רגאליצרטופס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןרגאליצרטופס

איור ראש של רגאליצרטופס
תקופה
קרטיקון עליון, 68.5–67.5 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
על־סדרה: דינוזאוריה
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרטופסים
משפחה: צרטופסיים
סוג: רגאליצרטופס
מינים

Regaliceratops peterhewsi

שם מדעי
Regaliceratops
‏בראון והנדרסון, 2015
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רגאליצרטופס (שם מדעי: Regaliceratops) הוא סוג של דינוזאור ממשפחת הצרטופסיים - הדינוזאורים בעלי הקרניים.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרגאליצרטופס חי באמריקה הצפונית בקרטיקון העליון בגיל המאסטריכט, כ-68 מיליון שנה לפני זמננו. שרידיו נתגלו באלברטה, קנדה ב-2005 והוא תואר ב-2015. פירוש שמו הוא "פנים בעלי קרניים מלכותיות", כאשר Regal פירושו מלכותי ו-Ceratops פנים בעלי קרניים, והוא נקרא כך בשל הזיזים הרחבים הבולטים מהעטרה שלו ויוצרים לה מראה דמוי כתר. ההולוטיפ (כלומר: המאובן שלפיו הוגדר הטקסון) זכה לכינוי "הלבוי" (באנגלית: Hellboy, הילד מהגהנום) על שם דמות הקומיקס הלבוי, וזה ניתן לו בגלל מראהו ובגלל הקושי לחלצו ממעטפת האבן שבתוכה התאבן.

כמו יתר הצרטופסיים הוא היה דינוזאור צמחוני הולך על ארבע. המיוחד בו הוא עיטורי הגולגולת שלו שהיו דומים יותר לאלה של הצנטרוזאוריים. קרן האף שלו הייתה יחסית גדולה, עבה ומוצקה ואילו קרני הגבה שלו היו קצרות יחסית. מהעטרה שלו בלטו בליטות דמויות עלים גבוהות וחדות (קצרות מהזיזים של הסטירקוזאורוס והדיאבלוצרטופס, אך ארוכות מהבליטות של הכסמוזאורוס והטריצרטופס), שהישוו לה מראה של כתר. אורכו היה 5 מטר ומשקלו כ-1.5 טון (1,500 ק"ג).

אף שהיה שייך לתת-משפחת הכסמוזאורים (שכללו בין השאר את הכסמוזאורוס, הפנטצרטופס והטריצרטופס) בשל אבולוציה מתכנסת במראה קרניו הוא דמה יותר לבני משפחת הצנטרוזאורים. בראון והנדרסון מיקמו אותו בשבט Triceratopsini הכולל את הצרטופסיים הגדולים והמתקדמים ביותר בהם אאוטריצרטופס, אוחוצרטופס וטריצרטופס עצמו.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רגאליצרטופס בוויקישיתוף
  • Brown, Caleb M.; Henderson, Donald M. (4 ביוני 2015). "A new horned dinosaur reveals convergent evolution in cranial ornamentation in ceratopsidae". Current Biology (online). doi:10.1016/j.cub.2015.04.041. {{cite journal}}: (עזרה)
  • בריאן סוויטק, Newly-Named Horned Dinosaur was a Copycat, נשיונל ג'יאוגרפיק, 4 ביוני 2015
  • תמונות מהפליקר של מוזיאון טירל המלכותי: [1], [2], [3], [4], [5], [6], [7]
  • איור של רגאליצרטופס בפליקר מאת Julius T. Csotonyi