רחובות האתמול (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רחובות האתמול
Streets of Yesterday
כרזת הסרט
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי יהודה ג'אד נאמן
הופק בידי יהודה ג'אד נאמן, יעוד לבנון
תסריט יהודה ג'אד נאמן, דייוויד לאן
עריכה גראהם ווקר
שחקנים ראשיים פול מקגאן
אלון אבוטבול
ג'ון פינץ'
מוזיקה גארי יוז
צילום ניקה ינצ'ו
מדינה ישראלישראל ישראל
בריטניהבריטניה בריטניה
הקרנת בכורה 1989
משך הקרנה 92 דקות
שפת הסרט אנגלית
דף הסרט ב־IMDb

רחובות האתמול הוא סרט קולנוע ישראלי-בריטי דובר אנגלית משנת 1989 בבימויו של יהודה ג'אד נאמן, עם פול מקגאן, אלון אבוטבול וג'ון פינץ' בתפקידים הראשיים.

הסרט הופק בשיתוף ערוץ 4 הבריטי בתקציב של כמיליון דולר[1]. הוא צולם בברלין ובירושלים והשחקנים הם ישראלים, בריטים וגרמנים.

העלילה היא על קבוצת טרוריסטים פלסטינים וקבוצה של קיצונים בתוך הממסד הישראלי ובהם איש שב"כ. איש השב"כ רוצח את שר החוץ הישראלי במסיבת עיתונאים שבה השר מבשר על פתיחת שיחות שלום עם אש"ף והנהגת הפלסטינים (הסרט נעשה שש שנים לפני רצח רבין). המתנקש מנצל את העובדה שקבוצת טרוריסטים פלסטינים מתכננת לרצוח את מזכיר המדינה האמריקני במטרה לסכל את השיחות, ומנסה להפליל ברצח סטודנט פלסטיני שמעורב בהתנקשות.

העלילה מתוארת בצורת פלשבקים.

בתחילת הסרט מופיע המשפט "אדם יכול לבגוד רק במצפונו" של ג'וזף קונרד.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בקמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים מתקיים שיעור במשפטים. בחוץ מתנהלת הפגנה של סטודנטים מהימין. בכיתה יושבים זה ליד זה יוסף רז (פול מקגאן), אמין חאלדי (אלון אבוטבול) וגילה (אלונה קמחי). הם ממהרים לאמפיתיאטרון הר הצופים כדי להשתתף בעצרת למען השלום ומותקפים על ידי סטודנטים מהימן שקורעים את כל הכרזות שלהם.

במלון המלך דוד עומדת להיערך מסיבת עיתונאים חשובה בנוכחות שר החוץ הישראלי משה אביגור (עזריה רפפורט) ומזכיר המדינה האמריקאי (ג'ק וידרקר) לפני נסיעה לוועידה בז'נבה על פתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני ללא נוכחות משלחת פלסטינית.

השב"כ בראשות אל"ם (מיל.) שליט (ג'ון פינץ') מקבל ידיעה מאיש השגרירות הישראלית לוריא (מיכאל ורשביאק) כי מתארגנת חוליה פלסטינית בירושלים במטרה לרצוח את מזכיר המדינה האמריקאית במהלך מסיבת העיתונאים.

החוליה כוללת את אמין, דאוד (גבי שושן) וצלף. אמין ודאוד מתחפשים למלצרים ומביאים את רובה הצלפים מוסלק בתוך עגלת אוכל. שליט הוא איש ימין קיצוני שמחליט לחסל דווקא את אביגור. הוא הורג את הצלף הממתין לרובה וכאשר נכנסים אמין ודאוד הוא יורה באמין ופוצע אותו בזרוע. אמין ודאוד בורחים ושליט נשאר בחדר, מתבונן במסיבת העיתונאים, מכוון את הרובה לראשו של אביגור ויורה בו למוות.

אמין הפצוע מגיע לדירתו של יוסף ומבקש מקלט. יוסף שומע בעצתה של גילה ומודיע זאת לשליט. הוא מקבל הוראה להעביר את אמין לעזה כדי להצילו אך בהגיעם לשם יורים אנשי שליט באמין והורגים אותו. מתפרסמת הודעה ש"אחד מרוצחי אביגור חוסל".

יוסף נשלח לגרמניה בזהות של פליט ערבי בשם יוסוף ראזי. שם הוא מתחבר לאחותו של אמין, נאדין (סוזן סילבסטר) ולבעלה פרופסור לארכאולוגיה קונרד ריכטר (הנס פטר האלווקס). הם מתכוננים להעביר את דאוד למזרח ברלין. שליט עוקב אחריהם ומחסל את דאוד. מתפרסמת ידיעה שהמתנקש השני חוסל.

קונרד חושד בשליט שהוא הרוצח ויש בידיו קלטת מרשיעה. הוא נפגש עם יוסף אך שליט יורה בו למוות. יוסף מצליח לקחת את הקלטת ומתקשר עם איש השגרירות לוריא (מיכאל ורשביאק).

הסצנה הסופית מתרחשת באצטדיון האולימפי של ברלין. יוסף ונאדין וחבורת פליטים פלסטינים מגיעים לשם. יוסף נותן ללוריא את הקלטת המרשיעה. שליט צופה על זה ולבסוף הוא ניגש ללוריא, חובט בו למוות ולוקח את הקלטת אבל הפלסטינים מכים אותו למוות.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
פול מקגאן יוסף רז סטודנט
אלון אבוטבול אמין
ג'ון פינץ' שליט מפקד בשב"כ
גבי שושן דאוד מחבל
סוזן סילבסטר נאדין אחותו של אמין
הנס פטר האלווקס קונרד ריכטר בעלה של נאדין
נאדים סוואלחה אליאס פעיל פלסטיני
יוסי וירז'נסקי סוכן שב"כ
אלונה קמחי גילה סטודנטית
עזריה רפפורט משה אביגור שר החוץ הישראלי
ג'ק וידרקר מזכיר המדינה האמריקאי
עמית גזית מרצה
דור צוויגנבאום סוכן שב"כ
מיכאל ורשביאק לוריא איש השגרירות

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]