רנו פלואנס Z.E

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רנו פלואנס Z.E
)
מאפיינים כלליים
יצרן רנו
שנות ייצור 2011 -
סיווג משפחתית סדאן 4 דלתות
אורך 474.8 סנטימטרים
רוחב 181.3 סנטימטרים
גובה 145.8 סנטימטרים
משקל 1,543 קילוגרם
בסיס גלגלים 270.1 סנטימטרים
מפרט טכני
מנוע חשמלי 70 קילו-וואט
הילוכים ללא
מהירות מרבית 135 קמ"ש (מוגבל מחשב)
צריכת דלק אין

רנו פלואנס Z.E היא מכונית חשמלית הראשונה בעלת סוללה מתחלפת שפותחה על ידי חברת בטר פלייס בשיתוף יצרנית הרכב הצרפתית רנו. מכונית זו יוצרה במפעל רנו אשר שוכן בטורקיה.

שיווק המכונית החל בשנת 2012 בישראל ובדנמרק.

מאפיינים טכניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכונית מעוצבת חיצונית כדגם הפלואנס המונע במנוע בנזין שהוארך ב-13 סנטימטרים כדי שיכיל את סוללת יוני ליתיום המותקנת מאחורי המושב האחורי. לסוללה קיבולת של 22 קילו-וואט-שעה ומשקל של כ-250 קילוגרם, מאפשרת לטענת היצרן נסיעה של 160 קילומטר בתנאים רגילים[דרוש מקור], ויכולה להיטען במספר דרכים:

  • באמצעות שקע ביתי של 10 אמפר (קיים בישראל ביבוא שאינו רשמי)
  • באמצעות מערכת הטענה ביתית של 16 אמפר אשר מותקנת על ידי חברת בטר פלייס
  • בתחנת החלפת סוללה לאחר החלפתה באמצעות רובוט בסוללה מלאה אחרת (בטכנולוגיה שנלקחה מעולם מטוסי הקרב לטעינת טילים)[1]

ההספק המרבי של המנוע החשמלי 91 קילו-וואט ומשקלו 130 קילוגרם.

במכונית מותקנת מערכת זיהוי אוטומאטית "אוסקאר" האחראית על ההפניה אל תחנות ההחלפה וניהול ממשק הטעינה מול מרכז הבקרה בבטר פלייס. מחשב האוסקאר כולל מקלט לוויני מובנה ותקשורת סלולרית המאפשרת קבלת שירותי מידע שונים ויישומים אחרים.

שיווק הרכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

כחלק מהסכם הפיתוח בין חברת בטר פלייס לרנו התחייבה בטר פלייס לרכוש 10,000 מכוניות. בינואר 2012 נמסרו כמאה מכוניות לעובדי חברת בטר פלייס בישראל ולאחר חודשים אחדים החלו מסירות לרוכשים פרטיים. סך הכל נמסרו עד ספטמבר 2012 כ-450 מכוניות מדגם זה בישראל והוזמנו כאלפיים מכוניות נוספות מפרטיים ומחברות. בדנמרק שווקו כ-400 רכבים עד מאי 2013. בשנת 2014, לאחר קריסת חברת בטר פלייס נמכרו על ידי מפרק החברה כמה מאות כלי רכב לחברת קרסו מוטורס אשר שיווקה את הרכב לאנשים פרטיים ולחברות ממלאי החברה.

חוויית נהיגה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפלואנס החשמלית הציעה חווית נהיגה של רכב חשמלי מלא: הנסיעה ברכב חלקה ושקטה ביותר לעומת רכב עם מנוע בנזין או מנוע דיזל עד כדי כך שגם ניתן לשמוע ציוצי ציפורים במהלך נסיעה מהירה.

המנוע החשמלי העביר המון כח באופן מהיר ביותר אל הכביש דרך הגלגלים, וזו גם נקודת התרופה של רכב זה השוחק את הצמיגים הקדמיים בזמן נסיעה מאומצת.

אילולא הגבילו אלקטרונית את הספק המנוע, רכב זה היה יכול להתחרות עם רכבי ספורט יוקרתיים ולהתמודד בכבוד, אך נהיגה זו הייתה מרוקנת את הסוללה בזמן קצר ביותר.

בעקבות שינוי מבנה רכב קיים והתאמת המרכב לסוללה פריקה הניתנת להחלפה מהירה נגזל מקום רב מתא המטען של הרכב והותיר מקום קטן לאחסון מטען.

אך לא לכל בעלי הרכב זה הפריע שכן לחלקם הגדול קניית רכב חשמלי מלא הייתה בעיקר במניעים אידאולוגים של איכות הסביבה.

המעבר לנסיעה ברכב חשמלי הצריכה שינוי בהרגלי הנהיגה הרגילים ומעבר לנהיגה במסלולים מתוכננים מראש עקב הטווח הקצר יחסית של רכב חשמלי.

עם קריסתה של בטר פלייס צורך זה נהיה הכרחי במיוחד עקב סגירתן של תחנות ההחלפה מהירה של סוללות טעונות והידרדרות של מצב הסוללות שנשארו ברכבים.

סיום ייצור ושיווק[עריכת קוד מקור | עריכה]

במפעל בטורקיה הופסק הייצור בסוף שנת 2013. יצרן הרכב, רנו, שינה במהלך שנת 2017 את יחסו אל הרכב, אותו מיצב כראשון במכירות כלי רכב חשמליים באירופה ובעולם (ביחד עם הניסאן ליף, המבוססת על אותם רכיבים) ופתח במבצע לגניזת הרכבים. רנו הציעה במפורש לרכוש את הרכבים מהלקוחות במחיר השוק לאותו זמן.

.SM3 Z.E[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקראת הפסקת שיווק הפלואנס החל בקוריאה הדרומית שיווק דגם זהה בשם רנו סמסונג SM3 Z.E, בעל סוללה קבועה. הדגם הצליח שם ונמכרו ממנו 10,600 יחידות עד דצמבר 2019.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רנו פלואנס Z.E בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אפשרות זו אינה קיימת עוד עם קריסתה של בטר פלייס