רן כהן אהרונוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: לא כתוב כערך אנציקלופדי אלא כפרסומת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: לא כתוב כערך אנציקלופדי אלא כפרסומת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
רן כהן אהרונוב
לידה 28 באוקטובר 1967 (בן 56)
אמסטרדם, הולנד הולנדהולנד
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום ישראלי
מקום לימודים המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה עברית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רן כהן אהרונוב - "רנדה" (נולד באמסטרדם ב-28 באוקטובר 1967) הוא סופר ילדים ואיש חינוך ישראלי.

תחילת דרכו וקריירה כסופר[עריכת קוד מקור | עריכה]

כהן אהרונוב בעל תואר שני בחינוך בתוכנית "חינוכאים" מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בה התמחה בתוכניות לימודים ובהוראה. למד ייעוץ ופיתוח ארגוני על פי גישה פסיכואנליטית-מערכתית באפק - האגודה הישראלית ללימוד תהליכים קבוצתיים וארגוניים. את לימודי התואר הראשון בחינוך לגיל הרך עשה במכון חפ"ן – מכון לחינוך פתוח ניסויי במכללה לחינוך ע"ש דוד ילין בירושלים.

את דרכו כאיש חינוך החל כהן אהרונוב במהלך שירותו הצבאי בנח"ל כשהתעקש לא לצאת עם חבריו לעבודה בשדות ובמפעלים ולהיות מטפל של חברת הילדים בקיבוץ אור הנר שבנגב הצפוני. עם שחרורו מצה"ל עסק בעבודות שונות, ביניהן ניהל את הפאב "בציר טוב" ואת המסעדה "צעד תימני" בירושלים, עד שהחל לעבוד כאיש צוות בגן הילדים העירוני "בטיש". בשנת 1991 הקים את "הגן של רן" גן ילדים לבני 2–4 שהיה למוסד חינוכי נודע בעיר. ב-2003 היה כהן אהרונוב שותף להקמתו של בית-הספר הסביבתי הפתוח קס"ם (קהילה – סביבה – מקום) המציע אלטרנטיבה חינוכית השמה דגש על התפתחות וצמיחה אישית של כל ילד, למידה חווייתית ויצירתית וחיבור לסביבה ולקהילה. במקביל פתח וריכז את תוכנית ההכשרה ולימודי תעודה 'מחנכים בגן הילדים ברוח החינוך הפרוגרסיבי' – במכללות סמינר הקיבוצים בתל אביב ודוד ילין בירושלים.

בשנים 2020-2008 עבד כהן אהרונוב במכון לחינוך דמוקרטי ייסד ופיתח בו את תחום הגיל הרך. כך למשל היה שותף בפיתוח מודל חינוך בגנים בעיר רמת גן – "הגן הזה הוא אני" - בו ילדים וילדות יוצרים ובונים את הגן שלהם תוך תהליך של היכרות ומתן מיטבי ליכולות שלהם ולמיומנויות הנדרשות במציאות העתידית.

במסגרת עבודתו במכון לחינוך דמוקרטי כהן אהרונוב שותף למגוון יוזמות חינוכיות. כך למשל, ייסד עם פרופ' דב פרוהמן, חתן פרס ישראל ומייסד אינטל, את המיזם החינוכי 'תיבת נוח' לקידום חשיבה אחרת בגיל הרך, וייסד מסלול לימודי חינוך בגיל הרך לנערות בסיכון. יוזמה נוספת כללה שיתוף פעולה עם מש"ב – הסוכנות הישראלית לסיוע ושיתוף פעולה בינלאומי של משרד החוץ בהכשרת צוותי חינוך בגיל הרך בגאנה ובליבריה שבאפריקה. בעקבות התנסות זו הוא שותף בהקמת הארגון 'Early Starters International' ששם לו למטרה לממש את זכותו של כל ילד לחינוך איכותי בגיל הרך. הארגון מתמקד במדינות מתפתחות באזורי מצוקה הומניטרית וכיום עובד ביוון ומלאווי (עם פליטים), אתיופיה והאיטי. בשנת 2022 בשיתוף פעולה עם הארגון ישראייד יצאה משלחת למולדובה לתת מענה לפליטי המלחמה באוקראינה רן וצוותו הקימו שם מרחבים בטוחים לילדים צעירים בתוך השלטרים שבהם הפליטים שוכנים. בשנת 2021- היה כהן אהרונוב שותף להקמת ילדותא-הארגון לשינוי בגיל הרך ששם לו למטרה להוביל שינוי בחינוך לגיל הרך ברמה המדינית ובמקביל להוביל תוכניות שינוי בשטח כדוגמת מודל הגנים הייחודיים בירושלים, גני 'מדא' במזרח ירושלים ומודל 'גדלים ביחד' שילוב זקנים וילדי גן בכפר יונה.

