רולנד רצנברגר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רולנד רצנברגר
רצנברגר ברחבת הטיפולים במהלך הגרנד פרי של סן מרינו 1994, לפני התאונה
רצנברגר ברחבת הטיפולים במהלך הגרנד פרי של סן מרינו 1994, לפני התאונה
לידה 4 ביולי 1960
זלצבורג שבאוסטריה
פטירה 30 באפריל 1994 (בגיל 33)
בולוניה, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום אוסטריהאוסטריה אוסטרי
מקום קבורה זלצבורג עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות ? – 30 באפריל 1994 עריכת הנתון בוויקינתונים
קריירת פורמולה 1
אליפויות 0
מרוצים 3
ניצחונות 0
פודיומים 0
זינוקים מפול פוזישן 0
הקפות מהירות 0
קבוצות סימטק
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רולנד רצנברגרגרמנית: Roland Ratzenberger‏; 4 ביולי 1960, זלצבורג30 באפריל 1994, בולוניה) היה נהג מרוצים אוסטרי אשר התחרה בספורט פרוטוטייפ, פורמולה פורד, פורמולה 3000 ופורמולה 1. הוא נהרג בשנת 1994 במהלך הקפות הדירוג בגרנד פרי של סן מרינו. למחרת נהרג באותו המסלול איירטון סנה.

נעוריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רולנד רצנברגר נולד בזלצבורג ב-4 ביולי 1960 (רצנברגר טען שהוא נולד ב-1962, על מנת להיחשב כצעיר יותר ולהאריך את קריירת המרוצים). ב-1983 התחיל רצנברגר להתחרות בפורמולה פורד, ב-1985 זכה באליפויות אוסטריה ומרכז אירופה במסגרת פורמולה פורד.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1985 התחרה רצנברגר בפסטיבל פורמולה פורד בברנדס הטץ', אנגליה וסיים במקום השני. ב-1986 התחרה פעם נוספת והפעם זכה בתחרות. בעונה הבאה התקדם לפורמולה 3 בבריטניה ובזמן הזה התחיל לצבור פופולריות כיוון ששמו דמה לבובת הטלוויזיה רונלד ראט.

בשתי העונות בפורמולה 3 סיים במקום ה-12 באליפות. רצנברגר התחרה במקביל גם במספר מרוצים במסגרת אליפויות מכוניות תיור.

ב-1989 התחרה בפורמולה 3000 בבריטניה וסיים שלישי בתום העונה.

לה מאן[עריכת קוד מקור | עריכה]

באותה השנה התחרה רצנברגר במרוץ 24 השעות של לה מאן, עם פורשה 962 של קבוצת ברן מוטוספורט. בקבוצה נהגו גם מאוריציו סנדרו סאלה ווולטר לצ'נר אולם הקבוצה נאלצה לפרוש בשעה השלישית למרוץ. הוא התחרה בארבעה מרוצי לה מאן הבאים, ב-1991 עם ברן מוטוספורט פעם נוספת, ועם קבוצת SARD ב-1990, 1992 ו-1993 כאשר המיקום הגבוהה ביותר הגיע ב-1993 כאשר סיים ביחד עם מאורו מרטיני ונאוקי נאגאסאקה במקום החמישי עם המכונית טויוטה 93 C-V.

תחרות ביפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנות ה-90 עבר רצנברגר להתחרות ביפן, הוא זכה בשני מרוצים אחד ב-1990 והשני ב-1991 בפרוטוטייפ היפני עם אותה קבוצת SARD שהייתה קבוצתו גם בתחרות הלה מאן. הוא גם חזר למרוצי הטורינג והשתתף באליפות יפן במרוצי טורינג ב-1990 ו-1991 כשהוא נוהג ב-BMW M3 וסיים שביעי בכל אחת מהעונות.

תוצאות אלה סללו לו את הדרך חזרה לפורמולה 3000 היפנית, עם קבוצת סטלר בעונת 1992. העונה התחילה לא טוב אך כאשר קבוצתו שדרגה את מכוניות הלולה הצליח רצנברגר לנצח במירוץ אחד וסיים את העונה במקום השביעי. בעונת 1993 סיים במקום ב-11.

