ריפהאחן הבלתי פגיע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריפהאחן הבלתי פגיע
Riphagen
בימוי Pieter Kuijpers עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי Jeroen van Koningsbrugge, Pieter Kuijpers עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט Paul Jan Nelissen, Thomas van der Ree עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים Jeroen van Koningsbrugge
Huub Smit
Ad van Kempen
Sieger Sloot
Britte Lagcher
Rick Nicolet
Menno van Beekum
Anna Raadsveld
Lisa Zweerman
Sigrid ten Napel
Peter Blok
Kay Greidanus
Mark Rietman
Nelleke Zitman עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הולנד עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 22 בספטמבר 2016 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 130 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט הולנדית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט מלחמה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ריפּהָאחן הבלתי פגיעהולנדית: Riphagen) הוא סרט דרמה הולנדי משנת 2016 על אנדריאס ריפהאחן, פושע הולנדי ששיתף פעולה עם גרמניה הנאצית כשהונה יהודים והסגירם לגסטפו והיה אחראי למותם של יהודים רבים.[1][2]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשיא מלחמת העולם השנייה בהולנד, דריס ריפהאחן ואחד ממקורביו מוצאים אישה יהודייה במסתור; עם זאת, הוא מודיע לאישה, אסתר שאפ, שהוא רוצה לעזור לה וליהודים אחרים וטוען שהוא היה נשוי לנערה יהודייה שמתה. הוא מתייחס לאסתר בסבר פנים יפות ואפילו מצטלם איתה ובסופו של דבר זוכה לאמונה. היא מספרת למכריה היהודים שמסתתרים שהם יכולים לסמוך על ריפהאחן עם חפצי הערך שלהם.

במהלך מלחמת העולם השנייה, ריפהאחן משתף פעולה עם הכובשים הגרמנים כבן ברית לא מהימן של שירות הביטחון הגרמני (SD). משימתו, יחד עם "עמיתיו" מהעולם התחתון ההולנדי: לחשוף ולמצוא רכוש יהודי, שעומד להיות מוחרם על ידי ממשלת גרמניה.

יאן, צעיר הולנדי מההתנגדות שמונהגת על ידי חברו הטוב ביותר, חריט ואן דר וין מצליחים לחבל בתוכניות של הנאצים על ידי התחזות לקצינים נאצים ומוציאים מאות תעודות מבית הדפוס הנאצי. יאן הוא בעל ערך רב להתנגדות בשל תפקידו כשוטר בשירות הביטחון במהלך הכיבוש הנאצי. תנועת ההתנגדות מייצרת גם תעודות זיהוי מזויפות כדי לסייע במאמצים לחבל במאמצי הנאצים ומשתפי הפעולה.

אישה בשם בטי ורי, שהוריה כבר נמצאים במחנה ריכוז בפולין, נתפסת על ידי הרשויות בתחנת רכבת. היא מאוימת בגירוש למחנות הריכוז אלא אם כן היא תעזור לריפהאחן ולנאצים במידע על אנשי התנגדות ויהודים שמסתתרים. היא נותנת לעצמה את הכינוי "בלה" ומתיידדת עם אחד מחברי ההתנגדות של יאן, צ'רלי. הוא לוקח אותה למקום המפגש שלהם, שם היא פוגשת את החברים האחרים, ובהם גם יאן. בזמן שהיא יוצאת מהמכונית, היא רואה את תעודת שירות הביטחון של יאן, מחשש שהיא נתפסה, היא עוזבת לפתע ויאן חוזר הביתה לאשתו הישנה, לנה.

בסופו של דבר, ריפהאחן מתאהב באישה מקומית, חרטי, אותה הוא פוגש כשהיא במשמרת עבודה במקום אחותה המלצרית, במסעדה שאותה הוא פוקד תכופות. אף על פי שהוא מתנהג באכזריות עם אחרים, הוא מראה לחרטי אהבה והיא לא מודעת לטבעו האמיתי. הם מתחתנים ועוברים לבית נאה שהוחרם מבעליו היהודים, שגורשו למחנה ריכוז לאחר מסירת המפתחות לריפהאחן. חרטי חושבת שבעלה הוא למעשה חלק מההתנגדות ההולנדית ועוזר ליהודים בכך שהם שומרים על כספם ורכושם עד לאחר המלחמה.

