ראג'זאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רג'זאורוס)
קריאת טבלת מיוןראג'זאורוס
שחזור של רג'זאורוסשחזור של רג'זאורוס

רג'זאורוס בהשוואה לאדם

רג'זאורוס בהשוואה לאדם
תקופה
קרטיקון עליון, 67 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
משפחה: אבליזאוריים
סוג: רג'זאורוס
שם מדעי
Rajasaurus
Wilson, 2003
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רג'זאורוס (שם מדעי: Rajasaurus) הוא סוג של דינוזאור ממשפחת האבליזאוריים שהיה קרוב משפחתו של הקרנוטאורוס וחי בתור הקרטיקון לפני 67 מיליון שנה בהודו. משמעות שמו היא "לטאת מלך/מנהיג" המורכב מהמילה בסנסקריט "rāja" והסיומת מיוונית עתיקה "saurus" - לטאה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דינוזאור זה התגלה ב-2003 בחפירות במדינת גוג'ראט בהודו. הממצאים חשפו שלד חלקי שכלל חלקי גולגולת, עמוד שדרה, עצמות ירכיים וזנב. דינוזאור זה היה טורף בעל לסתות חזקות וקצרות והיה בעל בליטה מעל ראשו. אורכו הגיע ל-6.6 מטרים ומשקלו עד 4 טון. הוא היה בעל זרועות קצרות בעלות 4 אצבעות, ראש קצר ועבה ולסתות שהזכירו לסתות צבוע ונועדו לרסק עצמות. עוצמת הנשיכה שלו דמתה לזו של אלוזאורוס. עם זאת ייתכן שהוא גם היה צייד ממארב, מאחר שרגליו היו קצרות מדי לריצה מהירה ארוכה.

הרג'זאורוס חי בהודו בתקופה שהיא הייתה אי שהתנתק מאפריקה ונע צפונה לעבר אסיה. בהודו הקדומה התפתחו מינים ייחודיים הקרובים למינים אפריקנים, אך בעלי מאפיינים מיוחדים. האקלים באזור היה טרופי וכנראה שהיו יערות גשם נפוצים. הרג'זאורוס חי ביערות אלה וצד מיני דינוזאורים אחרים כמו תרופודים קטנים או טיטאנוזאורים גדולים.

דינוזאור זה נכחד לפני 67 מיליון שנה, ייתכן כחלק מהכחדת הקרטיקון הגדולה שהחלה מוקדם יותר בהודו. ההכחדה נבעה מהתפרצות הרי געש גדולה ומשדות לבה לאורך האזור.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דינוזאור זה הופיע במשחקים עולם היורה: המשחק וJurassic World: Alive.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ראג'זאורוס בוויקישיתוף
איור של רג'זאורוס מעל טרפו