רוזריו דוסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רוזריו איזבל דוסון
Rosario Isabel Dawson
דוסון, 2022
דוסון, 2022
לידה 9 במאי 1979 (בת 44)
ארצות הבריתארצות הברית ניו יורק, ניו יורק, ארצות הברית
שם לידה Rosario Isabel Dawson עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1995
עיסוק זמרת, סופרת
מקום לימודים מכון לי סטרסברג לתיאטרון ולקולנוע עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוזריו איזבל דוסוןאנגלית: Rosario Isabel Dawson; נולדה ב-9 במאי 1979) היא שחקנית, מדבבת, מפיקה וסופרת אמריקאית הידועה מתפקיד אסוקה טאנו, הפדוואן של אנאקין סקייווקר, בעיבודים הטלוויזיוניים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דוסון נולדה בניו יורק לאיזבל סלסט, סופרת וזמרת ממוצא אפריקאי, פוארטו ריקאני, טאינואי וקובני,[1] כשזו הייתה בת 17, ולפטריק סי האריס.[2] הוריה לא נישאו, וכשהייתה בת שנה נישאה אמה לגרג דוסון, פועל בניין, עליו הצהירה דוסון ש"תמיד היה אבי". אחיה היחיד, קלן, צעיר ממנה בארבע שנים. הוריה התגרשו בשנת 2006. המשפחה עברה מניו יורק לגרלנד שבטקסס.[3]

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כילדה, ביצעה דוסון הופעה קצרה ב"רחוב סומסום", ובגיל 15 התגלתה במרפסת הקדמית של ביתה על ידי הצלמים לארי קלארק והרמוני קורין. קורין הציע לה להיבחן לתפקיד בתסריט שכתב, שהפך לבסוף לסרט ההתבגרות "קידס" (Kids (film)) שיצא בשנת 1995 בו הופיעה בתפקיד רובי.

בהמשך גילמה תפקידים מגוונים בסרטים עצמאיים ובשוברי קופות.

ב-1999 הצטרפה דוסון לפרינס בהקלטותיו המחודשות לשירו "1999". באותה שנה הופיעה בקליפ לשיר של The Chemical Brothers‏, "Out of Control", מאלבומם "Surrender", וכן השתתפה ב"She Lives In My Lap", טרק מאלבומה של להקת אאוטקאסט "Speakerboxxx/The Love Below". ב-2001 שיחקה בסרט ג'וזי והפוסיקאטס (Josie and the Pussycats (film)).

דוסון בפסטיבל קאן, 2011

כיכבה כנאטוראל ריברה, מושא אהבתו של סוחר סמים שהורשע (גולם על ידי אדוארד נורטון), בסרט של ספייק לי, "השעה ה-25", שיצא לאקרנים בשנת 2002. ב-2004 גילמה את דמות אשתו של אלכסנדר הגדול בסרטו של אוליבר סטון, "אלכסנדר", ובסתיו 2005 הופיעה כג'וליה בהפקת התיאטרון "Two Gentlemen of Verona", כשזו הייתה הופעתה הראשונה על הבמה.

בשנת 2005 שיחקה בעיבוד הקולנועי למחזמר הנודע "רנט", בתפקיד הרקדנית האקזוטית מימי מרקס, זאת לאחר שהחליפה את השחקנית דפני רובין-וגה, שהייתה בהיריון באותה תקופה.

בשנת 2006 שיחקה בסרט הפשע "מדריך להכרת קדושיך" (A Guide to Recognizing Your Saints) בכיכובו של צ'נינג טייטום. באותה שנה כיכבה כבקי בסרט "מוכרים בלבד 2". במאי באותה שנה, בעקבות אהדתה הגדולה לספרי קומיקס, יצרה את מיני סדרת הקומיקס "Occult Crimes Taskforce", אותה קידמה בפסטיבל קומיקון בשנת 2007.

בשנת 2007 שיתפה פעולה עם חברתה מלימודיה בלי סטרסברג, טליה לוגסי, כדי להפיק ולככב בסרט "Descent", והופיעה באחד ממופעי "לייב ארת'".

