רם אוריון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רם אוריון
לידה 29 באוקטובר 1967 (בן 56)
מוקד פעילות ישראלישראלתל אביב, ישראל
תקופת הפעילות מ-1982
סוגה רוק, מוזיקה אלקטרונית
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים נענע דיסק, הד ארצי, האוזן השלישית, פוך, MMG, רא רקורדס, נו דיסטריביושן
שיתופי פעולה בולטים נושאי המגבעת, הפה והטלפיים, בתרי זוזי, הדה בושס, ערן צור, עמיר לב
www.ramorion.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רם אוריון (נולד ב-29 באוקטובר 1967 בתל אביב) הוא מוזיקאי, זמר וגיטריסט ישראלי. חבר בלהקות "הפה והטלפיים", "אביב מארק והנצח" ו"אנסי היומולדת", וחבר לשעבר בלהקות "נושאי המגבעת", "הדה בושס" ו"בתרי זוזי".

קריירה מוזיקלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתחילת שנות השמונים ניגן עם רוגל אלפר בלהקת המחתרת "הדה בושס", שהופיעה בעיקר באזור רמת השרון.

ב-1988 הקים עם אסף גברון ואהד פישוף את "הפה והטלפיים", ששילבה בין רוק למוזיקה אלקטרונית, שהוציאה בשנת 1989 את אלבומה הראשון "בין הים והביצות". באותה שנה הצטרף ללהקת "נושאי המגבעת", שאת חבריה הכיר כאשר ניגן עם "הדה בושס" בתור להקת חימום.

ב-1991 יצא אלבומה של נושאי המגבעת "מי רצח את אגנתה פאלסקוג". האלבום הצליח ובעקבות כך הלהקה הופיעה הרבה בכל רחבי הארץ, אך התפרקה לאחר כשנה. במשך כמה חודשים לאחר הפירוק הראשוני פעלה הלהקה בשני הרכבים שונים באותו שם, שאוריון ניגן בשניהם: אחד מהם, ללא הסולן אהד פישוף, ליווה בהופעות את צביקה פיק ויחד הם הקליטו גרסאות רוק חדשות לכמה מלהיטיו הישנים, ביניהם "שיר הפרחה" ו"לגור איתו". ההרכב השני, עם פישוף והקלידן ישי אדר הופיעה מספר פעמים תחת הכותרת "הבא בתור הוא כלום". לאחר עוד כמה חודשים, "נושאי המגבעת" הגיעה לסוף דרכה.

בשנת 1994 יצא אלבומו של ערן צור "עיוור בלב ים", שאוריון השתתף בהקלטתו כחלק מההרכב המשתנה של להקת "כרמלה גרוס ואגנר" שליוותה את צור. אוריון מנגן ברוב הופעות הרוק של צור עד היום. באותה שנה אוריון נסע ללונדון והקים שם את להקת "בתרי זוזי", עם הנגנים האנגלים סטיב מאריוט ומאט גאן, והופיע איתה ברחבי אנגליה.

בשנת 1995 יצא האלבום השני של "הפה והטלפיים", "הפה והטלפיים בחלל", שהוקלט ברובו בלונדון. כמו כן, הקליט אוריון בלונדון שירים עם ענבל פרלמוטר מלהקת "המכשפות" אך האלבום שאליו יועדו השירים נגנז ויצא לאור רק בשנת 2016. לאחר מכן חזר לישראל.

בשנת 1997 השתתף באלבום "פסיכופת צעיר" שהיוצר העיקרי בו היה רוגל אלפר. התקליט היה קרוב ברוחו למוזיקה של "הפה והטלפיים", ושילב בין רוק גיטרות למוזיקה אלקטרונית.

בשנת 1998 אוריון הקים מחדש את "בתרי זוזי", עם מאריוט על התופים וליאון רוזנברג על גיטרה בס. מאוחר יותר רוזנברג עזב ובמקומו הצטרף ספי אפרתי. בשנת 1999 יצא האלבום הראשון של הלהקה, "בתיאבון", שבו אוריון היה לראשונה הסולן והיוצר העיקרי. האלבום היה כולו בסגנון רוק גיטרות והניב שני להיטים קטנים – "לא ניכנע" ו"נ נח נחמ נחמן מאומן", שעבורו צולם וידאו קליפ שבו נראים חסידי ברסלב רוקדים ברחובות תל אביב ושרים את השיר "ר' נ נח נחמ נחמן מאומן". בשנת 2000 הלהקה הוציאה EP נוסף והתפרקה.

