ריזה (ראפר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריזה
Robert F. Diggs
לידה 5 ביולי 1969 (בן 54)
בראונסוויל, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Robert Fitzgerald Diggs עריכת הנתון בוויקינתונים
שם במה RZA עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום הקמה סטטן איילנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1989 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים תיכון קרטיס עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה היפ הופ של החוף המזרחי, מוזיקת היפ הופ, גנגסטא ראפ, mafioso rap, הארדקור ראפ, הורורקור, chipmunk soul עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה קורנית, דוגם צלילים, קלידים מוזיקליים עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים אנטרטיינמנט וואן מיוזיק, אפיק רקורדס, סול טמפל רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרסי ECHO (2004)
  • פרסי אמדאוס למוזיקה אוסטרית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ריזה

ריזה (RZA) הוא שם הבמה של הראפר האמריקאי רוברט פיצג'ארלד דיגס (Robert Fitzgerald Diggs; נולד ב-5 ביולי 1969) הוא ראפר, שחקן, במאי קולנוע מפיק מוזיקלי ומנהיג הרכב ההיפ הופ וו טאנג קלאן. הוא הפיק את כל אלבומי וו טאנג שיצאו ורבים מאלבומי הסולו של חברי הלהקה. שם הבמה שלו הוא קיצור של המילים "Ruler, zig-zag-zig, Allah". המילה הראשונה לקוחה מאנגלית ומשמעותה הוא שליט, המילה האחרונה היא שמו של אלוהים באסלאם, ושלושת המילים "זיג-זאג-זיג משמעותם "ידע, חכמה, הבנה" ב"אלפבת העליון", שהוא כתב מיסטי שהומצא על ידי תנועת אומת חמשת האחוזים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוברט דיגס נולד ב-5 ביולי 1969 בברוקלין, ניו יורק, ארצות הברית. בן למשפחה בת 14 נפשות. את הילדות העביר בפיטסבורג, פנסילבניה. את קריירת ההיפ הופ שלו החל בשנת 1991 כאשר הוציא EP בשם "Ooh I Love You Rakeem" בו בעצם יש שני שירים במספר גרסאות שונות. סך הכל 8 רצועות. הEP יצא בלייבל 'טומי בוי רקורדס' ולאחר ה EP נפרדו דרכיהם של ריזה וחברת התקליטים. בשנת 1992 הקים יחד עם ג'יזה, ואול דירטי בסטרד את הוו טאנג קלאן.

בשנת 1993 יצא סינגל הבכורה של וו טאנג קלאן בהפקת ריזה. באותה שנה יצא אלבום הבכורה שלהם "Enter the Wu-Tang (36 Chambers)" אשר גם אותו הפיק ריזה. האלבום מכר פלטינה, קידם את הוו טאנג קלאן והפך אותו לאחד ההרכבים המשפיעים של סצנת החוף המזרחי. עם השנים הפך האלבום לקלאסיקת היפ הופ. בשנת 1994 הקים ריזה את ההרכב "Gravediggaz" אשר היה עוף מוזר בזמנו בגלל הסגנון המיוחד שלו.

קריירת קולנוע וטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריזה ביים, שיחק והכין פסקולים לסרטים רבים. בין הסרטים בו שיחק ניתן למנות את 'מת לצעוק 3' והופעת אורח בסרט "גוסט דוג: דרכו של סמוראי" שאף הפיק את הפסקול שלו.

את קריירת המשחק החל בשנת 2000 לצד הראפר ג'יזה. שניהם שיחקו בסרט "קפה וסיגריות" של הבמאי ג'ים ג'ארמוש. בנוסף השתתף במספר סדרות ובתוכנית של דייב שאפל.

תפקידו הגדול ביותר בסרט קולנוע עד עכשיו היה בסרט "אמריקן גנגסטר" בתפקיד של השוטר מוזס ג'ונס. הסרט יצא בשנת 2007 בבימויו של רידלי סקוט ובכיכובם של דנזל וושינגטון וראסל קרואו. בשנת 2009 שיחק בדרמת הפשע "Life Is Hot in Cracktown‏" בתפקיד: סמי, סוחר הסמים. בשנת 2010 שיחק בסרט "שלושת הימים הבאים" (אנ').

בשנת 2011 שיחק בסרט השלישי בסדרת הסרטים הקומית "הרולד וקומר 3: חוגגים את חג המולד" בכיכובם של קאל פן וג'ון צ'ו.

בשנת 2014 שיחק בסדרת המשטרה "כנופיות אל-איי" של רשת FOX.

בשנת 2015 השתתף בסרט "הגבר המושלם" לצד סם רוקוול ואנה קנדריק ובהמשך כיכב במותחן הפעולה "עריק 72" בתור הבלש אדמס.

בשנת 2017 ביים את סרטו הראשון "אהבה בלי חרוזים", דרמה מוזיקלית בכיכובה של אזיליה בנקס, שם מגלמת ראפרית בת 25 אשר רוצה להצליח ולפצוח בקריירה מוזיקלית. הסרט עלה בסוף שנה זו.

בשנת 2019 יצר לרשת הולו את סדרת הטלוויזיה "וו טאנג קלאן: סאגה אמריקאית" שעלתה בבכורה ב-4 בספטמבר 2019, ומתארת באופן בדיוני על הקמתה של להקת וו טאנג קלאן. העונה השנייה עלתה לשידור ב-8 בספטמבר 2021; העונה השלישית והאחרונה עלתה ב-15 בפברואר 2023.

בשנת 2020 עלה סרטו השני "עיר רצחנית", דרמת פשע בכיכובם של טרנס הווארד, אית'ן הוק והראפר T.I.. באותה שנה שיחק בסרט הדרמה "החיים בשנה אחת" בכיכובם של השחקנים הצעירים ג'יידן סמית' וקארה דלווין.

בשנת 2021 השתתף בסרט "סתם אחד" בכיכובו של בוב אודנקירק. באותה שנה שיחק בסרט הרומנטי "Hard Luck Love Song" בכיכובה של סופיה בוש.

בשנת 2022 השתתף בסרטו של ראסל קרואו "Poker Face", והוא תרם את קולו לסרט ההנפשה "המיניונים: עלייתו של גרו".

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

להלן אלבומי סולו של ריזה:

שנה שם הערות
1998 Bobby Digital in Stereo האלבום יצא ב-28 בנובמבר 1998 ותוך שנה מכר זהב.
2001 Digital Bullet האלבום יצא ב 28 באוגוסט 2001
2003 The World According to RZA האלבום יצא ב-28 באפריל 2003 באירופה. באלבום יש מגוון שיתופי פעולה עם ראפרים מכל רחבי אירופה. האלבום מעולם לא יצא באופן רשמי בארצות הברית.
2003 Birth of a Prince 7 באוקטובר 2003.
2008 Digi Snacks האלבום יצא ב-24 ביוני 2008

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ריזה בוויקישיתוף