אסתר כבר לא מועילה לריפהאחן אחרי שהוא הצליח לגנוב ממנה את ומאלה שהיא הציגה בפניו. כאיש הונאות מוכשר מאוד, הוא מקפיד לצלם את היהודים שהוא בגד בהם, כדי שיוכל להשתמש בתמונות כראיה לאחר סיום המלחמה, להוכיח שהוא היה חלק מתנועת ההתנגדות. אסתר, עדיין מאמינה בתמימותה שריפהאחן עוזר לה ולחברותיה, מבקשת לעזוב את אמסטרדם למחרת. היא מעניקה לריפהאחן שרשרת זהב עם מדליון של סנט כריסטופרוס. היא ממתינה לריפהאחן למחרת עם מזוודה ארוזה, אך נחרדת להבין שריפהאחן נפטר ממנה. במקום להיות מובלת למחנה ריכוז, היא מתאבדת מול יאן על ידי דקירה בקצה החד של סיכתה.

בסופו של דבר בטי נלחצת לבגוד בתנועת החבלה, כאשר יאן נמלט בעצמו. חבר אחר, פריץ, מצליח גם הוא להימלט מהמלכודת, מכיוון שהיה הנהג ומבין שמשהו לא בסדר ברגע שהוא שומע יריות. כשיאן רואה את כל החברים נהרגים ומוציאים אותם, בטי מתגלה, ויאן מבין שהיא בוגדת והוא מבין שריפהאחן היה חלק מזה.

יאן מסתתר, אך המלחמה מתקרבת לסיומה, ולאחר ששמע הודעה שגויה ברדיו שהולנד שוחררה על ידי בעלות הברית, הוא יוצא מהמחבוא. הוא מתכוון להביא את ריפהאחן לדין. קבוצה חדשה של לוחמי התנגדות ובראשה אדם בשם סנדרס, מבקשת צדק נגד משתפי פעולה הולנדים. פריץ הוא חלק מקבוצתו של סנדרס.

יאן מתחיל להתחקות אחר ריפהאחן, אך האחרון תמיד מצליח להימלט. לאחר המלחמה, יאן נחוש עוד יותר להביא את ריפהאחן לדין; עם זאת, ריפהאחן הוא בר מזל שמצליח להימנע מלהיתפס, מיומנותו הרבה לשכנע, כוחו הגופני וחוסר האכפתיות שלו מצילים אותו פעם אחר פעם. חרטי מסרבת להאמין לאמת על בעלה, אך בסופו של דבר יאן משכנע אותה כשהוא מבחין בשרשרת הזהב של סנט כריסטופרוס שהיא עונדת. יאן מראה לה תמונה של אסתר לובשת אותה ולבסוף היא מבינה את האמת.

בסופו של דבר, ריפהאחן סוף סוף נתפס על ידי יאן. ריפהאחן משתלט על יאן, למרות שיאן מחזיק אקדח ובסופו של דבר הורג אותו. הסרט מסתיים בסיכומי טקסט קצרים על מה שקרה לדמויות האמיתיות של הסרט; כולל העובדה כי ריפהאחן מעולם לא ראה את אשתו ובנו שוב לאחר שעזב אותם באמסטרדם וכי הוא הצליח להימנע מתפיסה ועונש, ולבסוף מת בשנת 1973 לבדו בבית אבות בשווייץ.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ירואן ואן קונינגסברוחה – דריס ריפהאחן
  • קאי חריידנוס – יאן
  • סיחריד טן נאפל – לנה
  • מארק ריטמן – לואיס איינתובן (אנ')
  • ליסה זווירמן – חרייצ'יה
  • פטר בלוק – חריט ואן דר פיין
  • בריטה לאחר – אחותה של חרייצ'יה
  • הוּבּ סמית – טון קויפר
  • אנה ראדספלד – בטיה ורי (אנ')
  • חידו פולמנס – הארי רונד

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Riphagen: The Untouchable". Atlanta Jewish Film Festival. נבדק ב-2018-07-27.
  2. ^ "Riphagen". Nederlands Film Festival. נבדק ב-2018-07-27.