך לגרוס להפך שרבי חזקיה אמר בשם רבי חנינא בן עגול, משום שרבי חנינא היה בדור השלישי ורבי חזקיה בדור הרביעי[4], אך יש המקיימים את הגרסה ומאחרים גם את רבי חנינא בן עגיל לדור הרביעי, או טוענים שמדובר ברבי חזקיה בן רבי חייא, בן הדור השני[5].

במדרש נאמר בשמו שהיו יהודים שבאו למשתה המפואר שערך אחשוורוש "בשנת שלש למלכו", ואחשוורוש שאל אותם האם אלוהיהם עתיד לתת להם שפע רב כמו שהוא נתן להם. היהודים ענו, שנאמר בפסוק ”עין לא ראתה אלהים זולתך, יעשה למחכה לו” (ישעיהו, ס"ד, ג'), ו”אם כסעודה זו הוא עושה לנו, אנו אומרין לו: כבר אכלנוה על שלחנו של אחשורוש”[6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הלפרין, רפאל בן יעקב, אטלס עץ חיים - ד, עמוד 195, בני ברק תש"מ, באתר אוצר החכמה (צפייה מוגבלת למנויים)
  2. ^ תלמוד בבלי, מסכת בבא קמא, דף נ"ד, עמוד ב'
  3. ^ תלמוד ירושלמי, מסכת יבמות, פרק ו', הלכה ו'
  4. ^ הרב אהרן הימן, "ר' חזקיה", תולדות תנאים ואמוראים, לונדון, תר"ע, באתר ויקיטקסט
  5. ^ הרב יהודה אדרי, "ר' חֲנִינָא בַּר עָגִיל", בנתיב האמוראים, ירושלים תש"מ, עמ' 122, באתר אוצר החכמה (צפייה חופשית – מותנית ברישום)
  6. ^ מדרש אבא גוריון, פרשה א. הובא גם אסתר רבה, פרשה ב', פסקה ה' בשם רבי חנינא בר עטל