ריצ'י סמבורה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: דורש עריכה לשונית.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: דורש עריכה לשונית.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
ריצ'י סמבורה
Richard Stephen Sambora
ריצ'י סמבורה
ריצ'י סמבורה
לידה 11 ביולי 1959 (בן 64)
פרת' אמבוי, ניו ג'רזי, ארצות הברית
שם לידה ריצ'רד סטפן סמבורה
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1983
מקום לימודים תיכון וודברידג' עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק, הארד רוק, גלאם מטאל, קאנטרי, בלוז
סוג קול טנור עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה זמרה, גיטרה
חברת תקליטים איילנד רקורדס, מרקיורי רקורדס, מרקורי נשוויל
בן או בת זוג הת'ר לוקליר (17 בדצמבר 199411 באפריל 2007) עריכת הנתון בוויקינתונים
דניס ריצ'רדס (20072008)
אלי שידי (2009–?)
Orianthi (20142018) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים אווה סמבורה עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר רשמי
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ריצ'רד (ריצ'י) סטיבן סמבורהאנגלית: Richard Stephen "Richie" Sambora; נולד ב-11 ביולי 1959) הוא גיטריסט רוק וזמר אמריקאי. סמבורה היה הגיטריסט המוביל והוותיק של להקת הארד רוק בון ג'ובי; יחד עם סולן הלהקה, ג'ון בון ג'ובי, כתב סמבורה את רוב שיריה. במשך תקופת פעילותו, הוציא סמבורה שלושה אלבומי סולו וחמישה עשר אלבומים יחד עם להקתו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריצ'י סמבורה נולד בניו ג'רזי, בנה של ג'ואן, מזכירה ואדם, מנהל עבודה במפעל. סמבורה ממוצא פולני והתחנך כקתולי. הוא גדל בוודברידג', ניו ג'רזי ולמד בתיכון וודברידג', שם סיים את לימודיו בשנת 1977. הוא החל לנגן בגיטרה בגיל 12 לאחר מותו של אגדת הגיטרה ג'ימי הנדריקס בשנת 1970. בצעירותו הושפע סמבורה מהבלוז והרוק של שנות ה-60. המשפיעים ביותר היו אריק קלפטון, ג'ימי הנדריקס, ג'ף בק, סטיבי ריי ווהן, ג'וני וינטר, ג'ימי פייג', ג'ו פרי וג'ורג' הריסון. הוא הושפע גם ממוזיקה קלאסית ספרדית. יתר על כן, הוא הצהיר כי החל בשנות ה-60 המאוחרות וה-70 המוקדמות החלה הזמרת הפסיכדלית ג'ניס ג'ופלין להשפיע עליו, והיא בעלת השפעה גדולה על הסגנון המוזיקלי שלו. למוזיקה קלאסית השראה ישירה על כמה שירים שלו, כמו מנגינות, אשר נכתבו במקור על הפסנתר.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוץ מתפקידו של סמבורה כגיטריסט וחבר להקת בון ג'ובי, לסמבורה קריירת סולו. את אלבום הסולו הראשון שלו, "Stranger in This Town", הוציא בשנת 1991. זהו אלבום בלוז שקיבל ביקורות טובות, אך נכשל מבחינה מסחרית ולא משך את המעריצים של בון ג'ובי. בשיר "Mr Bluesman" אריק קלפטון היה נגן הגיטרה הראשי, וריצ'י סמבורה ליווה אותו על גיטרה אקוסטית. הוא עשה סיבוב הופעות קצר בארצות הברית כתמיכה באלבום, שכלל את טוני לוין (בס), דייב אמאטו (גיטרה), קריסטל טליפרו (כלי הקשה) ואת חברי להקת בון ג'ובי טיקו טורס (תופים) ודייב בריאן (קלידים). השיר "Ballad of Youth" יצא בבריטניה בקיץ 1991 ואף על פי שהופיע בפרסומות בתוכנית "Friday Rock Show" ב-BBC Radio 1 הוא נמצא בקושי ברפרוף 75 TOP השירים. "Soul undiscovered" היה אלבום הסולו השני של סמבורה, ויצא בשנת 1998. האלבום הופק על ידי דון. במהלך סיבוב ההופעות "Undiscovered Soul", בקיץ 1998 סייר סמבורה ביפן, אוסטרליה ואירופה. מלוויו כללו את ריצ'י ספה (גיטרה), רון ויקסו (תופים), קאסים סאלטון (בס), טומי מנדל (קלידים), אוורט ברדלי (כלי הקשה - ביפן בלבד), ברונו ג'ויה (כלי הקשה - אוסטרליה בלבד) וקריסטל טליפרו (כלי הקשה - אירופה בלבד). ריצ'י סמבורה התארח באלבומו של בו דידלי מ-1996 "A Man Amongst Men", כאשר ניגן בגיטרה בשירים "Can I Walk You Home" ו-"Oops! Bo Diddley"

