רובי מאיירס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רובי מאיירס
Ruby Myers
לידה 1907
פונה, הודו הבריטית
פטירה 10 באוקטובר 1983 (בגיל 76 בערך)
בומביי, הודו
שם במה סולוצ'אנה
מדינה הראג' הבריטי, הודו עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1925–1978 (כ־53 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה פרס דאדאסאהב פאלקה (1974) עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רובי מאיירסאנגלית: Ruby Myers;‏ 190710 באוקטובר 1983), הידועה יותר בשם הבמה שלה סולוצ’אנה, הייתה שחקנית קולנוע אילם הודית יהודיה ממוצא עיראקי, מקהילת יהודי בגדד בהודו.

היא כיכבה בסרטים אילמים רבים בהודו, בימי הזוהר שלה היא הייתה השחקנית בעלת השכר הגבוה ביותר בתקופתה. בין 1933–1939 שיחקה כמעט בבלעדיות עם השחקן דינשו בילימוריה איתו גם הייתה לה מערכת יחסים רומנטית. באמצע שנות ה-30 של המאה ה-20 היא הקימה את חברת ההפקה “רובי פיקס”.

בשנת 1973 זכתה בפרס דאדאסהב פאלקיי למפעל חיים, פרס הקולנוע החשוב ביותר בהודו, על מפעל חיים.[1][2]

ראשית חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאיירס נולדה ב-1907 בפונה, בהודו הבריטית, למשפחה יהודית אשר הגיעה להודו מבגדאד בעיקר. הייתה לה אחות אחת בשם רוזי מאיירס.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד שנות ה-20 של המאה ה-20 לא היו שחקניות נשים בהודו, המקצוע נחשב למפוקפק ולא צנוע. בתחילת שנות ה-20, כאשר מאייר עבדה כמרכזנית טלפונית, פנה אליה המפיק ההודי, דאדאסהב פאלקיי, שערך סיור במקום עבודתה והתרשם מהמראה המיוחד שלה, על מנת שתשתתף בסרט "ראג'ה הארישנדרה", שלבסוף לא יצא לפועל. אחת הסיבות שפנה אל מאיירס היה מכיוון שהאוכלוסייה המוסלמית וההינדית הייתה צנועה יותר ולא הורשתה לשחק בסרטים. מאיירס דחתה את הצעתו בתחילה מכיוון שהמקצוע נחשב כאמור למפוקפק ולא ראוי אך כאשר הוא המשיך להתעקש היא ניאותה לשחק בסרטו, למרות שלא היה לה ידע מוקדם או השכלה במשחק.[3]

תקופת הסרט האילם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט הראשון בו השתתפה היה סרט אילם מ-1925 Veer Bala, עבור הסרט היא בחרה בשם הבמה סולוצ'אנה שמגיע מהאפוס ההודי ראמאיאנה, משמעות שמה היה "זו עם העיניים היפות". הסרט צולם בבימויו של מוהאן דאיאראם בהאבני וזכה להצלחה גדולה. בהמשך שיחקה בסרטים אילמים נוספים "הנערה הקלדנית" מ-1926 ו"Balidaan" מ-1927.

בשנת 1927 היא שיחקה בסרט האילם Wildcat of Bombai בו היא גילמה שמונה דמויות, כאשר שש מתוכן היו דמויות גבריות. הסרט צולם גם הוא בבימויו של מוהאן דאיאראם בהאבני, הכוכב לצידה היה בשחקן דינשו בילימוריה אשר יככב לצידה ברבים מסרטיה, בעיקר סרטים רומנטיים, וייהפך לבן זוגה.

סרטיה הראשונים היו כחלק מחברת ההפקות "קוהינור" של המפיק דאדאסהב פאלקיי, אך בהמשך עם הצלחתה ופרסומה היא הצטרפה לחברת ההפקות אימפריאל שם הפכה לכוכבת הסרטים בעלת השכר הגבוה ביותר לתקופתה.

בשנים 1928–1929 תחת חברת הסרטים אימפריאל היא כיכבה במספר סרטים רומנטיים אילמים של הבמאי ר.ס. שודהארי: "Anarkali" מ-1928 "Madhuri" מ-1928 ו - "Indira" מ־1929.

מאיירס בסרט אינדירה מ-1934

סולצ'אנה הפכה לכוכבת והייתה כל כך פופולרית עד כי מהאטמה גנדי כלל את אחד מריקודיה מהסרט "Madhuri" בסרטון תעמולה שלו. בסרטון גנדי נראה חונך תערוכת בגדים והריקוד של סולצ'אנה מתוך הסרט מופיע יחד עם אפקטים קוליים.

סרטים קוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנות ה-30 הגיע הקול לסרטים בארצות הברית ומהר מאד לעולם כולו, והסרט האילם למעשה סיים את תפקידו בבת אחת. סולוצ'אנה נאלצה לקחת שנה הפסקה ממשחק על מנת ללמוד את השפה ההינדית אך לאחר מכן שבה לעולם המשחק ולוהקה לתפקידים מרכזיים בתעשייה הבוליוודית המתפתחת. הסרט המדבר הראשון בכיכובה היה ב-1932 והיה למעשה חידוש לסרט "Madhuri" מ-1928. בהמשך הוציאה גרסאות נוספות מדברות של סרטיה האילמים שזכו להצלחה רבה. ב-1933 כיכבה בסרט "סולוצ'אנה" על שמה, ב-1936 כיכבה בסרט "Bambai Ki Bill" עם דינשו בילימוריה לצידה.

