רמי צור חכם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רמי צור חכם
לידה 22 בנובמבר 1961 (בן 62)
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא הגנה לישראל
דרגה תת-אלוף  תת-אלוף
תפקידים בשירות
פעולות ומבצעים
מלחמת לבנון  מלחמת לבנון
המערכה ברצועת הביטחון  המערכה ברצועת הביטחון
האינתיפאדה הראשונה
האינתיפאדה השנייה
מלחמת לבנון השנייה  מלחמת לבנון השנייה
מבצע עופרת יצוקה
מבצע עמוד ענן
תפקידים אזרחיים
מנכ"ל העמותה להנחלת מורשת הצנחנים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רמי צור חכם (נולד בשנת 1961) הוא תת-אלוף במילואים בצה"ל, שירת כמפקד וכסמג"ד גדוד 202 וכמפקד חטיבת ירושלים.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רמי נולד בקריית טבעון ולמד בתיכון אורט גרינברג עם גיוסו לצה"ל בשנת 1979 התנדב לצנחנים. בצנחנים עבר צור חכם מסלול הכשרה כלוחם, קורס מ"כים חי"ר וקורס קציני חי"ר. בסיום קורס הקצינים מונה למפקד מחלקה בפלוגה המסייעת של גדוד 890 ולחם במלחמת לבנון הראשונה[2], למן הנחיתה של חטיבת הצנחנים, בפיקודו של יורם יאיר, מן הים בשפך נהר האוולי ועד ביירות. בהמשך שימש כמפקד פלוגה בגדוד 890 והוביל אותה בלחימה בלבנון.

בחודש ספטמבר, בעת שהפלוגה הייתה בפעילות מבצעית במרחב מצפון לעיר צידון, נחתה לפנות בוקר חוליית מחבלים עם סירת גומי על החוף בשפך נהר האווהלי. מפקדת חוליית המחבלים הייתה בחורה צרפתייה. רמי כמפקד הפלוגה, הוביל הסתערות לבדו אל מול חמשת המחבלים, חיסל שלושה מהם ולקח בשבי את השניים האחרים. רמי נפצע מרימון שהשליך אחד המחבלים לעברו במהלך ההסתערות. כשלושה ימים לאחר ההתקלות הגיעו למקום הרמטכ"ל רב-אלוף משה לוי ואלוף פיקוד הצפון אורי אור, תיחקרו את האירוע והעניקו בסופו דרגות סרן לרמי חכם צור. במהלך המחצית הראשונה של שנת 1985, ביצע גדוד 890 פשיטות רבות ולחימה תחת אש מול מחבלים בגיזרת העיר נבטיה ובכפרים מצפון לנהר הזהראני, רמי כמ"פ בגדוד השתתף ונטל חלק רב בפעילות מבצעית זו.

לאחר תפקיד מ"פ בקורס קציני חיר בבה"ד 1, רמי מונה לתפקיד מפקד פלוגה המסייעת בגדוד 890, שם הביא את הפלוגה לזכייה במקום הראשון בבוחן מסייעת בחטיבה בעת שהפלוגה עסקה בפעילות מבצעית מצפון לרצועת הביטחון. בחודש יולי 1986, כ-15 ק"מ מצפון לגבול ישראל, חדרה חוליית מחבלים לגבול ישראל מתחת למצוקי ראש הניקרה ונחתה שם עם סירת גומי. רמי ביוזמתו ובתיאום עם הגדוד הגיע לגזרה שאינה תחת אחריותו וביצע עם הכח שלו סריקה באש מצפון לדרום על מנת לאתר את מקום הנחיתה וחברי החוליית מחבלים. הכח נע בחושך בשעה 02:00 לפנות בוקר באזור סלעי וקשה מאד לתנועה שחלקו אף נע במים וקופץ בין ריף לריף. רמי זיהה את סירת הקומנדו של החוליה הספיק לדווח על כך בקשר ומיד לאחר מכן נקלע הכח לאש ורימונים שנזרקו על הכח על ידי המחבלים. החיילים ורמי נפצעו מאש הרימונים, למרות פציעתו רמי הצליח להרוג את מפקד החוליה, ולאחר מכן הסמג"ד מוטי יוגב ומפקד סיירת גולני אמיר מיטל חיסלו את שלושת המחבלים האחרים שהיו ה20 מטרים מדרום למקום הקרב של המסייעת. בקרב זה נהרגו הלוחם סמ"ר גיא בן דב והגשש, סמל מנצור רחאל.

לאחר תקופת שיקום, תוך השתלמות במכללה הבין זרועית לפיקוד ומטה (פו"ם), מונה רמי לתפקיד לסמג"ד (סגן מפקד גדוד) 202 ולחם בתפקיד זה במבצע חוק וסדר. במסגרת מבצע זה פיקד רמי על צוותים מהסייעת אשר נעו לפני כל כוחות החטיבה וביצעו חסימה על הרכס ממערב למיידון, תוך כדי הקרב הצליח הכח של רמי להרוג 13 מחבלים שנעו לעברם באש צלפים ובעזרת הכוונת מסוקי תקיפה.

