רוקסן (מועדון)

רוקסן
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מידע כללי
סוג מועדון לילה עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום תל אביב-יפו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקמה ובנייה
תקופת הבנייה ?–1989
תאריך פתיחה רשמי 1989 עריכת הנתון בוויקינתונים
קואורדינטות 32°06′25″N 34°50′11″E / 32.106972°N 34.83625°E / 32.106972; 34.83625
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רוקסן (נכתב גם רוקXן) היה מועדון הופעות שפעל בתל אביב מ-1989 ועד 1994.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המועדון שכן במבנה תעשייתי צר וארוך ברחוב הברזל 10 ברמת החייל שבתל אביב. בחלק אחד של המבנה הייתה במת הופעות, עמדת תקליטן, בר ורחבת ריקודים ואילו את החלק השני תפסה מסעדה. בעליו של המקום ומנהליו האמנותיים היו רוני מרגלית אלעד ויובל נחשון.

לצד הופעות של אמנים ידועים באותה התקופה כריקי גל, קורין אלאל, מתי כספי ורמי פורטיס, נתן הרוקסן במה למספר רב של להקות רוק צעירות. עבור רבות מהן היו הופעות הבכורה במועדון נקודת פריצה לקריירה. בין הידועים שעשו את צעדיהם הראשונים במועדון ונודעו כ"דור הרוקסן": ברי סחרוף, נוער שוליים, אביב גפן, אלונה דניאל, טל גורדון, איגי וקסמן, ורד קלפטר, פלסטיק ונוס, טאטו, בלאגן, כרמלה גרוס ואגנר, איפה הילד, כנסיית השכל, פורטרט, סיון שביט, זקני צפת, נקמת הטרקטור, תערובת אסקוט, שפיות זמנית, נושאי המגבעת, מופע הארנבות של דוקטור קספר, מוניקה סקס, סיילם, אבטיפוס, החברים של נטאשה, איזבו, רוקפור, שב"ק ס', הרידינג ג', אלגנט, ג'ינג'יות, זאב טנא, גן חיות, השוונג של הפיתה, גוונים כהים, והמכשפות (בסיסטית הלהקה, יפעת נץ, עבדה ברוקסן כברמנית).

בין האמנים הבינלאומיים שהופיעו ברוקסן הייתה להקת רדיוהד כשהייתה בראשית דרכה, וכן הלהקות Lush, מינימל קומפקט, אנטומבד, בייבס אין טוילנד, ת'ראפי?, קינגמייקר, נפלאם דת', קארקאס, פרדייז לוסט וביוהזרד.

תקליטן הבית של הרוקסן היה לירון תאני ואנשי הסאונד היו אורי ברק, איש הסאונד של להקת מינימל קומפקט, ליאור טבת, מור אפרתי, רונן סימוניץ ואילן הרוש. בערבים מיוחדים תיקלט במקום יואב קוטנר.

בשנות ה-90 (עד לסגירתו) התקיימו במועדון בימי שלישי ערבי "מוות לטכנו" (Death to Techno). בערבים אלו הושמעה מוזיקת רוק כבד על גווניו השונים.

מדי יום שלישי המועדון פתח את הבמה להופעות רבות של להקות צעירות מז'אנר הרוק הכבד ובכך קידמו מאד את פופולריות הז'אנר בארץ ונתנו הזדמנות ללהקות הצעירות לחלוק את יצירתן עם באי המועדון, ולקדם את יצירתם.

המועדון נסגר בנובמבר 1994 לאחר שבעליו נקלעו לחובות.

בשנת 2004 נערך בתל אביב ערב הצדעה שנקרא "10 לרוקסן" ובו הופיעו רבים מהאמנים שעשו בו את צעדיהם הראשונים.

ב-19 בפברואר 2015 יזם אביב גפן מופע הצדעה למועדון בו הופיעו הלהקות מופע הארנבות של ד"ר קספר, כרמלה גרוס ואגנר, איפה הילד, גן חיות (שהתאחדו פעם ראשונה לאחר שני עשורים), אלן פרסונס, מאור כהן ואהד פישוף מלהקת נושאי המגבעת[1][2]. במקביל אירח לירון תאני באוזן בר ערב תקלוט בשם "פעם, אי שם ברחוב הברזל 10".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אסף נבו, ‏אביב גפן ולהקות הרוקסן יופיעו בביתן 1, באתר ‏מאקו‏, 28 בדצמבר 2014
  2. ^ עמי פרידמן, אביב גפן מצליח לנצח את ההיסטוריה, באתר ynet, 20 בפברואר 2015