ריצ'רד שטולצמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריצ'רד שטולצמן
Richard Stoltzman
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 12 ביולי 1942 (בן 81)
אומהה, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת המדינה של אוהיו, אוניברסיטת ייל, אוניברסיטת קולומביה, בית ספר לאמנות של אוניברסיטת קולומביה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה קלאסית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה קלרינט עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים RCA רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Mika Stoltzman (2012–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.richardstoltzman.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ריצ'רד שטולצמןאנגלית: Richard Stoltzman, נולד ב-12 ביולי 1942) הוא קלרניתן אמריקני. הוא אחד מנגני הקלרינט הנודעים ביותר המתמקדים בעיקר במוזיקה קלאסית.

שטולצמן ניגן עם יותר ממאה תזמורות שונות, וכמו כן ניגן עם הרכבים קאמריים שונים ונתן רסיטלים, ואף הקליט רבות וזכה בפרסים שונים. בנוסף למוזיקה הקלאסית, ניגן שטולצמן אף מוזיקת ג'אז ומוזיקה מודרנית, למשל באלבומו "New York Counterpoint".

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שטולצמן נולד באומהה, נברסקה שבארצות הברית, כבן לאב נהג רכבת שעסק גם בנגינת ג'אז. בשנות ילדותו חי בסן פרנסיסקו, קליפורניה ובסינסינטי, אוהיו.

את התואר הראשון בהתמחות כפולה קיבל שטולצמן מ-"Ohio State University", שם למד מוזיקה ומתמטיקה כשני מקצועות ראשיים. לאחר מכן למד עם פרופסור קית' בבית הספר למוזיקה באוניברסיטת ייל, שם קיבל תואר מאסטר במוזיקה. שטולצמן למד לדוקטורט באוניברסיטת קולומביה. במשך זמן רב למד אצל מורה הקלרינט הדגול קלמן אופרמן מניו יורק. יחד, ייסדו השניים את "פסגת הקלרינט" - כנס בינלאומי של קלרינטים המתכנסים מדי פעם מאז שנות התשעים.

כיום משמש שטולצמן כאחד ממורי הפקולטה בקונסרבטוריון למוזיקה של ניו אינגלנד.

הופעות פומביות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שטולצמן החל לרכוש לעצמו מוניטין בבית הספר למוזיקה ופסטיבל מרלבורו שבוורמונט והיה אחד החברים המייסדים של ההרכב הקאמרי "TASHI" בשנת 1973. שטולצמן הופיע כסולן עם תזמורות סימפוניות רבות, ניגן בפסטיבלי ג'אז בינלאומיים ואף הופיע לצד כוכבים כגון מל טורמה, ג'ורג' שירינג, ג'ודי קולינס, וודי הרמן, ויין שורטר ואחרים. ב-1993 השתתף כדמות מרכזית בסדרה "קונצ'רטו!" מבית BBC. בהרכבי מוזיקה קאמרית ניגן שטולצמן בין השאר עם הפסנתרן ריצ'רד גוד ואף זכה עמו בפרס גראמי על ביצוע מצטיין של הסונאטות לקלרינט ופסנתר של יוהנס ברהמס.

פרסים ואותות הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרס גראמי להופעה הטובה ביותר בתחום המוזיקה הקאמרית:

  • עמנואל אקס, יו-יו מה וריצ'רד שטולצמן - בעבור הקלטת התקליטור "שלישיות קלרינט מאת ברהמס, בטהובן ומוצרט".
  • ריצ'רד גוד וריצ'רד שטולצמן - בעבור הקלטת הסונטות לקלרינט ולפסנתר מאת ברהמס אופוס 120.
  • ב-1 בספטמבר 2005 הוענקה לשטולצמן "מדליית סאנפורד" מטעם בית הספר למוזיקה בייל. המדליה מוענקת בקביעות משנת 1972 ל"אמני במה מצליחים וחברים נכבדים במקצוע המוזיקה".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]