רומא (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רומא
Roma
בימוי אלפונסו קוארון
הופק בידי אלפונסו קוארון
גבריאלה רודריגס
ניקולס סליס
תסריט אלפונסו קוארון
עריכה אלפונסו קוארון
אדם גו
שחקנים ראשיים יאליצה אפאריסיו
צילום אלפונסו קוארון
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקסיקומקסיקו מקסיקו
חברת הפקה Participant Media
Esperanto Filmoj
חברה מפיצה נטפליקס
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה, direct-to-video עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 30 באוגוסט (פסטיבל הסרטים של ונציה)
21 בנובמבר 2018 (הפצה מסחרית בארצות הברית)
משך הקרנה 135 דקות
שפת הסרט ספרדית
מיסטק
סוגה סרט דרמה
תקציב 15 מיליון דולר
הכנסות באתר מוג'ו roma
פרסים פרס גלובוס הזהב לסרט הזר הטוב ביותר
פרס אריה הזהב
פרס הקולנוע הבריטי העצמאי לסרט הזר הטוב ביותר
פרס אוסקר לסרט הזר הטוב ביותר
www.romamovie.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רומאאנגלית וספרדית: Roma) הוא סרט קולנוע אמריקאי-מקסיקני משנת 2018 שכתב, צילם וביים אלפונסו קוארון. הסרט יצא לאקרנים בארצות הברית ב-21 בנובמבר 2018, והועלה לנטפליקס ב-14 בדצמבר 2018. זהו הסרט הראשון של שירות הסטרימינג שיוצא גם לבתי הקולנוע בסמוך לתחילת שידורו באתר. הסרט נקרא על שם השכונה במקסיקו סיטי בה מתרחשת עלילת הסרט.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הסרט מתרחשת במקסיקו, בתחילת שנות השבעים של המאה ה-20. גיבורת הסרט היא קליאו, משרתת ומטפלת בשכונת רומא האמידה שבמקסיקו סיטי. בני הבית הם האב אנטוניו, רופא במקצועו, האם סופיה, מורה לכימיה, ארבעת ילדיהם (שלושה בנים ובת), הסבתא תרזה ואדלה, משרתת נוספת.

קליאו צופה כיצד התא המשפחתי מתפרק כשאנטוניו עוזב את הבית בעוד האם מנסה להסתיר זאת מילדיה. היא מפתחת מערכת יחסים עם פרמין, צעיר המתמחה באמנויות לחימה ונכנסת ממנו להריון. פרמין נוטש אותה וקליאו יוצאת לחפש אותו בשכונות העוני של מקסיקו סיטי, שם היא מגלה שהוא מתאמן עם קבוצה גדולה של צעירים בחסות הצבא. פרמין מתכחש לאבהותו ומאיים עליה באלימות. כשהיא יוצאת עם תרזה לרכוש עריסה לתינוק שבדרך, הן נקלעות להפגנת סטודנטים גדולה, שמסתיימת בטבח הסטודנטים (טבח קורפוס כריסטי (אנ')), במהלך המהומות עדה קליאו לרציחתו של מפגין שנמלט לחנות הרהיטים, על ידי פרמין וחבריו. הטראומה מביאה לזירוז הליכי הלידה אך ההגעה לבית החולים מתעכבת בשל המצב. בבית החולים מובהלת קליאו לחדר הניתוח שם היא יולדת תינוקת ללא רוח חיים.