בנוסף, כתב כהן אהרונוב גם עשרה ספרי ילדים. הראשון שבהם, "לא רוצה חיתול", ראה אור לראשונה ב-1996, זכה להצלחה בקרב הורים וילדים ואף היה לרב-מכר. בשנת 2011 יצא הספר מחדש עם איורים חדשים של המאיירת המקורית ליאורה גרוסמן. בשנת 1997 המשיך כהן אהרונוב את שיתוף הפעולה עם המאיירת ליאורה גרוסמן ופרסם את ספרו "יש לי יומולדת". "מיצי" - ספרם המשותף של כהן אהרונוב ומירי רוזובסקי יצא לאור בשנת 2001 (ואויר אף הוא על ידי ליאורה גרוסמן). בשנת 2003 פרסם את ספרו הרביעי "זה שלי" (שוב עם איוריה של ליאורה גרוסמן) שאף חולק במסגרת רשימת הצעירים של ספרי "ספריית פיג'מה" בשנת הלימודים תשע"ז ועובד להצגה על ידי תיאטרון השעה הישראלי.

עשר שנים מאוחר יותר, בשנת 2013, פרסם כהן אהרונוב בספרו החמישי את סיפורה של אמו, חנה כהן אהרונוב, "הַנֶקֶה ופיט: ספור של חברות אמיצה". ספר ילדים זה מתאר את חברותן המיוחדת של הנקה, ילדה יהודייה הולנדית, ופיט, בת המשפחה הנוצרית שבביתה הוחבאה הנקה בתקופת מלחמת העולם השנייה. הספר עובד למחזה על ידי ליאור גרטי, בוים על ידי נועם שמואל בתיאטרון המדיטק בחולון וזכה בפרס הצגת השנה לילדים ובפרס השחקנית הראשית (נועה הר ציון) לשנת 2016.

הספרים "מיצי", "הנקה ופיט", "ילדי בית העץ - מבצע חורשה", "ילדי בית העץ - לשחרר את כפיר" ו"ילדי בית העץ - ילד לא רגיל" נבחרו לרשימת "ספרי מצעד הספרים" של משרד החינוך.

בשנים 2020-2021 פרסם רן מספר סיפורים בעיתון הילדים 'עיניים' את חלקם כתב יחד עם בנו אביב, אביב הוא משורר של שירה מדוברת (ספוקן וורד).

החיבור למוזיקה וילדי בית העץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת שנות ה-80 השתתף כהן אהרונוב כבסיסט בלהקת הפאנק הירושלמית "חולרע". בהמשך אותו עשור הוא הקים את להקת "טיזאק יא - וולדי". החיבור של אחיו הצעיר יאיא עם כלי הנגינה המרכזי שלו, גיטרה בס, החל כאשר רן נסע לטיול ארוך והשאיר את גיטרת הבס שלו בבית. יאיא "השתלט" על הכלי ומאז זהו כלי הנגינה הראשי והמהותי שלו.

בשנת 2015 חבר כהן אהרונוב ליאיא, בתקופה זו חבר להקת "הדג נחש", ויחד יצרו פרויקט רב תחומי ראשון מסוגו לכל המשפחה. במסגרת הפרויקט הופק אלבום (בהוצאת התו השמיני) שרן כתב את שיריו ויאיא הלחין ועיבד מוזיקלית, בביצועם של זמרים ידועים רבים ביניהם אברהם טל, איילה אינגדשט, הדג נחש, מוקי, קרולינה ועוד. במקביל לאלבום המוזיקלי המצליח יצא לאור ספרו הראשון בסדרה של כהן אהרונוב, "ילדי בית העץ – מבצע חורשה", היוצר סיפור מסגרת לשירי האלבום ומספר את סיפורם של חבורת "ילדי בית העץ". את הספר מלווים איוריו של המאייר יניב שמעוני. כחלק בלתי נפרד מהפרויקט על בסיס האלבום והספר עיבדה נועה לזר-קינן את הסיפור למחזה "ילדי בית העץ" אותו ביים נועם שמואל בתיאטרון המדיטק בחולון. חברת ההפקות "יולי-אוגוסט" הוסיפה את חלקה לפרויקט בתוכנית בטלוויזיה החינוכית. בעונה הראשונה נכתבו 30 פרקים על ידי צמד התסריטאים רועי שגב ושירילי דשא, בהשראת הפרויקט ובשיתוף האחים כהן אהרונוב. את התוכניות ביימה שירילי דשא וכל פרק הסתיים בקליפ של שיר מהפרויקט. התוכנית זכתה בפרס האקדמיה הישראלית לתסריט הטוב ביותר לסדרת ילדים ונוער ולבימוי הטוב ביותר לסדרת ילדים לשנת 2016 ולשנת 2017.

