ריסי

ריסי
Rysy
הפסגה הצפונית
הפסגה הצפונית
הפסגה הצפונית
מידע כללי
סוג הר גרניט
גובה 2,503 מטרים
מדינה סלובקיה, פולין עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום סלובקיהסלובקיה סלובקיה
פוליןפולין פולין
רכס הרים הטאטרה הגבוהים
העפלה ראשונה 30 ביולי 1840
מסלול ההעפלה הקל צעידה
קואורדינטות 49°10′46″N 20°5′17″E / 49.17944°N 20.08806°E / 49.17944; 20.08806
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ריסיפולנית ובסלובקית: Rysy; בגרמנית: Meeraugspitze; בהונגרית: Tengerszem-csúcs) הוא הר ברכס הרי הטאטרה הגבוהים (חלק מהרי הטאטרה), הנמצא בגבול המדינות פולין וסלובקיה. להר שלוש פסגות: המרכזית, בגובה 2,503 מטרים; הצפון-מערבית, בגובה 2,499 מטרים; והדרום-מזרחית, בגובה 2,473 מטרים מעל פני הים. פסגת ההר הצפון-מערבית היא הנקודה הגבוהה ביותר בפולין, ושתי הפסגות האחרות נמצאות בצד הסלובקי של הגבול, בתחומי מחוז פרשוב.

שם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מומחים משערים שהשם הפולני והסלובקי, ריסי (Rysy), שמשמעותו "שריטות" או "בקעים", מתייחס לגאיות הקיימים בתחומי ההר. אלו נמצאים גם במורדותיו המערביים וגם במורדותיו הצפוניים. אטימולוגיה עממית סלובקית גורסת כי השם "Rysy" הגיע משמו של בעל החיים שונר (Lynx), סוג ממשפחת החתוליים, אף על פי שבית הגידול של החיה אינו כולל את ההר ריסי.

משמעות השם ההונגרי (Tengerszem-csúcs) והשם הגרמני (Meeraugspitze) היא "פסגת עין-הים", כשם האגם הקרחוני המצוי בצפונו של ההר, וקרוי "עין הים" (בפולנית: Morskie Oko).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההעפלה הראשונה הידועה להר התרחשה בשנת 1840, על ידי אדה בלאסי ומדריכו, יאן רומאן-דרייצ'ני. ארבע שנים לאחר מכן, ב-1884, היו תאודור וונדט ויאקוב הורוואי לראשונים שהעפילו להר בתקופת החורף. במאה ה-20 הועלתה השערה לא מבוססת, לפיה לנין, שליטה הראשון של ברית המועצות, טיפס על ההר בשנות העשרה של המאה ה-20. השערה זו נתמכה וקודמה על ידי השלטונות הקומוניסטים.

תיירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריסי הוא ההר הגבוה ביותר בהרי הטאטרה שנגיש לתיירים עצמאיים, ברגל, ללא מדריך. ניתן לטפס על פסגת ההר דרך הצד הסלובקי, במסלול המתחיל באגם שטרבסקה פלסו (בסלובקית: Štrbské pleso) ועובר בבקתת הרים בשם חאטה פוד ריסמי (Chata pod Rysmi), בקתה למרגלות הפסגה, בגובה 2,250 מטרים הפתוחה בקיץ (בחודשים מאי-אוקטובר). ניתן להגיע לפסגה גם דרך הצד הפולני, בשביל קשה ותלול יותר המתחיל באגם מורסקייה אוקו.

החל משנת 2000 פעל בפסגת ההר מעבר גבול להולכי רגל בין פולין וסלובקיה, שהיה פתוח בשעות היום בחודשים יולי, אוגוסט וספטמבר. מעבר זה סיים את פעולתו בשנת 2007 עם פתיחת הגבולות בין שתי המדינות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונות פנורמה[עריכת קוד מקור | עריכה]