מיד עם סיום תפקידו כסמג"ד 202 באוגוסט 1988 הוחלט למנותו למפקד סיירת צנחנים. בעת שביצע חפיפה לתפקיד לקח חלק במבצע מרכז בינוי. בפשיטה משותפת לסיירת וליחידת שלדג בלבנון כנגד יעדי חזבאללה. הפשיטה התקיימה באזור הכפר נבי א-צאפי במהלכה נפצע בשלישית מירי צלף של החזבאללה בעת שהוביל ההסתערות ורימון ללא ניצרה בידו. לאחר שנפצע שכב צור חכם על הרימון על מנת שלא יתפוצץ ויפגע בלוחמיו, עד שהעבירו ללוחם אחר תוך כדי הסתערות הלוחמים על המחבלים והוא נתון תחת אש. רמי נפצע בכתף ואיבד חלקית ראייה בעין ימין במבצע זה. אלוף פיקוד הצפון דאז, יוסי פלד, המליץ להעניק לו צל"ש על גבורתו, בוועדת הצלש"ים צור חכם טען כי אינו מעוניין בצל"ש. בעקבות פציעתו לא פיקד על הסיירת ויצא לחופשה ללא תשלום. במסגרת עצרת החטיבה, המח"ט דאז האלוף במילואים דורון אלמוג, העניק לרמי כמזכרת עם הקדשה אישית, את רובה הצלפים שפגע בו במבצע, רובה צלפים רוסי מסוג דרגונוב .

לאחר חופשה ללא תשלום שב לצה"ל ושימש כקצין אג"ם חטיבת הצנחנים, תחת פיקוד משה יעלון. ב-1991 היה למפקד גדוד 202, והוביל אותו בלחימה בדרום לבנון. בחודש פברואר 1992, פיקד רמי כמג"ד על מבצע "ניב מדובר" ברצועת הביטחון שמטרתו הייתה לפגוע במחבלי החזבאללה, אשר הפגיזו את ישובי הגבול, לאחר חיסולו הממוקד של מזכ"ל החזבאללה עבס מוסווי. הגדוד תקף את המחבלים בגזרת הכפרים כפרא ויעטר. בקרב זה נהרג המ"פ ערן אלכאוי ולוחם ממחלקת ההנדסה, סמל רם ענבר.

בעקבות תאונת אימונים במאי 1992 במהלכה נהרג סגן יפתח אוטולנגי, קצין פלחה"ן צנחנים, הודח מפיקוד על הגדוד[3].לאחר שהיה לסמח"ט בגיזרת חטמ"ר בנימין, הוחזר רמי לתפקיד סגן מפקד חטיבת הצנחנים (סמח"ט 35) שפעלה גם אז רבות ברצועת הביטחון.

לאחר לימודים במכללה לביטחון לאומי מונה למח"ט 228 ולמפקד בא"פ לכיש.

בחודש מאי 2002, במהלך מבצע חומת מגן, שימש צור חכם כמפקד חטיבת ירושלים[4] ופיקד עליה בלחימה מול המחבלים בבית לחם[5]. לאחר מכן שימש כסגן מפקד אוגדת איו"ש[6]. בתפקידו האחרון שימש נספח צה"ל בסין.

לאחר שחרורו היה לסמנכ"ל חברה ביטחונית, ביולי 2013 מונה למנכ"ל העמותה להנחלת מורשת הצנחנים. ביוני 2014 הועלה לדרגת תא"ל במילואים כסגן מפקד עוצבת האש.

רמי חכם צור הוא מנכ"ל חברת שחף נדל"ן, ומנכ"ל חברת GOFIX באפריקה.

צור חכם נשוי[7] ואב לשלושה, והוא בוגר תואר שני במדע המדינה ובוגר המכללה לביטחון לאומי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מערכת אתר צה"ל, "זומורשת" הכנס של צנחני העבר שהשתתפו בקרב "מיידון", באתר צה"ל
  2. ^ שלומי דיאז, פעם צנחן - רוב השנה צנחן, באתר ישראל היום, 28 במאי 2013.
  3. ^ גל הירש, סיפור מלחמה סיפור אהבה, הוצאת ידיעות אחרונות, 2009, עמוד 69.
  4. ^ עמוס הראל, אבי יששכרוף, "המלחמה השביעית", תל אביב: ידיעות ספרים, 2004, עמודי 247.
  5. ^ ענת ציגלמן, עדויות מבית לחם: החזקים אוכלים טוב, החלשים פחות, באתר הארץ, 23 באפריל 2002.
  6. ^ אפרת וייס ופליקס פריש, הושלם פינוי מאחז גבעת יצהר, באתר ynet, 19 ביוני 2003.
  7. ^ ליאורה כהן, מפגשים בצמרת, באתר nrg‏, 1 בנובמבר 2001.