רוברט הולמס (מושל אורגון)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוברט הולמס
Robert D. Holmes
רוברט הולמס
רוברט הולמס
לידה 11 במאי 1909
קניסטיאו, ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 6 ביוני 1976 (בגיל 67)
אסטוריה, אורגון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם מלא רוברט דניסון הולמס
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות וילהלמס, פורטלנד, אורגון, ארצות הברית
השכלה אוניברסיטת אורגון עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הדמוקרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
מושל אורגון ה־28
14 בינואר 195712 בינואר 1959
(שנתיים)
חבר הסנאט של אורגון
19491957
(כ־8 שנים)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוברט דניסון הולמסאנגלית: Robert Denison Holmes;‏ 11 במאי 19096 ביוני 1976) היה עיתונאי ופוליטיקאי אמריקאי מאורגון, איש המפלגה הדמוקרטית, שכיהן כמושל אורגון ה-28 בשנים 19571959. הוא נולד במדינת ניו יורק ועבד בעיתונים ובתחנות רדיו טרם כניסתו לפוליטיקה. על אף שהיה רפובליקני בראשית הקריירה שלו, הוא נבחר מטעם הדמוקרטים לסנאט המדינתי של אורגון ולאחר מכן כמושל.

ראשית חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוברט הולמס נולד בעיירה קניסטיאו שבמדינת ניו יורק למשפחה של שישה ילדים. הוריו היו ג'ורג' הולמס, ברוקר, ואיימי (לבית קרארי) הולמס. ב-1925 הוא סיים את לימודיו התיכוניים בעיר רוצ'סטר, ולאחר סיום לימודיו עברה המשפחה לאורגון והתיישבה בפורטלנד.

הולמס עבד לזמן קצר בכמה עיתונים בפורטלנד, וב-1928 החל ללמוד באוניברסיטת אורגון. ב-1932 הוא סיים את לימודיו ולאחר מכן שב לעסקי העיתונות ועבד בעיתונים The Oregon Journal ו-The Oregonian, שניהם בפורטלנד. ב-1937 עבר הולמס לעיר החוף אסטוריה, שם הוא היה מעורב בעסקי הפרסום ובשידורי רדיו, ובשנים 19431957 הוא היה המנהל הכללי של תחנת הרדיו המקומית KAST.[1]

קריירה פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלכתחילה היה הולמס רפובליקני בהשקפותיו, והוא החל את הקריירה הפוליטית שלו במחוז קלאטסופ. בתחילה הוא שימש כחבר במועצת החינוך של העיר גירהארט שמדרום לאסטוריה, ולאחר מכן כחבר במועצת החינוך של כל בתי הספר הכפריים של המחוז. לאחר שהיה לדמוקרט, נבחר הולמס ב-1948 לסנאט של אורגון, וב-1952 נבחר לכהונה נוספת. הוא היה הסנאטור הדמוקרטי הראשון מטעם המחוז שלו מזה 64 שנים. הקריירה שלו כמחוקק עמדה בסימן של פעולות ההדיפה שלו כנגד צעדי חקיקה שאיימו על תעשיית הדיג, ובעיצומה של תקופת המקארתיזם הוא התנגד לשבועת האמונים המיוחדת שנאלצו המורים לשאת. הולמס גם תמך בהעברת חקיקה לזכויות האזרח, כמו חוק העסקה הוגנת והוצאה מחוץ לחוק של אפליה במקומות ציבוריים. ב-1953 הוא מונה על ידי המושל פול פטרסון כיושב ראש ועדת החינוך.

בנובמבר 1956 נבחר הולמס כמושל אורגון לאחר שהביס בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית את לו וואלס, ובבחירות הכלליות את אלמו סמית' הרפובליקני, שכנשיא הסנאט המדינתי הושבע כמושל במקומו של פטרסון שנפטר בעת כהונתו. הולמס היה מושל אורגון הראשון מטעם הדמוקרטים מזה 18 שנה, והדמוקרט הראשון מזה 22 שנה שנבחר למשרת המושל בבחירות.

בעת כהונתו כמושל שאף הולמס להפוך את ממשלת המדינה ליעילה יותר ולכזאת שתגיב לצורכי המדינה. הוא תמך בהרחבת כוחו של הציבור ובביטול עונש המוות. במהלך כהונתו כמושל הוא המתיק את כל עונשי המוות שהוטלו. הולמס גם פעל לרפורמה במערכת החינוך, בתוכניות הרווחה ובקיצוץ המיסים ב-16 אחוזים. בבחירות של 1958 הוא נוצח על ידי מזכיר המדינה של אורגון, מארק הטפילד, כוכב עולה במפלגה הרפובליקנית באורגון.

חיים אישים ושנותיו האחרונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1934 נשא הולמס לאישה את מרי הוי, ולשניים נולדו שני בנים. לאחר תום כהונתו כמושל, הנחה הולמס תוכנית על נושאים ציבוריים בתחנת הטלוויזיה KOIN שבפורטלנד, ובשנים 19691974 הוא היה חבר במועצה לחינוך גבוה של אורגון. בשנים 19611962 היה הולמס חבר בוועדה שנועדה להציע שינויים בחוקת אורגון.

רוברט הולמס נפטר באסטוריה ב-6 ביוני 1976 כתוצאה ממחלת הסרטן. הוא נטמן בבית הקברות וילהלמס שבפורטלנד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוברט הולמס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Robert Denison Holmes". Governors of Oregon. Oregon State Library. אורכב מ-המקור ב-23 בספטמבר 2006. נבדק ב-3 באוגוסט 2009. {{cite web}}: (עזרה)