רבקה רז (זמרת)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רבקה רז
רבקה רז, 1964
רבקה רז, 1964
לידה 9 בדצמבר 1938 (בת 85)
ירושלים, פלשתינה (א"י)
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק שחקנית, זמרת
פרסים והוקרה ראו פרסים והוקרה
http://rivkaraz.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רבקה רז (נולדה ב-9 בדצמבר 1938) היא זמרת ושחקנית ישראלית שהתפרסמה בהופעותיה במחזות זמר והצגות מוזיקליות ובשירי לאדינו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבקה רז נולדה בירושלים למשפחה שמוצאה בספרד. (אביה היה בן למשפחת חובה שמוצאה מטורקיה). למדה בבית ספר אליאנס ובגימנסיה ערב בירושלים. בצה"ל שירתה כקצינה בחיל נשים, ולאחר מכן חתמה לשנים אחדות בצבא קבע ושימשה מפקדת בית כלא צבאי לחיילות וקצינת חינוך בגדנ"ע.

קריירה בימתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד בצעירותה למדה רז בלט קלאסי בסטודיו של קלרה לנדאו-בונדי, ופיתוח קול אצל לולה שַנצר. אך רק לאחר שחרורה מצבא הקבע החלה בקריירה בימתית. תחילה במופע "שין-שין" לצידם של שייקה אופיר ושמעון ישראלי.

ב-1963 פגשה רז את האמרגן ומפיק התיאטרון נחום סלונים, שהזמין אותה להשתתף בהצגתם של שייקה אופיר ושמעון ישראלי, "שין שין". לאחר כמה חודשים של הופעות בהצגה זו, הוזמנה ב-1964 על ידי המפיק גיורא גודיק להיבחן למחזמר "גבירתי הנאווה" לתפקיד לייזה דוליטל, והתקבלה. המחזמר היה להצלחה, והוצג מאות פעמים באולמות מלאים, וזכה לביקורות נלהבות שהירבו להתפעל מהשחקנית האלמונית שהייתה לכוכבת. לאחר סיום הופעותיה במחזמר הוזמנה להופיע בתוכנית הטלוויזיה של אד סליבאן בארצות הברית, והמשיכה במסע הופעות מוצלח ברחבי אמריקה. הצלחתה סללה את דרכה למשחק בהפקות בידור רבות בישראל ומחוצה לה כשהיא בולטת ביכולתה לשלב שירה ומשחק.

מתחילת שנות ה-70 התגוררה והופיעה לסירוגין בישראל ובארצות הברית, ובין היתר בלוס אנג'לס, שם הופיעה כזמרת אופרה ובהופעות יחיד על במות בידור ובתוכניות טלוויזיה מקומיות. ועם שובה חזרה להופיע על הבמות בתיאטרון הישראלי. היא גם ייצגה את ישראל במסגרת המופע "שרנו לך ארצי" שאורגן מטעם קרן היסוד והתקיים בשלושים מדינות ברחבי העולם.

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבקה רז מקבלת את פרס כינור דוד לשנת 1964 מידי חנה רובינא

הפקות בהן השתתפה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שירים ואלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רז התפרסמה בשירים מתוך המחזמר "גבירתי הנאווה", והקליטה שירים למחזות זמר וסרטים מוזיקליים ("מרי פופינס" ו"צלילי המוזיקה"). בסוף שנות ה-60 יצא תקליט שלה ובו ארבעה שירים עבריים, שאחד מהם "הצריף הקטן", זכה להצלחה במצעד הפזמונים הישראלי. בסך הכל הקליטה כ-200 שירים בעברית ובלאדינו.

לאדינו[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק ניכר מהקריירה שלה הקדישה רז לשירי לאדינו. מלבד השתתפותה במחזמר "בוסתן ספרדי", יצא תקליט שלה שנקרא "שירי הלאדינו היפים של רבקה רז". שירים מהתקליט שמשו פסקול הסרט "זמר ספרדי טהור" המספר את סיפורה של יהדות ספרד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רבקה רז בוויקישיתוף