בשנת 2008 כיכבה דוסון לצד ויל סמית' בסרט "שבע נשמות", ובסרטו של סטיבן ספילברג, "לכודים ברשת". בנוסף, כיכבה בסדרת האינטרנט "חטיבת ג'ימיני". דיבבה את דמות הקצינה דלונדרה ביינס בסדרת האנימציה האינטרנטית "Afterworld". ב-17 בינואר 2009 הנחתה תוכנית של "סאטרדיי נייט לייב". בהמשך אותה שנה דיבבה את ארטמיס מבנה-מגדל (Artemis of Bana-Mighdall) בסרט האנימציה "וונדר-וומן".[4]

ב-2009 הופיעה בדבר העם, סרט תיעודי שמציג בצורה דרמטית ומוזיקלית את המכתבים, היומנים והנאומים של "האמריקאים הממוצעים", ומבוסס על ספרו של הווארד זין, היסטוריה עממית של ארצות הברית (A People's History of the United States). באותה שנה דיבבה דמותה של ולווט וון בלאק בסרט האנימציה של רוב זומבי עולמו רדוף הרוחות של אל סופרביסטו.

שרה ב"West Ryder Silver Bullet", רצועה מהאלבום "West Ryder Pauper Lunatic Asylum" (West Ryder Pauper Lunatic Asylum) של להקת קסביאן.

בשנת 2010 כיכבה בסרט "פרסי ג'קסון וגנב הברק" בתפקיד פרספונה, ובסרט "לא ניתנת לעצירה".

פעילות פוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2023, בזמן מלחמת חרבות ברזל, דוסון, יחד עם עוד קבוצה של 54 אמנים ואישים בתעשיית הבידור חתמה על מכתב פתוח לנשיא ג'ו ביידן[5]. חותמי המכתב מבקשים מהנשיא ביידן לקרוא להפסקת אש בעזה ובישראל. המכתב מדגיש את המשבר ההומניטרי בעזה, נטען שם כי אזלו לתושבים אספקה חיונית כמו מזון, מים, חשמל ותרופות. למעט הבקשה לשחרור בטוח של בני הערובה אין במכתב התייחסות לכאב ולנזק שנגרם לתושבי ישראל בכלל ולישובים הסמוכים לעזה בפרט.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז 2016 היא בזוגיות עם הקומיקאי האמריקאי-יהודי אריק אנדרה.

דוסון היא אוהדת של ארסנל. דוסון תומכת בארגוני צדקה כמו "Global Cool",‏ (אנ')"ONE Campaign" (אנ'), "אוקספם", "אמנסטי אינטרנשיונל", "הורים, משפחות וחברים של לסביות והומואים", ‎"International Rescue Committee" ‏(IRC) (אנ'), ו"Voto Latino". הופיעה במונולוגים מהווגינה. חברה בתנועה נגד אלימות לנשים, "V-Day". בשנת 2008 הייתה נוכחת הן בכנס הארצי של התנועה הדמוקרטית, והן בזה של התנועה הרפובליקנית. באוקטובר של אותה שנה נהייתה לדוברת תוכנית הנדבנות של חברת "TripAdvisor.com", וקריינה בקמפיין של "RESPECT!‎", תנועה הפועלת למניעת אלימות במשפחה. ב-2012 השתתפה בקמפיין של חברת סודהסטרים לצמצום השימוש בפלסטיק ולהגנה על הסביבה.[6]

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ THE CITY - A Surla Films Production - Isabel Dawson, web.archive.org, ‏2007-10-08
  2. ^ Hirschberg, Lynn (2009-02-19). "The Kid Stays in the Pictures". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2023-09-27.
  3. ^ Dennis Hensley, From Tenement to Tinseltown, Marie Claire Magazine, ‏2005-10-31 (באנגלית)
  4. ^ Rob Allstetter, Comics Continuum by Rob Allstetter: Thursday, June 26, 2008, Comics Continuum
  5. ^ J. Kim Murphy, Joaquin Phoenix, Cate Blanchett and More Stars Demand Joe Biden Call for Israel-Gaza Ceasefire: ‘Compassion Must Prevail’, Variety, ‏2023-10-20 (באנגלית אמריקאית)
  6. ^ Rosario Dawson helps kickoff Unbottle the World Day, web.archive.org, ‏2017-11-12

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוזריו דוסון בוויקישיתוף