לקראת סוף שנות ה-30 הפופולריות שלה ירדה מכיוון שמפיקים חיפשו שחקניות צעירות יותר, והיא נאלצה להסתפק בתפקידי משנה.

חברת הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם עזיבתה את אולפני אימפריאל התקשתה למצוא עבודה נוספת בסרטים, לכן ב-1936 היא החליטה להקים חברת הפקות עצמאית בשם "רובי פיקס", שם הפיקה סרטים באופן עצמאי.

אחד מהסרטים שהפיקה ב-1947 היה הסרט "ג'ונגו" אשר נאסר לפרסום בהודו משום שמורארג'י דסאי ראש ממשלת בובמיי באותה תקופה, צנזר אותו מכיוון שהוא תיאר מעשה "נתעב מבחינה מוסרית" של פרופסור נשוי מזדקן הנופל בקסמיה של סולוצ'אנה הצעירה.

בשנת 1953 היא שיחקה בחידוש השלישי של הסרט "Anarkali", הפעם בתפקיד משנה כאמו של סלים, הדמות הראשית.

בול לזכרה של מאיירס 1983

השפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לסולוצ'אנה הייתה ככל הנראה השפעה עצומה על בוליווד. היא הייתה אחת השחקניות הראשונות בבוליווד, כאשר אחריה הופיעו שחקניות יהודיות נוספות.

עוד בחייה היא הפכה לאחת הכוכבות הגדולות בבוליווד. בשיא הצלחתה היא הרוויחה יותר כסף מכל שחקן אחר, והייתה אחת השחקניות העשירות בהודו, היא נהנתה מאורך חיים רהבתני לאותה תקופה, שמה יצא למרחוק כאשר היא נהגה ברולס-רויס הראשון שהגיע להודו,[4] וכאשר קנתה מכונית שברולט נדירה ב-1935. השמועות היו כי שכרה היה גבוה יותר משל המושל הבריטי באותה תקופה.

בשנת 1973 קיבלה סולוצ'אנה את פרס דאדאסאהב פאלקה היוקרתי למפעל חיים על תרומתה הרבה לתעשיית הקולנוע ההודי ופיתוחה לאורך השנים.[5]

איסמאעיל מרצ'נט, במאי אמריקאי יליד הודו כיבד אותה באזכור בסרטו "מהטמה והילד המשוגע" מ-1974.

לאחר מותה ב-1983 ממשלת הודו הנפיקה בול עם תמונתה, כאות הערכה על פועלה.

היא הייתה אחת מחמש שחקניות הודיות יהודיות מפורסמות שהופיעו בסרט התיעודי "שלום בוליווד: הסיפור שלא סופר על היהודים ובוליווד" מאת דני בן-משה שיצא לאקרנים ב-2017. בסרט הופיעו: נאדירה, אסתר ויקטוריה אברהם, סוזן סלומון, רמולה דווי ורובי מאיירס.[6][7][8]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1931 היא אימצה ילדה וקראה לה שרה מאיירס, זו שינתה את שמה לאחר נישואיה לויג'יילקסמי שרשתה.

היא ניהלה מערכת יחסים בין השנים 1933–1939 עם השחקן ששיחק לצידה דינשו בילימוריה אך השניים מעולם לא נישאו.

רובי מאיירס נפטרה מדום לב בשנת 1983 בדירתה במומבאי, היא השאירה אחריה אחיינית ליליאן מאירס, נכדים מביתה שרה ונינים.[9]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

על רובי מאיירס בדף הפייסבוק של היסטוריה גדולה, בקטנה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רובי מאיירס בוויקישיתוף
  • רובי מאיירס, במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ איצ'יק ודנה: הכוכבות היהודיות של בוליווד, באתר מוזיאון העם היהודי, ‏2017-08-23
  2. ^ Madurainetwork.com - Dada Saheb Phalke Award, web.archive.org, ‏2007-01-07
  3. ^ ריץ' טנוריו, "הן היו חצופות, אמיצות וחסרות גבולות", באתר זמן ישראל, 11 במאי 2019
  4. ^ אתר למנויים בלבד גילי איזיקוביץ, "שלום בוליווד": הנקודה היהודית בתעשיית הקולנוע ההודית, באתר הארץ, 3 באפריל 2019
  5. ^ Anindita Chowdhury, Ruby Myers: The Jewish-Indian Mega Film Star We Don’t Remember | #IndianWomenInHistory, Feminism in India, ‏2020-02-13 (באנגלית בריטית)
  6. ^ Danna Paz Prins, Bollywood’s Jewish Superstar Actresses, Museum of the Jewish People, ‏2017-08-23 (באנגלית אמריקאית)
  7. ^ "Jewish Stars of Bollywood". Haaretz (באנגלית). נבדק ב-2022-10-31.
  8. ^ Shalom Bollywood - Official Trailer, נבדק ב-2022-11-01
  9. ^ Ruby Mayer, IMDb