רכבת הילדים של בודפשט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רכבת הילדים של בודפשט
Gyermekvasút
מידע על הבנייה
חנוכת התחנה 1950 עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום
מדינה הונגריההונגריה הונגריה
קואורדינטות 47°29′39″N 18°58′36″E / 47.4941°N 18.9768°E / 47.4941; 18.9768
מידע על התחנה
(למפת בודפשט רגילה)
 
רכבת הילדים של בודפשט
רכבת הילדים של בודפשט
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רכבת הילדים של בודפשטהונגרית: Széchenyi-hegyi Gyermekvasút), קו רכבת מספר 7 היא מסילת רכבת צרה, אחת מאטרקציות התחבורה של בודפשט, בבודה כלומר בצד המערבי ההררי של העיר, שעובר ברבעים II ו-XII. העניין בקו הוא שהשירות ניתן על ידי ילדים בהשגחת מבוגרים.

התחנה התחתונה של הקו היא היבשוולג' (Hűvösvölgy) - שפירושו המילולי "העמק הקריר". התחנה העליונה היא גבעת סצ'ני (Széchenyihegy) . הפרש הגובה ביניהן הוא 235 מטר. מסלול הרכבת הוא באורך 11.2 ק"מ, הקו חד מסלולי, לא מחושמל, שירותי מסחר ותנועה בקו הרכבת ניתנים מאז מסירת הקו על ידי ילדים בגילאי 14-10 (בהשגחת מבוגר). במקור היו בסך הכל 17 תחנות (לרבות תחנות הקצה). בשנת 2015 הרכבת נכנסה לגינס שיאי עולם או ספר השיאים של גינס (GWR) כקו הרכבת הארוך ביותר בעולם שבו ניתן שירות התנועה והמסחר על ידי ילדים.[1] הרכבת עוברת את המרחק בין תחנות הקצה (במהירות המותרת של עשרים קמ"ש) בממוצע של 45-40 דקות (כ-50 בקיץ). שמה נקרא בזמן התכנון "רכבת ילדים" (Gyermekvasút), אך במשטר הקומוניסטי עד 1990 שמה היה "רכבת פיונירים" או "רכבת חלוצים" בהונגרית: Úttörővasút, באנגלית: Pioneer Railway). היום שמה באופן רשמי: רכבת הילדים של גבעת סצ'ני.

אירוע פתיחת העונה של הקו כל שנה הוא יום הרכבות הקטנות של אגן הקרפטים "יום הרכבת הקטנה" והוא: השבת השנייה של חודש אפריל.

היבטים חינוכיים של שירות הילדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מסילת הרכבת נבנתה כנראה בחלקה למטרות תעמולה. אולם בפועל, היא לא הייתה פוליטית יותר מכל מוסד אחר לילדים בהונגריה בשנות ה-50 ובשנות ה-60.

ההעסקה המשחקית וללא תשלום של ילדים עוררה מחלוקת לפני פתיחת הרכבת. הניסיון המעשי הפריך את ההתנגדויות. למעלה משישה עשורים האחרונים הוכיחו שקהילת רכבת הילדים והשירותים הניתנים בצורה משחקית הם שימושיים וכמעט שאין דומה להם לכל החוויות וההתנסויות הנוער האחרות ואף ללא למבוגרים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניית רכבת הפיונירים (החלוצים)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1947 החליטו המנהיגים הקומוניסטים של המדינה דאז (שר המדינה מתיאש ראקושי, שר התחבורה ארנה גרה) ליצור רכבת קלה שתופעל על ידי ילדים. במהלך הקמת הקו, השמות "רכבת ילדים" ו"רכבת חלוצים" שימשו לסירוגין, אך בשלב זה כבר הוחלט: הרכבת תופעל על ידי פיונירים. גם מספר מיקומים אחרים נבחנו (לדוגמה: האי מרגיט, נפליגט). הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית ההונגרית החליט לבסוף לטובת הרי בודה בפברואר 1948, משום שהתקבלה החלטה גם לגבי מחנה פיונירים שיוקם בסביבת צ'ילברץ (Csillebérc). גם מסילת הברזל נבנתה שם כדי להתקרב אליה (באותה תקופה לא היה שם עדיין כביש ציבורי סלול או תוואי אוטובוס).

