בארתולומיאו רוברטס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רוברטס השחור)
אחד מדגליו של רוברטס השחור

בארתולומיאו רוברטסאנגלית: Bartholomew Roberts‏; 17 במאי 1682 - 10 בפברואר 1722) שנודע בשמו "רוברטס השחור" או "בארט השחור" היה מהידועים והנועזים בשודדי הים הקאריביים במאה ה-18.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברתולומיאו רוברטס נולד בשם ג'ון רוברטס בבריטניה, בעיירה הוולשית Casnewydd-Bach, סמוך לעיר פישגארד.

רוברטס שימש כנווט של ספינת עבדים בשם "נסיכת לונדון" שפעלה על הקו בין אפריקה המערבית למרכז אמריקה.

ב-6 ביוני 1719 נלכדה הספינה בה שירת על ידי שודד הים האוול דייוויס על יד אנאמאבואה, בחוף הזהב של מערב אפריקה (גאנה של היום).

למרות איומים להורגו הוא סירב להצטרף לשודדים, והם צרפו אותו לצוותם בעל כורחו משום הידע החיוני שלו בניווט. הוא התנכר לחבריו לספינה, התנזר לחלוטין מאלכוהול, ושמר את מנהגי הדת הנוצרית.

רוברטס הופך לשודד ים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כעבור כחודש נהרג האוול דייוויס במארב על האי פרינסיפה הסמוך לחופי מערב אפריקה. אנשי הצוות הציעו לו את הפיקוד על הספינה. הוא סירב בתחילה, אך בהמשך התרצה והסכים. בעת הזו היה רוברטס בן 37. כדי לרכוש את אמונם של השודדים הורה על מסע נקמה אכזרי באנשי פרינסיפה שהרגו את דייוויס. לאחר מכן שכנע את צוות השודדים להפליג לאיים הקאריביים, שם נמצאים האוצרות הגדולים באמת. הוא הפליג לדרום אמריקה, וממנה צפונה לאורך חופי ברזיל, כשהוא שודד וממיט חורבן והרס בדרכו.

מושלי ברבדוס ומרטיניק הקימו צי שכירים, כדי לחסל את האיום החדש. רוברטס, ששמע על כך, הכריז על נקמה בשני המושלים. הוא החל רודף אותם. באפריל 1721 נודע לו שמושל מרטיניק נמצא על משחתת צרפתית, ספינת מלחמה מצוידת ב-23 תותחי 8 ק"ג ועוד 9 מסתובבים, וצוות גדול מאוד.

כנגד כל הסיכויים התקרב רוברטס אל הספינה במסווה של ספינת סוחר תמימה. אנשיו השתלטו על הספינה ותלו את מושל מרטיניק על תורן ספינתו שלו.

רוברטס השחור הפך לשודד שנוא כל כך עד שמושלי כל המושבות הכריזו עליו מלחמת חרמה.

הוא ברח לכף לופז במערב אפריקה, ועגן שם ב-10 בפברואר 1722. ערב קודם לכן שדד את אוניית הסוחר "נפטון" שהובילה אלכוהול, ואנשיו השתכרו כולם.

אוניית הקרב הבריטית "סנונית" פתחה באש תותחים על ספינתו. רוברטס נפגע מפגז, וגופתו הושלכה לים כדי שלא תיפול בידי האויב, כפי שביקש טרם מותו. יתר צוותו נכנע, ונשבה על ידי הבריטים.

היקף פעילותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצבת זיכרון לרוברטס בחוף קסנוויד

רוברטס הוא מגדולי שודדי הים. בארבע שנות פעילותו שדד 456 ספינות. שחור הזקן, לשם השוואה, שדד 23 ספינות ב-15 חודשים, ואן בוני שדדה פחות מ-20 ספינות.

מותו של רוברטס מסמן את תחילת סופו של "תור הזהב של שודדי הים הקאריביים", תופעה שנעלמה לחלוטין כעבור מספר עשרות שנים.

אזכור לברתולומיאו מופיע באנימה "וואן פיס", בדמותו של פיראט ומהפכן עוצמתי בשם ברת'ולומיאו קומה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא בארתולומיאו רוברטס בוויקישיתוף