רולנד פרייר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רולנד פרייר
Roland Fryer
לידה 4 ביוני 1977 (בן 46)
דייטונה ביץ', ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי כלכלה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
מנחה לדוקטורט Tomas Sjöström עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות אוניברסיטת הרווארד (2003) עריכת הנתון בוויקינתונים
תלמידי דוקטורט Sonia Patricia Jaffe עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • עמיתי מקארתור (2011)
  • Harvard Junior Fellow (2003)
  • פרס נשיאותי למדענים ומהנדסים בתחילת דרכם (2008)
  • עמית החברה האקונומטרית (2018)
  • מדליית ג'ון בייטס קלארק (2015)
  • Calvó-Armengol International Prize (2012)
  • עמית האקדמיה האמריקאית לאמנויות ולמדעים עריכת הנתון בוויקינתונים
scholar.harvard.edu/fryer
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רולנד ג'רלד פרייר ג'וניוראנגלית: .Roland Gerhard Fryer, Jr; נולד ב-4 ביוני 1977) הוא כלכלן אמריקאי המכהן כפרופסור באוניברסיטת הרווארד. זוכה מדליית ג'ון בייטס קלארק לשנת 2015.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרייר נולד בפלורידה, אמו עזבה את המשפחה כשהיה פעוט ובגיל 4 הוא עבר עם אביו ללואיסוויל שבטקסס. אביו התדרדר לאלכוהוליזם, נהג להכות את בנו ואת חברתו לחיים, פוטר מעבודתו בשל הטרדה מינית והורשע באונס. כנער התרועע פרייר עם כנופיות רחוב וסוחרי סמים, הוא עבד במקדונלד'ס והיה נוהג למעול בקופה בכל הזדמנות, הוא מכר תיקים מזויפים ומריחואנה לפרנסתו.

כספורטאי מצטיין בפוטבול ובכדורסל הוא התקבל ב-1995 לאוניברסיטת טקסס בארלינגטון בזכות מלגת ספורט. ב-1998 סיים תואר ראשון בהצטיינות בכלכלה כשבמקביל עבד במשרה מלאה. הוא עבר ללימודי תואר שני בכלכלה באוניברסיטת המדינה של פנסילבניה, במהלך התואר הוזמן על ידי זוכה פרס נובל לכלכלה ג'יימס הקמן להשלים את עבודת הדוקטורט שלו באוניברסיטת שיקגו. ב-2002 סיים את לימודי התואר השלישי. הדיסרטציה שלו עסקה במודלים מתמטיים של הפליה ואי שוויון. את הפוסט-דוקטורט עשה בקרן הלאומית למדע.

ב-2003 החל לעבוד כעמית מחקר באוניברסיטת הרווארד. במקביל החל לעבוד כעמית מחקר בלשכה הלאומית למחקר כלכלי (NBER). ב-2006 מונה לפרופסור חבר באוניברסיטת הרווארד וב-2007 קודם לפרופסור מן המניין. הוא היה בכך לאפריקאי האמריקאי הצעיר ביותר שמונה לפרופסור מן המניין בהרווארד. ב-2008 ייסד בהרווארד את המעבדה לחדשנות בחינוך והוא עמד בראשה מאז ועד סגירתה. ב-2009 מונה לקתדרה על שם רוברט ברן וב-2014 לקתדרה על שם הנרי לי בהרווארד.

מחקריו עוסקים בתאוריה ומדיניות כלכלית בנושאי חינוך, אי שוויון, הפליה וגזע. בין המחקרים שפרסם היו עבודות עם הכלכלן סטיבן לויט שבדקו מה הסיבות לפער בציונים בין תלמידים שחורים ולבנים והגיעו למסקנה שהסיבה היחידה המובהקת לכך היא בתי ספר גרועים יותר,[1][2] מחקר שמצביע כיצד השמות שנותנים הורים שחורים לילדיהם משפיע על סיכויי הצלחתם בחיים.[3] סדרת מחקרים מרכזית שלו עסקה בנושא עידוד תלמידים ללמידה והצטיינות באמצעות מתן תמריצים כספיים.

במהלך כהונתו של ראש עיריית ניו יורק מייקל בלומברג כיהן פרייר כנציב לענייני שוויון באגף החינוך של העיר.

ב-2009 נבחר לאחד מ-100 האישים המשפיעים ביותר בעולם על ידי טיים מגזין.[4] ב-2011 זכה למלגת מקארתור וב-2015 זכה במדליית ג'ון בייטס קלארק, המוענקת לכלכלן הצעיר המבטיח ביותר מתחת לגיל 40.

