רון בראון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רון בראון
Ron Brown
לידה 1 באוגוסט 1941
וושינגטון הבירה, ארצות הברית
נהרג 3 באפריל 1996 (בגיל 54)
סמוך לדוברובניק, קרואטיה
שם מלא רונלד הרמון בראון
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מקום קבורה בית הקברות הלאומי ארלינגטון
השכלה מידלברי קולג', אוניברסיטת סנט ג'ון
מפלגה המפלגה הדמוקרטית
בן או בת זוג Alma Arrington Brown עריכת הנתון בוויקינתונים
מזכיר המסחר של ארצות הברית ה־30
22 בינואר 19933 באפריל 1996
(3 שנים ו־10 שבועות)
תחת הנשיא ביל קלינטון
פרסים והוקרה
  • המדליה הלאומית לטכנולוגיה וחדשנות (1996)
  • מדליית האזרחים הנשיאותית
  • פרס NAACP Image - פרס יושב הראש עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רונלד הרמון בראוןאנגלית: Ronald Harmon Brown‏; 1 באוגוסט 19413 באפריל 1996) היה פוליטיקאי אמריקאי שכיהן כמזכיר המסחר של ארצות הברית במהלך כהונתו הראשונה של הנשיא ביל קלינטון, בשנים 1996-1993. קודם לכן כיהן כיושב ראש הוועדה הדמוקרטית הלאומית, והוא האפרו-אמריקאי הראשון למלא תפקידים אלו. בראון נספה בעודו מכהן כמזכיר המסחר בהתרסקות מטוס חיל האוויר של ארצות הברית בקרואטיה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רון בראון נולד בוושינגטון הבירה וגדל בשכונת הארלם שברובע מנהטן בניו יורק, במשפחה מהמעמד הבינוני. את פעילותו הציבורית החל עוד כשהיה חבר בארגון חברתי ונדבני אפרו-אמריקאי בשם "ג'ק וג'יל". בראון למד בית הספר היסודי האנטר קולג' לתלמידים מחוננים ובמכינת רודס. אביו ניהל את מלון תרזה בהארלם, שם התגורר בראון וגדל. בילדותו הופיע בראון בפרסומת של פפסי-קולה, אחת מהפרסומות הראשונות שהוקדשו במיוחד לקהילה האפרו-אמריקאית.

כאשר למד במידלברי קולג', היה בראון החבר האפרו-אמריקאי הראשון באחוות סיגמא פי אפסילון. כתוצאה מכך בוטלה האמנה הארצית של האחווה במידלברי, והאחווה הפכה למקומית תחת השם סיגמא אפסילון. בראון התגייס לצבא ארצות הברית ב-1962, לאחר שסיים את לימודיו במידלברי, ושירת בדרום קוריאה ובאירופה, באותה השנה בה נישא לאלמה ארינגטון. לאחר שחרורו ב-1967 הצטרף בראון לליגה העירונית-לאומית (National Urban League), תנועה מובילה שפעלה למען שוויון כלכלי בארצות הברית. בינתיים, בראון נרשם לבית הספר למשפטים באוניברסיטת סנט ג'ון וקיבל תואר ב-1970.

ב-1976, בראון קודם לתפקיד סגן מנהל מיזמים וממשל של הליגה העירונית-לאומית. עם זאת, הוא התפטר ב-1979 כדי לעבוד כסגן מנהל מסע הבחירות של הסנאטור אדוארד קנדי, שהתמודד למועמדות המפלגה הדמוקרטית לייצוג מסצ'וסטס בסנאט. ב-1981 הועסק בראון בידי משרד עורכי הדין "פטון בוגס" כעורך דין וכשדלן. במאי 1988, נבחר על ידי ג'סי ג'קסון לעמוד בראש צוותו בכינוס הוועדה הדמוקרטית הלאומית באטלנטה. בתוך כך החל לבסס את מעמדו במפלגה הדמוקרטית כמנהל מסע הבחירות של ג'קסון וככוכב עולה במפלגה.

בראון נבחר ליושב ראש הוועדה הדמוקרטית הלאומית ב-10 בפברואר 1989, ומילא תפקיד מרכזי בניהול הכינוס המוצלח של הוועדה ב-1992 ובמסע הנשיאותי המוצלח של ביל קלינטון בבחירות לנשיאות ארצות הברית 1992. בעקבות, כאשר הושבע קלינטון לתפקידו, החליט למנות את בראון למזכיר המסחר של ארצות הברית ב-1993. במהלך כהונתו עמדה מחלקת המסחר של ארצות הברית תחת שערורייה, לפיה נמכרו לכאורה מושבים במטוסים הפדרליים של ארצות הברית שיועדו למשימות מסחר בינלאומיות, לשם גיוס תרומות פוליטיות. ההאשמות מעולם לא נשאו פרי לכדי חקירה פלילית או רשמית, אך מחלקת המסחר אכן שינתה את מדיניותה בנוגע לבחירת המשתתפים במשימות מסחר בינלאומית על מנת שלא יקבלו אופי פוליטי.

ב-3 באפריל 1996 נספה בראון בתאונת מטוס. מטוס נוסעים של חיל האוויר האמריקאי שנחת בתנאי מזג אוויר קשים, פגע בצלע הר במרחק 3 ק"מ, במהלך גישתו לנחיתה בנמל התעופה של העיר דוברובניק. כל 35 יושבי המטוס נספו. ביניהם היה מזכיר המסחר בראון. המטוס שהיה מעורב בתאונה היה גרסה צבאית של מטוס בואינג 200–737. הוא הופעל על ידי כנף התובלה ה-86, שבסיסה היה בבסיס חיל האוויר רמשטיין בגרמניה. הטיסה, שכינויה היה IFO-21, המריאה מנמל התעופה הבינלאומי זאגרב ועליה 29 נוסעים וששה אנשי צוות. הנוסעים כללו משלחת של 12 אנשי מחלקת המסחר של ארצות הברית בראשותו של המזכיר בראון, חבר הקבינט בממשלו של הנשיא קלינטון. עוד נמצאו במטוס קבוצה של 12 אנשי עסקים אמריקאים, עובד של ה-CIA, עובד של מחלקת האוצר, עיתונאי מהעיתון הניו יורק טיימס וכן שני אזרחים קרואטים - מתרגם וצלם. המשלחת האמריקאית יצאה לבלקן לדיונים במסגרת המאמצים לשקם את כלכלת מדינות יוגוסלביה לשעבר לאחר מלחמת האזרחים שם. בחקירה מקיפה של חיל האוויר האמריקני הוטלה האחריות על בכירים במחלקת המבצעים של חיל האוויר ושונו נהלים בטיסה ונחיתה של מטוסים צבאיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רון בראון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]