פורמולה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1994 חתם על הסכם לחמישה מרוצים עם קבוצת סימטק מהפורמולה 1.

ההתחלה שלו בגרנד פרי בברזיל באינטרלגוס הייתה חלשה והוא לא העפיל למרוץ, אך במרוץ הבא ביפן הצליח להעפיל מהמקום ה-11 משום שכבר הכיר את המסלול ממרוצי הטורינג ביפן והיה הנהג היחיד שכבר התחרה במסלול זה.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקצה הדירוג של המירוץ השלישי בעונה, הגרנד פרי של סן מרינו במסלול אימולה, התקיים ב-30 באפריל 1994. לקראת סיום המקצה היה רצנברגר קרוב לתפוס את אחד המקומות האחרונים למירוץ. באחת ההקפות לקראת סיום המקצה ירד מהמסלול והכנף הקדמית שלו נפגעה. רצנברגר החליט להמשיך להקפה נוספת במטרה להעפיל למירוץ במקום להיכנס לרחבת הטיפולים. בהקפה הבאה נכנעה הכנף הקדמית של מכוניתו ללחצים הגדולים שהופעלו עליה במהלך ישורת ארוכה ונשברה. הכנף נכנסה מתחת לרכב ושיתקה את ההיגוי, כך שהרכב המשיך לכיוון קיר במהירות 314.9 קילומטר לשעה.

רצנברגר הובהל באמבולנס ואז הועבר במסוק. מותו הוכרז בעת הגעתו לבית החולים בבולוניה. סיבת המוות הייתה שבר בגולגולת. רצנברגר היה הנהג הראשון שנהרג בגרנד פרי מאז מותו של ריקרדו פאלטי בגרנד פרי קנדה ב-1982 והראשון שנהרג במכונית פורמולה 1 מאז מותו של אליו דה אנג'ליס במהלך נהיגת מבחן בשנת 1986.

ברני אקלסטון לחץ על קבוצת סימטק לקחת חלק במרוץ ביום למחרת. מתוך כבוד, עמדת הזינוק של רולנד רצנברגר נשארה ריקה. חברו של רצנברגר לקבוצה, דייוויד ברבאהם, פרש בהקפה ה-27. באותו המרוץ ארעה טרגדיה נוספת, כאשר איירטון סנה, מגדולי נהגי הפורמולה 1, נהרג בתאונה בהקפה השביעית. לאחר התאונה, נבדקה מכוניתו של סנה ונמצא בה דגל אוסטריה. התברר כי הוא תכנן להניף אותו לאחר המרוץ כאות זיכרון לרצנברגר.

בגרנד פרי הבא, במונקו, נשארו שתי עמדות הזינוק הראשונות ריקות לזכרם של סנה ורצנברגר. במקומם הוצגו דגלי המדינות שלהם: ברזיל ואוסטריה.

נהגי הגרנד פרי המובילים, ביניהם מיכאל שומאכר וגרהרד ברגר, חברו לאחר הגרנד פרי על מנת לשפר את בטיחות המכוניות והמסלולים כדי למנוע טרגדיות נוספות. ב-2003 הוכנסה לשימוש מערכת ה-HANS בפורמולה 1 שנועדה למנוע פגיעות מהסוג שגרם למותו של רצנברגר.

נשיא הפורמולה 1, מקס מוסלי, בחר להשתתף בהלווייתו של רצנברגר למרות שמרבית תשומת הלב הופנתה להלווייתו של סנה. לאחר 10 שנים אמר: "רצנברגר נשכח, לכן הלכתי להלווייתו כדי שלא ישכח, כול העולם התמקד בהלווייתו של סנה, חשבתי שזה חשוב שיהיה מישהו בהלווייתו". בהלווייתו נכחו מספר בכירי פורמולה 1 וארבעה נהגי פורמולה בלבד.

רצנברגר תכנן גם להשתתף במרוץ 24 השעות של לה מאן באותה שנה. אדי אירוויין החליפו, אולם שמו של רצנברגר נשאר על המכונית. הקבוצה סיימה את המירוץ במקום השני.

רצנברגר נקבר במקסגלן, זלצבורג, אוסטריה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רולנד רצנברגר בוויקישיתוף