השעייתו מאוניברסיטת הרווארד[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2018 אוניברסיטת הרווארד אסרה על פרייר להיכנס למעבדת המחקר שלו, המעבדה לחדשנות בחינוך (EdLabs), לאחר שנפתחה נגדו חקירה לבירור תלונות על הטרדה מינית.[5]

פרייר טען כי פתיחת החקירה נגדו לא הוגנת על רקע צבע עורו.[6] אוניברסיטת הרווארד אישרה כי במשרד לפתרון מחלוקות באוניברסיטה (ODR) התקבלו תלונות נגד פרייר בחודשים הראשונים של שנת 2018.[7] החקירה בחנה 38 תלונות שהתקבלו ממתלוננת שהייתה בעבר עוזרת של פרייר במעבדה. מתוך 38 התלונות החוקרים קבעו כי ל-32 אין בסיס, על חלקן נקבע שאלה תלונות מומצאות. על שש התלונות הנותרות נקבע כי ייתכן שיש להן בסיס. עם השלמת החקירה המליצו החוקרים לאוניברסיטה כי יש לחייב את פרייר לחינוך משלים על רגישות במקום העבודה.[8] המלצה זו העוברה לוועדה של חברי סגל בכירים שבה ישבו גם קלודין גיי ולורנס ד. בובו על מנת להכריע בגורלו של פרייר. בדצמבר 2018 פרייר התפטר מן הוועד המנהלת של האגודה הכלכלית האמריקאית, תפקיד אליו נבחר זמן קצר לפני כן. [9] במכתב כשכתב ואשר התפרסם בניו יורק טיימס באותו החודש פרייר הביע חרטה על שהתיר, עודד והשתתף באווירה חברית במעבדה שניהל, אשר כללה בדיחות סרות טעם והערות על חיים אישיים. פרייר הכחיש כי הייתה התנהגות מאיימת ונקם כלפי עובדים, או שהוצעו הצעות מיניות לעובדים.[10]

ביולי 2019 הוועדה המיוחדת של הסגל האקדמי השעתה את פרייר לשנתיים מסגל הפקולטה ללא שכר כשהיא קובעת כי "עסק בהתנהגות מינית שאינה רצויה כלפי מספר אנשים" וכי "התנהג באופן שלא עמד באמות המידה המתבקשות בקהילה שלנו ואשר מזיקה לרווחתם של חברנו."[7][6] אוניברסיטת הרווארד קבעה גם כי לאחר שישוב לפקולטה יאסר עליו לשמש מנחה לתלמידים לתואר מתקדם, או לנהל סדנאות לתלמידי תואר מתקדם, עם זאת הותר לו ללמד קורסים לתואר מתקדם.[6] פרייר היה אחד מחברי הסגל הקבוע בעלי השכר הגבוה ביותר באוניברסיטת הרווארד.[6] לאחר שננקטו צעדים נגד פרייר, בחודש ספטמבר 2019 נסגרה באופן קבוע המעבדה שאותה ניהל.[11]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רולנד פרייר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Understanding the Black-White Test Score Gap in the First Two Years of School
  2. ^ Roland Fryer On Why Good Schools Matter, פורבס, 28 באפריל 2015
  3. ^ THE CAUSES AND CONSEQUENCES OF DISTINCTIVELY BLACK NAMES
  4. ^ Roland Fryer, TIME, April 30, 2009
  5. ^ "Star Economics Prof Fryer Facing Harvard and State-Level Investigations, Barred from Lab He Heads". The Harvard Crimson. נבדק ב-2020-06-05.
  6. ^ 1 2 3 4 Casselman, Ben; Tankersley, Jim (10 ביולי 2019). "Harvard Suspends Roland Fryer, Star Economist, After Sexual Harassment Claims". The New York Times. נבדק ב-2020-07-19. {{cite web}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)
  7. ^ 1 2 Morales, Mark (10 ביולי 2019). "Harvard prof suspended after accusations of sexual harassment". CNN. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ "Roland Fryer – His Life Story, His Work on Education and on Police Use of Force, and Harvard", An Economic Sense, 2023-02-01
  9. ^ Casselman, Ben; Tankersley, Jim (18 בדצמבר 2018). "Roland Fryer, Accused of Harassment at Harvard, Quits Economics Panel". The New York Times. נבדק ב-2020-07-19. {{cite web}}: (עזרה)תחזוקה - ציטוט: multiple names: authors list (link)
  10. ^ "At a Harvard Lab, the Accused Responds". The New York Times. 20 בדצמבר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ Shera S. Avi-Yonah (5 אוק' 2019). "Harvard Closes Fryer's Research Lab As Sanctions Take Effect". The Harvard Crimson. נבדק ב-2020-06-07. {{cite web}}: (עזרה)