14 שנים לאחר אלבום הסולו הקודם שלו, הודיע ריצ'י סמבורה על האלבום השלישי "Aftermath of The Lowdown". האלבום יצא ב-18 בספטמבר 2012, והופק על ידי לוק אבין שהפיק עם להקת בון ג'ובי את האלבומים "Crush" ו-"Bounce".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמבורה נישא לשחקנית הת'ר לוקליר בפריז ב-17 בדצמבר 1994. בתו אליזבת אווה סמבורה נולדה ב-4 באוקטובר 1997. בפברואר 2006 הגישה לוקליר תביעת גירושין בטענה על מחלוקות שאינן ניתנות לגישור. הגירושין התקבלו ב-11 באפריל 2007. סמבורה מתגורר בלוס אנג'לס והוא בעל בית סמוך לחוף בלגונה ביץ'.

ב-7 ביוני 2007, הוכרז כי סמבורה נכנס למתקן גמילה ידוע בלוס אנג'לס לטיפול הקשור לאלכוהוליזם. ב-26 במרץ 2008, סמבורה נעצר על נהיגה בשכרות בלגונה ביץ', קליפורניה.

ב-28 באפריל 2011 החליט סמבורה להיכנס פעם נוספת למכון גמילה. בעקבות תהליך הגמילה, סמבורה נעדר משלוש עשרה הופעות של להקת בון ג'ובי.

כלים וציוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמבורה ידוע במגוון הרחב של הציוד שלו לאורך הקריירה.

שנות ה -80, סמבורה ניגן בעיקר בקרמר, ג'קסון, שרבל ובמודל לס פול בהזמנה אישית. בתחילת אמצע 1987, הוציאה קרמר את המודל ריצ'י סמבורה סיגנצ'ור עם שלושה המבקרים, חומרה מזהב, שיבוצי כוכב בסימוני המיקום בצוואר ופלויד רוז טרמולו נעילה מקורי, הייצור נפסק בשנת 1989. היום דגם זה חודש על ידי MusicYo, ושמו של סמבורה כבר לא על שמה, היום דגם זה נקרא "ג'רזי כוכב" (Jersey star). זו משמשת מספר דגמים אחרים בקרמר, כולל מגוון רחב של דגמים מותאמים אישית. בשנים שלאחר מכן ניגן סמבורה על גיטרות שונות, בעיקר על גיטרת ג'קסון שחורה בהזמנה אישית, אשר כללה רק המברקר אחד במצב גשר, פלויד רוז מערכת טרמולו וצוואר מייפל.

בשנת 1991 הוציאה פנדר גיטרת ריצ'י סמבורה סיגנצ'ור סטראטוקסטר HSS מודל. אשר כללה פלויד רוז מערכת טרמולו מקורית ושילוב של המבקר DiMarzio PAF Pro ו 2 פנדר טקסס ספיישל. גיטרה זו באה בשני מודלים; האמריקאי, ומאוחר יותר בשנת 1996, יפנית. המודל האמריקאי כלל גוף אלמון והיה זמין בצבע דובדבן סנברסט או בצבע לבן, ואילו המודל היפני היה גוף אלמון עם גרפיקה שחורה ואפורה. תכונות אחרות כללו צוואר מחתיכה אחת של מייפל, עם 22 סריגים ושיבוצי כוכב בסימוני המיקום.

בשנת 2000, החלה טיילור את הייצור של דגם הסיגנצ'ור ריצ'י סמבורה, אקוסטית עם 6 מיתרים עשוי עץ הקואה, המכונה RSSM. ריצ'י הזמין גם גיטרת פנדר טלקסטר עם צוואר כפול בהזמנה אישית שמשמשת רק לשיר "Have a nice day". בסוף 2007, הפך סמבורה לחותם של חברת הגיטרות ESP, גיטרת הסיגנצ'ור החדשה של ריצ'י סמבורה, ESP SA-2 Lennox, הכוללת צוואר מייפל עם פינגרבורד רושבוד, 22 סריגים, פלויד רוז, שני המבקרים, חומרה בציפוי כרום. כאשר לגיטרה יש 3 צבעים: שחור, לבן וסנברסט. נכון להיום ריצ'י סמבורה מנגן בעיקר על גיטרת זו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]