ריימונד צ'או

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הכוכב של צ'או בשדרת הכוכבים בהונג קונג

ריימונד צ'או מאן-ווייאנגלית: Raymond Chow Man-wai; ‏1 בינואר 1929[דרושה הבהרה]2 בנובמבר 2018) היה מפיק סרטים הונג קונגי, ומנחה, שהיה אחראי לגל סרטי אמנויות הלחימה בקולנוע ההונג קונגי והעלאתו למעמד בינלאומי. כמקים חברת הסרטים גולדן הרבסט (Golden Harvest), הוא הפיק כמה מהכוכבים הגדולים ביותר בסוגה זו, בכללם: ברוס לי, ג'קי צ'אן, ריקי טאם ורבים אחרים.

שנותיו הראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'או היה סיני ממקור האקה האן (Hakka Han). הוא למד באוניברסיטת שנחאי סנט ג'ון (Saint John's University, Shanghai) וקיבל תואר ראשון בעיתונאות ב-1949. ב-1951 הוא הצטרף לסניף חברת קול אמריקה בהונג קונג. הוא גם למד אמנות לחימה תחת מאסטר לאם סאי-ווינג (Lam Sai-wing).

הקריירה הקולנועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'או כיהן כמנהל הפרסום וההפקה באולפני האחים שואו (Shaw Brothers Studio) בשנים 1970-1958. הוא החכיר מידי אולפני קאתי (Cathay's studio) ‏104 אולמות קולנוע בדרום-מזרח אסיה. באותה עת קאתי שלטו בתעשיית הסרטים המלזית.

כשקאתי רצו לסיים את עסקי החברה בהונג קונג, צ'או עזב את האחים שואו וייסד את גולדן הרבסט ב-1970. צ'או שכר את ברוס לי והצליח להפוך את גולדן הרבסט למתחרה רצינית לאחים שואו. תחת מנהיגותו של צ'או הפכה גולדן הרבסט לחברה המובילה בתעשיית הקולנוע ההונג קונגית והיא הובילה בשנות השבעים והשמונים במכירות כרטיסים בהונג קונג.

למרות שנזקפים לזכותו של צ'או הפקת סרטים רבים, הרי בראיון רדיו שנערך בעקבות יציאתו לאקרנים של הסרט Zu Warriors from the Magic Mountain אמר הבמאי Tsui Hark בריאיון עם ביי לוגן שקרדיט זה חסר חשיבות. Tsui אמר שתפקיד המפיק אינו יותר מאשר מתן אור ירוק לפרויקט, ושמפיקים כמו צ'או נראו לעיתים נדירות באתרי הצילום במהלך עשייתם של הסרטים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Chu, Yingchi. [2003] (2003). Hong Kong Cinema: Coloniser, Motherland and Self. Routledge. ISBN 0700717463
  • Tsui Hark and Bey Logan. (2002). Zu Warriors from the Magic Mountain, commentary track. [DVD]. Hong Kong Legends.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ריימונד צ'או בוויקישיתוף