סופיה לוקחת את קליאו והילדים לטיול בטוקספאן, בזמן שאב המשפחה מגיע לבית לאסוף את חפציו. הילדים רוחצים בים בשעה שקליאו נשארת להשגיח עליהם, אף שאינה יודעת לשחות. שניים מהם נסחפים בזרם ועומדים לטבוע, אך קליאו נכנסת למים ומצילה אותם. כשהמשפחה מתאחדת בחוף (בסצנה שמתועדת בכרזת הסרט) קליאו מתייפחת ומגלה להם שכלל לא רצתה בתינוקת. בשובם הביתה הם בוחנים את הבית ממנו לקח האב דברים, בעיקר מדפי ספרים, ולסדר החדש שנעשה בין החדרים, וקליאו חוזרת למלאכת הבית.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • יאליצה אפאריסיו - קליאו
  • מרינה דה טאווירה - סופיה
  • פרננדו גרדיאגה - אנטוניו
  • חורחה אנטוניו גררו - פרמין
  • ננסי גרסיה - אדלה

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבית בשכונת רומא במקסיקו סיטי ששימש כאתר הצילומים
בית המשפחה האמיתי, שניצב מול המבנה בו צולם הסרט, בשכונת רומא.

התסריט לסרט נכתב על ידי קוארון על בסיס הביוגרפיה שלו כילד בשכונת רומא. גיבורת הסרט קליאו היא בת דמותה של ליבו רודריגס ילידת אואחאקה ששירתה את בני משפחתו.[1] לכוכבת הסרט לוהקה יאליצה אפאריסיו, מורה בת 24, אף היא מאואחאקה, שחקנית לא מקצועית בתפקידה הראשון.[1][2]

קוארון קיווה שהצלם עמנואל לובצקי עמו שיתף פעולה במרבית סרטיו הקודמים, יצלם גם סרט זה, אך הוא פרש בשלב הקדם-הפקה. קוארון לקח על עצמו את מלאכת הצילום שנעשתה בשחור-לבן וכוללת שוטים ארוכים מאוד. שפת הסרט היא ספרדית, בשיחות בין בני המשפחה, ומיסטק, שפה מקסיקנית-ילידית בשיחות בין קליאו לאדלה וחבריה. הסרט כולל סצנות המתקשרות עם סרטיו הקודמים ומלמדות על מקורות ההשראה של קוארון לסרטיו כיוצר קולנוע, דיכוי מהומות הסטודנטים שמזכיר את סצנת המהומות ב"הילדים של מחר", סיפורן של המטפלות שאוזכר ב"ואת אמא שלך גם" והאסטרונאוטים המרחפים בחלל בסצנה מתוך הסרט "אבודים" (אנ') שמזכירה את הסצנות ב"כוח משיכה".[3][4]

הזכויות להפצת הסרט נרכשו על ידי נטפליקס שבנובמבר 2018 הפיצה אותו באולמות הקולנוע ושלושה שבועות לאחר מכן בשירות הסטרימינג שלה.

ביקורת ופרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט זכה לתשבחות המבקרים (98% ביקורות טובות וציון ממוצע של 9.5 מקרב מבקרי הקולנוע הבכירים על פי אתר Rotten Tomatoes), ששיבחו את הצילום והבימוי של קוארון, בפרט את הסצנות שצולמו בשוט רציף, בהן סצנת טביעת הילדים בים והלידה השקטה שעוברת קליאו. הסרט זכה לציון של 96 מתוך 100 באתר Metacritic.

פרס אוסקר

הסרט היה מועמד לעשרה פרסים וזכה בשלושה.

זכיות:

מועמדויות:

פרס גלובוס הזהב
פרס באפט"א לקולנוע

הסרט היה מועמד לשבעה פרסים וזכה בארבעה:

פרס סטלייט

היה מועמד לשמונה פרסים וזכה בארבעה

  • פרס הבמאי הטוב ביותר
  • התסריט המקורי
  • הסרט הזר הטוב ביותר
  • העריכה הטובה ביותר
פרסי מבקרי הקולנוע

היה מועמד לשמונה פרסים וזכה בארבעה:

  • פרס הסרט הטוב ביותר
  • הסרט הזר הטוב ביותר
  • הבמאי הטוב ביותר
  • הצלם הטוב ביותר
פרסים נוספים

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רומא בוויקישיתוף

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקודם:
2018: שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי
פרס האקדמיה האוסטרלית לאמנויות הקולנוע והטלוויזיה הבינלאומי – הסרט הטוב ביותר
2019: רומא
הבא:
2020: פרזיטים