בשנת 2001 יצא האלבום השלישי של "הפה והטלפיים" "ירושלים".

בשנת 2002 הפיק את "סונול", תקליט הסולו הראשון של רועי ארד, שיצא לאחר פירוק הלהקות "פינג-פונג" ו"קנאק/פופ", בהן ארד היה חבר. האלבום יצא בחברת תקליטים עצמאית שהקים אוריון בשם "רא רקורדס", ואוריון גם ניגן באלבום ברוב הכלים. את ארד הכיר אוריון כשהחל להפיק אלבום ל"קנאק/פופ" שלא יצא לבסוף.

בשנת 2003 הפיק את תקליטה הראשון של שילה פרבר, ואת הדיסק "סקאנדל" של להקת הפאנק רוק "BEER7" תחת "רא רקורדס".

בשנת 2004 אוריון הוציא EP ראשון שבו הוא הסולן, "גיבור גיטרה". מופיעים בו ארבעה שירים בלבד. שני שירים מתוכו, "גיבור גיטרה" ו"מוות" הם שירי רוק בוגרים ורציניים ושניים אחרים קלילים יותר. אחד מהם, "חיוך קטן", הוא ביצוע חדש לשיר של "הפה והטלפיים" מתוך "ירושלים", והאחר הוא "רינגטון" האינסטרומנטלי, שבהתאם לשמו נוגן בשילוב של להקה חיה וטלפון נייד שתוכנת במיוחד באמצעות רינגטון.

בשנת 2005 הוציא אוריון EP שני, "קר EP". מתוכו יצא הסינגל "קר". כל השירים בו נכתבו על ידי אוריון פרט ל"תופסת", שמילותיו נכתבו על ידי חברו הוותיק אסף גברון. באותה השנה התארח כגיטריסט בשני שירים באלבומו השני של שי נובלמן, Beautiful Life. אוריון ליווה את נובלמן כגיטריסט בהופעותיו בין השנים 4–2003, ולשניים הייתה הכרות עוד החל בשנת 1993, עת אוריון הפיק שיר ללהקת ג'וני הכבאי בה היו חברים נובלמן וספי אפרתי. אוריון ונובלמן אף הקימו צמד מוזיקלי בשם, The Greatest Hits, שהוציא קלטת בהפצה מחתרתית בשנת 1994 והשניים יצאו במופע משותף בשנת 2007.

בשנת 2006, אוריון הפיק את אלבום הבכורה של להקת "דפנה והעוגיות", ששתיים מחברותיה (דפנה קינן ותמר זיו) מנגנות גם בלהקת הליווי של אוריון. באותה השנה ניגן אוריון גם באלבום "חותך בחתך הזהב" של ערן צור.

בשנת 2007 הוציא אוריון את אלבום הסולו המלא הראשון שלו, "כן". האלבום כולל 8 שירים ומופץ יחד עם דיסק שכולל את "גיבור גיטרה EP" ו"קר EP". בסוף השנה יצא האלבום הרביעי של "הפה והטלפיים", "קליגרו".

בשנת 2008 ניגן אוריון במספר שירים באלבום הסולו השלישי של אלונה דניאל, "ליל הבכורה".

בשנת 2009 ניגן אוריון במספר שירים באלבומו של גלעד כהנא שיצא תחת השם "The Walking Man".

בשנת 2010 הפיק אוריון את אלבום הבכורה של להקת רוצי בובה "אגאגבו".

בשנת 2011 יצא אלבום הבכורה של הזמרת דיה רז בו ניגן אוריון גיטרות ושר את השיר "מעליב אותי".

בשנת 2012 הוציא אוריון את אלבום הסולו השני שלו, "האחרון" והשתתף בפסטיבל הפסנתר בפעם השנייה.

בשנת 2013 הצטרף להרכב המלווה את עמיר לב בהופעותיו, וניגן גיטרות באלבומו "נוגע בדרכון" שיצא בשנת 2014, אלבום בו השתתף אוריון גם בעיבודי השירים. בסוף השנה יצא אלבומם החמישי של הפה והטלפיים, "תחת".

