Christus, der ist mein Leben, רי"ב 95

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף רי"ב 95)
ישו מקים לתחייה את העלם בנין

Christus, der ist mein Lebenעברית: כריסטוס הוא חיי), רי"ב 95, היא קנטטה שהלחין יוהאן סבסטיאן באך בהיותו בלייפציג. ביצועה הראשון היה ביום ראשון ה-16 שלאחר חג השילוש הקדוש, ב-12 בספטמבר 1723.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

באך עבד כנגן עוגב בעיר מילהאוזן בין 1707 ל-1708, אך שלח ידו גם בהלחנת קנטטות. לאחר מכן היה מלחין החצר של הדוכס בוויימאר מ-1708 עד 1717, וחיבר שם כ-20 קנטטות "דתיות" שנועדו לביצוע כחלק מתפילת יום ראשון בכנסייה. לאחר מכן עבר לעיר קטן, התמנה לקאפלמייסטר[1] וחיבר שם מוזיקה בסגנון חופשי ולא דתי.

במאי 1723 התמנה באך לתפקיד מנצח המקהלה ואחראי על המוזיקה בכנסיות המרכזיות בלייפציג[2]. הוא חי ופעל בעיר כ-27 שנים, עד מותו. שם כתב את רוב הקנטטות שלו: מתוך יותר מ-200 קנטטות שידוע עליהן כיום, פחות מ-40 נכתבו עד הגיעו ללייפציג וכל השאר נכתבו בעיר; בדומה לעבודתו בוויימאר, מטרתו הייתה להלחין קנטטה עבור כל מועד בשנה הליטורגית, כלומר ימי ראשון וחגים, תוך כמה שנים. עם זאת, בגלל העומס הגדול והקושי בהלחנת יצירות כה רבות[3], נהג מדי פעם לבצע שוב קנטטות ישנות שלו, לעיתים עם עריכות ושינויים קלים או הרחבות.

קנטטה זו הייתה השש-עשרה שהלחין באך מאז החל למלא את תפקידו בלייפציג. בשבוע הקודם הלחין את הקנטטה רי"ב 138.

ב-1875 הוציאה לאור חברת באך את הקנטטה לראשונה, בכרך 22 של פרסומיה[4].

מילים ומוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדר הקריאה לאותו יום כולל פסוקים מהאיגרת אל האפסים בהם מתפלל פאולוס שהאמונה תתחזק בקרבם[5]. בנוסף, נקראים פסוקים מהבשורה על-פי לוקאס בהם מתואר סיפור החזרתו לחיים של הנער מנין על ידי ישו[6]. הלברית מתייחסת לסיפור התחייה ומביעה את התקווה שתגיע שעת המוות, על מנת להתאחד עם ישו. הטקסט כולל ארבעה כורלים של פסוקים מארבעה מזמורים שונים[7]. זהו מספר חריג של כורלים בקנטטה אחת, כאשר בדרך כלל מספרם נע בין אחד לשניים בקנטטה. החלק הראשון נפתח בכורל ממזמור של מחבר לא ידוע ומסתיים בכורל ממזמור של מרטין לותר. החלק השלישי הוא ממזמור של ואלריוס הרברגר (Valerius Herberger), תאולוג ומשורר לותרני מסוף המאה ה-16. החלק האחרון הוא ממזמור של ניקולאוס הרמן (Nikolaus Herman), תאולוג ומשורר לותרני מתחילת המאה ה-16. זהותו של שאר הטקסט אינה ידועה[8].

הקנטטה נועדה לביצוע על ידי סולני סופרן, טנור ובס בליווי מקהלה בת ארבעה קולות, קרן טבעית, שני אבובי ד'אמורה, שני כינורות, ויולה, צ'לו ובאסו קונטינואו. לקנטטה 7 חלקים:

  1. כורל ורצ'יטטיב לטנור: Christus, der ist mein Leben (כריסטוס הוא חיי)
  2. רצ'יטטיב לסופרן: Nun, falsche Welt (עתה, עולם כוזב)
  3. כורל לסופרן: Valet will ich dir geben (שלום, רוצה אני לומר לך)
  4. רצ'יטטיב לטנור: Ach könnte mir doch bald so wohl geschehn (או, היוכל במהירות לעבור)
  5. אריה לטנור: Ach, schlage doch bald, selge Stunde (או, בואי מהר, שעת האושר)
  6. רצ'יטטיב לבס: Denn ich weiß dies (כי יודע אני)
  7. כורל: Weil du vom Tod erstanden bist (מאחר שאתה קמת מהמוות)

הקלטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

היצירה הוקלטה במלואה 12 פעמים בהקלטות מסחריות[9]. בין המנצחים שביצעו את ההקלטות ניתן לציין את ניקולאוס הרנונקור (ב-1977), טון קופמן (ב-1997), מסאקי סוזוקי (ב-1998) וג'ון אליוט גרדינר (ב-2000).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ביוגרפיה של באך באתר אוניברסיטת חרונינגן
  2. ^ ביוגרפיה של באך באתר אוניברסיטת חרונינגן
  3. ^ על קנטטות באך, עמוד 6
  4. ^ רשימת פרסומי באך באתר IMSLP
  5. ^ אל האפסים, ג, 13-21
  6. ^ לוקס, ז, 11-17
  7. ^ על הקנטטה, Tadashi Isoyama, עמוד 5
  8. ^ על הקנטטה, כריסטוף וולף, עמוד 21
  9. ^ רשימת ההקלטות באתר קנטטות באך