בניית הרכבת הקלה ב-1948 התחילה ב-11 באפריל. בשל חיסכון בעלויות הקו הושלם בשלושה חלקים. העבודות החלו בפסגה החשופה של גבעת סצ'ני, באתר של מסלול הגולף שנפתח ב-1911. המסילה הצרה, כלומר 760 מ"מ רוחבה, נבנתה בחיפזון על ידי מתנדבים וסטודנטים באוניברסיטה. חטיבות הנוער כרתו את היער והניחו את המסילה. הוצאת הספרים נפסבה אף פרסמה רומן נוער על מעשי הגבורה של הבנייה.

במקביל לבניית הרכבת, המדריכים המומחים של רכבות הונגריה (מ.א.ב) הכינו את התלמידים הראשונים לכללי תפעול הרכבת ולניהול התנועה. כך, ביום פתיחת קו הרכבת, יכלו לקבל את הנוסעים הראשונים פיונירים לבושים במדי רכבת. החלק הראשון, קטע באורך 3 ק"מ נפתח ב-31 ביולי 1948 בטקס מפואר. עוד באותו יום נאלצה תנועת הצופים להתמזג עם התנועה הפיונירית. קני צופים שדחו את המיזוג פוזרו. מספטמבר 1948 היה על כל בית ספר יסודי להקים קבוצות של תנועת הפיונירים. ילד שלא הצטרף היה מנודה.

ההיסטוריה של רכבת הילדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1990, שנת שינוי המשטר, שונה שם המוסד ל"רכבת ילדים". במקום רכבת פיונירים, הרכבת הקלה עברה לתחום השיפוט של רכבות הונגריה (מ.א.ב). ב-1992 נפתח מוזיאון הרכבת לילדים, שהורחב ב-1998. למרות גיל הקו של יותר מחצי מאה הכלים מתוחזקים ומשופצים היטב באופן קבוע, התחנות משמרות את האווירה של הריאליזם הסוציאליסטי האופייני של שנות ה-50. ב-2013 רכבת הילדים הסיעה כמעט 300,000 נוסעים בעונה.[2]

תמונות מעברה של הרכבת הקלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תפעול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדים בכיתות ד', ה' או ו' בבית הספר היסודי בעלי ממוצע ציונים טוב (כיום לפחות ציון טוב, כלומר 8 שבהונגריה מקביל ל-4) יכולים להגיש מועמדות לקורס רכבת הילדים בהסכמת ההורים ובית הספר. קריטריון חשוב לבקשה הוא שרופא הילדים ימצא את הפונה מתאים לשירות הרכבת לילדים על סמך בדיקה פשוטה.

תחנותיה ונקודות עצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש כיום לרכבת שבע תחנות ותחנת עצירה אחת (ללא הורדת והעלאת נוסעים) עם שילוט. זו תחנת העצירה ודאשפארק (Vadaspark) שאינה כלולה בתחנות:

תחנות קישור לקוי תחבורה
גבעת סצ'ני - Széchenyihegy רכבת גלגלי השיניים של בודפשט
נורמהפה - Normafa 21, 21A, 212
צ'ילברץ - Csilleberc 21
ויראגוולג' - Virágvölgy אין
יאנושהג' - Jánoshegy הרכבל של בודפשט (Libegő)
ספיוהאסנה - Szépjuhászné 15 קווי תחבורה שונים
הארשהג' - Hárshhegy אין
היבשוולג' - Hüvösvölgy קווי תחבורה שונים

בזמן הפתיחה הייתה עצירה נוספת עם שלטים (Kishárshegy) בין תחנות Hárshegy ו-Ságvári-liget (היום Szépjuhászné). תוך זמן קצר בוטלה העצירה עקב קשיי גרירה ותנועת נוסעים מועטה.

תאונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

רכבת הילדים עברה רק לעיתים נדירות תאונה קלה ללא פגיעה גופנית קשה:

  • בפברואר 2010 התנגשה הרכבת במכונית, אחד מנוסעי המכונית נפצע קל
  • ב-7 באפריל 2015, הקטר של רכבת מס' 30233 (Mk45 2002) ירד מהפסים, לא התרחשו פציעות אישיות.
  • כחודש לאחר מכן, ב-12 במאי, ירד באותו מקום הקרון האחרון של רכבת מס' 30118, ובגלל זה בוצע ao גם שיפוץ מסילה
  • במאי 2018 אירעה שוב תאונה עם מכונית, ללא נפגעים, והתנועה הוחזרה במהרה.[3]

אביזר בטיחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנשי צוות התפעול שומרים על הקשר זה עם זה בטלפון, מנהלים את התעבורה באמצעות ציוד בעל שישה סוגי טכנולוגיה. הסיבה העיקרית למגוון היא עזרה בהכשרה מעשית במהלך הקורסים.

גלריית תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]