בשנת 2014 הצטרף להרכב ההופעות של אסף אמדורסקי וללהקת "המוות" של אביב מארק (מאוחר יותר שינתה הלהקה את שמה ל"אביב מארק והנצח"). באותה שנה הפיק מוזיקלית את אלבומו של רייסקינדר (אסף עדן), "משהו אחר קרה", והקים את ההרכב "אנסי היומולדת" יחד עם עדן וקוסטה קפלן (סולן "חיה מילר"). סינגל הבכורה של ההרכב, "התיק" (שהלחין אוריון למילים של עמיר לב), יצא ביוני 2014.

במרץ 2016 הוציא אוריון לאור אלבום שהקליט ב-1996 עם ענבל פרלמוטר בלונדון, תחת השם "Inbalance", ובעקבות מותה של פרלמוטר נותר גנוז במשך עשרים שנה. ביוני 2016 יצא אלבום הסולו השלישי של אוריון, "גרמנים באוגנדה", בו מתארחים רייסקינדר והילה רוח.

בשנת 2017 השתתף אוריון באלבומה של המוזיקאית אור אדרי בשיר "על הסף", גרסת כיסוי לשיר חי על הסף של להקת סאבווי סאקרס. בקליפ אותו ביימה אדרי, השתתפו אוריון, אדרי עצמה, אביב מארק וסטארקה רוגוזין.[1]

בשנת 2018 הפיק אוריון את אלבומה השני של הילה רוח "מוזיקה לפרסומות".[2]

בשנת 2019 הצטרף כגיטריסט למופע המחווה לחלונות הגבוהים "שרים החלונות" עם אסף אמדורסקי, שלומי שבן ויעל קראוס. כמו כן הפיק מוזיקלית ולקח חלק במופע של שילה פרבר - "הסכין הגרזן והתער" שירי רצח ואפלה. אלבום האוסף של נוודי האוכף - הצמד שלו עם רוגל אלפר שהקליט עשרות שירים בעלי אופי מחאתי וסאטירי בין השנים 2003 ל-2007 יצא לקראת סוף השנה בלייבל אוגנדה.

בשנת 2020 הוציא שלושה שירים כסניגלים - "הטנק" יחד עם עמיר לב ששר וכתב את המילים, "אין אותי" עם זיו בראשי ששרה וכתבה את המילים ואת "ויפקס" שאת מילותיו כתבה הילה רוח ומשתתפת בקולות.

בפברואר 2021 הפיק יחד עם אורי קוטנר את הביצוע של אסף אמדורסקי והמסך הלבן ל"דו-דיעז" של היחידה לטיפול נמרץ במסגרת האוסף "צו השעה", לקח עם שילה פרבר חלק באלבום המחווה ליענקל'ה רוטבליט בשם "הוצאו מהקשרם - שרים רוטבליט" ובו חידשו את שירו "סוף לסיפור".[3] לצידם השתתפו אמנים מוכרים דוגמת דן תורן, סטלה גוט, יובל מנדלסון, האחים צברי, נומקה, עומר מושקוביץ, אור אדרי ואמנים אלטרנטיביים נוספים מעולם הפאנק והפולק.[4][5] כמו כן ניגן בשני שירים באלבום הבכורה של זיו בראשי ובשני שירים באלבומה השני של אור אדרי.

בשנת 2022 הוציא את הסינגל "שרון על הגבעה" בשיתוף עם עמיר לב ששר וכתב את המילים, הפיק את "עיר צעצוע" אלבום הבכורה של המשוררת והזמרת שז והשתתף בסרט התיעודי "עצבני ומהיר: הסיפור של פאסט מיוזיק והפטיפון" של עמית איצקר.

בשנת 2023 השתתף בשני סרטים תיעודיים- "אם זה נגמר זה חבל" של אביגיל שפרבר ושרון לוזון ו"ימי הפיק" של שי להב ורון עומר, הפיק וניגן בשלושה שירים מתוך אלבומו של רייסקינדר "אומץ הומלס" ובאוקטובר הוציא את אלבום ההופעה "לייב טריו" שהוקלט בהופעה בלבונטין שבע ב12 ביולי של אותה השנה.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי הופעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיני-אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רם אוריון בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]