רוברט רוז'דסטבנסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוברט רוז'דסטבנסקי
לידה 20 ביוני 1932
Kosikha, Kosikhinsky Selsoviet, Kosikhinsky District, Altai Krai, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 19 באוגוסט 1994 (בגיל 62)
מוסקבה, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Роберт Станиславович Петкевич עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ברית המועצות, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות פרדלקינו עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים מכון גורקי לספרות עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה שירה לירית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1950–1994 (כ־44 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Ekaterina Rozhdestvenskaya עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוברט רוז'דסטבנסקירוסית: Роберт Рождественский; ‏ 20 ביוני 1932, מחוז אלטאי - 19 באוגוסט 1994, מוסקבה) היה משורר רוסי וסובייטי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוברט רוז'דסטבנסקי נולד בכפר במחוז אלטאי. אביו, סטניסלב פטקביץ', שהיה ממוצא פולני, עבד בג.פ.או. כאשר רוברט היה בן 5, הוריו התגרשו. בשנת 1941 אביו התגייס, ונהרג בשלבים האחרונים של מלחמת העולם השנייה. אמו של המשורר הייתה רופאה. בשנת 1934 עברו רוברט עם הוריו וסבתו לאומסק. עם תחילת מלחמת העולם השנייה אמו גויסה לצבא האדום, ורוברט התגורר עם סבתו. היא נפטרה בשנת 1943, ורוברט עבר לבית יתומים עד סוף המלחמה. בשנת 1945 התחתנה אמו עם איוואן רוז'דסטבנסקי, קצין בצבא האדום ששירת ביחד עם אמו. רוברט נלקח מבית היתומים וקיבל שם משפחה חדש. תחילה התגוררה המשפחה בקלינינגרד, אחר כך בלנינגרד, שם סיים את לימודי בית הספר. בשנת 1948 הם עברו לפטרוזבודסק.

בשנת 1950 פרסם רוז'דסטבנסקי לראשונה את שיריו בירחון מקומי בפטרוזבודסק. הוא ניסה להתקבל ללימודים למכון לספרות במוסקבה, אך נכשל. במשך שנה הוא למד באוניברסיטת פטרוזבודסק, ובשנת 1951 מהניסיון השני התקבל ללימודים במוסקבה.

בשנת 1955 התפרסם ספר שיריו, ובשנת 1956 ספר נוסף. באותה תקופה הוא פרסם גם את הפואמה הראשונה. שיריו זכו לפופולריות רבה בברית המועצות, והוא הצליח להוציא לאור מספר ספרים. בשנת 1979 הוא קיבל פרס ברית המועצות על פעילות ספרותית.

במקביל לכתיבת שירים הוא שיתף פעולה עם מלחינים וזמרים רבים. בשנות ה-70 הוא עבד בשיתוף פעולה הדוק עם אלכסנדרה פחמוטובה ומיכאל טריברדייב ועם זמרים ובהם מוסלים מגומאייב ואדיתה פייכה.

בניגוד למשוררים פופולריים אחרים בני דורו, כמו יבגני יבטושנקו, בלה אחמדולינה ואנדריי ווזנסנסקי, רוז'דסטבנסקי היה לויאלי לשלטון במשך כל תקופת ברית המועצות וקיבל מספר עיטורים על פעילותו הספרותית.

בשנת 1986 התמנה ליושב ראש הוועדה לחקר ופרסום יצירותיו של אוסיפ מנדלשטם ופעל רבות לטיהור שמו של המשורר. הוא פעל להוצאה לאור של יצירות מאת מרינה צבטייבה ופעל לפתיחת מוזיאון על שמה במוסקבה. כמו כן היה יושב ראש ועדה להוצאה לאור של יצירות מאת ולדימיר ויסוצקי וערך את ספרו הראשון בהוצאה לאור בשנת 1981.

רוברט רוז'דסטבנסקי נפטר ממחלת לב בשנת 1994 ונטמן ביישוב מגוריו "פרדלקינו". באותה שנה יצא לאור קובץ שיריו האחרונים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוברט רוז'דסטבנסקי בוויקישיתוף