במקביל לסדרת תוכניות הטלוויזיה החינוכית יצא לאור ב-2016 האלבום "ילדי בית העץ 2" במתכונת של דיסק כפול בן 19 שירים בביצועים של זמרים ידועים נוספים, כמו שלומי שבן, מרינה מקסימיליאן, אניה בוקשטיין, הצמד "קפה שחור חזק", להקת "התקווה 6" ורבים אחרים.

בשנת 2017 התווסף לפרויקט גם מופע מוזיקלי בו ביצעו על הבמה את השירים משני האלבומים המוזיקאים יאיא כהן אהרונוב, איילה אינגדשט, גלעד בין ליש, ניר מנצור, אלון רדעי ויקיר ששון.

בנוסף ייצא לאור הספר השני בסדרת הספרים "ילדי בית העץ - להציל את כפיר". כמו כן עלתה העונה השנייה של סדרת הטלוויזיה בחינוכית.

בשנת 2018 יצא לאור האלבום השלישי של ילדי בית העץ ("ילדי בית העץ 3") בהשתתפות האמנים עידן עמדי, מירי מסיקה, הדג נחש, קרולינה, גיא מזיג, גיא ויהל, אלון עדר, יעל דקלבאום, איילה אינגדשט, יאיא וגלעד בן ליש. השיר בביצועה של איילה אינגדשט באלבום, "אמא ספרי לי", נכנס לפלייליסט של גלגלצ

במאי 2018 יצא הספר השלישי בסדרה "ילדי בית העץ 3 - ילד לא רגיל" בהוצאת כנרת והתו השמיני וזכה במקום הראשון במצעד הספרים של משרד החינוך. יאיא זכה בפרס אקו"ם ליצירה על הלחנים של ילדי בית העץ.

במאי 2019 יצא לאור הספר הרביעי בסדרת ילדי בית העץ - "אבירי השולחן הירוק".

באוגוסט 2019 יצא לאור האלבום הרביעי של ילדי בית העץ ("ילדי בית העץ 4") בהשתתפות האמנים עידן רייכל, הראל סקעת, נסרין קדרי, פלד, עלמה זהר, דנה ברגר, איילה אינגדשט, גלעד בן ליש, אלון רדעי ויאיא כהן אהרונוב.

בדצמבר 2019 עלתה העונה השלישית של הסדרה ילדי בית העץ.

בעונה זו זכתה הסדרה בארבעה פרסי האקדמיה לטלוויזיה על הסדרה הקומית לילדים, התסריט, הבימוי ופרס השחקן הקומי בסדרת ילדים ליניב ביטון.

בדצמבר 2020 עלתה העונה הרביעית של הסדרה ילדי בית העץ.

במאי 2021 יצא הספר "ילדי בית העץ 5 - הסוד של סבא אפרים"

ביולי 2021 עלתה העונה החמישית של הסדרה ילדי בית העץ.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרן שלושה ילדים והוא מתגורר בירושלים. 

כתב המשטרה אורי כהן אהרונוב היה בן דוד מדרגה שנייה של רן.

ספרים וסיפורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לא רוצה חיתול, 1996
  • יש לי יומולדת, 1997
  • מיצי, 2001 (עם מירי רוזובסקי)
  • זה שלי, 2003
  • הַנֶקֶה ופיט: ספור של חברות אמיצה, 2013
  • ילדי בית העץ - מבצע חורשה, 2016
  • ילדי בית העץ 2 - להציל את כפיר, 2017
  • ילדי בית העץ 3 - ילד לא רגיל, 2018
  • ילדי בית העץ 4 - אבירי השולחן הירוק, 2019
  • ילדי בית העץ 5 - הסוד של סבא אפרים, 2021


סיפורים בכתב עט:

  • אמת ושקר- מגזין עיניים הוצאת שוקן
  • כח רצון – מגזין עיניים הוצאת שוקן
  • ילדת השמש ומריו המקפץ (עם אביב כהן אהרונוב)- מגזין עיניים הוצאת שוקן
  • קוראת המחשבות-(עם אביב כהן אהרונוב)- מגזין עיניים הוצאת שוקן
  • שוליית השען- (עם אביב כהן אהרונוב)- מגזין עיניים הוצאת שוקן

מאמרים מקצועיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ילדי הגן – מתפיסת עולם דמוקרטית לעיר חינוך, בהוצאת המכון לחינוך דמוקרטי
  • גן הילדים של המאה ה-21, עיתון הד הגן
  • אני ואתה נשנה את העולם- מפסיביות להובלת שינוי של ילדי הגן, עלון משרד החינוך (במשותף עם ד"ר ענת פורת)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רן כהן אהרונוב בוויקישיתוף