רנייה הראשון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רנייה הראשון
Rainier Ier Grimaldi
לידה 1267?
ג'נובה, הרפובליקה של ג'נובה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1314? (בגיל 47 בערך)
ממלכת נאפולי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה צרפת עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת בית גרימלדי
אב Lanfranco Grimaldi עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים שארל הראשון ממונאקו עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
אדמירל צרפתי עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רנייה הראשון ממונקו (צרפתית: Rainier I of Monaco ‏;12671314) היה בן משפחת גרימלדי אשר כיהן כריבון והשליט הראשון באזור הידוע כיום כנסיכות מונקו. רנייה הראשון החזיק גם בתואר הלורד של העיר קאן סור מר, ובשנת 1309 יסד בה מבצר, המוכר כיום כטירת גרימלדי. בנוסף לאלה החזיק גם בתואר הברון של סן דימטריו מממלכת נאפולי.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רנייה הראשון נולד בג'נובה והיה הבכור מבן שלושת ילדיו של לנפרנקו גרימלדי (Lanfranco Grimaldi) שהיה כומר צרפתי בפרובאנס, מאשתו אורליה דל קארטו (Aurelia del Carretto), ואשר לאחר פטירתו נישאה לאחיינו פרנסואה גרימלדי.

בשנת 1297 לאחר שהפסידו בקרבות שליטה בין משפחות בג'נובה וגורשו ממנה, הצטרף רנייה לאביו החורג (שהיה גם בן דודו) וקבוצת גברים בני משפחתם לכיבוש הטירה הנפוליטנית שעל צוק מונקו, המוכרת בימינו כארמון הנסיכות של מונקו. האירוע ההיסטורי מונצח כיום בשלט האצולה של הנסיכות בדמותם של שני נזירים חמושים בחרבות, לזכרו של פרנסואה שהתחפש לנזיר ופתח את שערי הטירה לכובשים. הנפוליטנים המובסים לא השלימו עם הכיבוש הגרימלדי ובשנת 1298 הטילו מצור על הטירה בניסיון להחזירה לשליטתם. בני גרמלדי הצליחו להחזיק מעמד במשך 3 שנים עד שנכנעו בשנת 1301 והטירה הוחזרה לשליטת ממלכת נאפולי.

רנייה נאלץ לעזוב את הטירה לאחר שקיבל פיצוי כספי, ועבר לשרת בצבאו של פיליפ הרביעי, מלך צרפת. בשנת 1304 מונה לאדמירל של צרפת לאחר שהשיג ניצחון בראש צי משולב, צרפתי - הולנדי, מול הצי הפלמי בקרב זייריקסה (Zierikzee). בנוסף לדרגה הוענקה לו גם פנסיה שנתית ותוארי אצולה.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רנייה הראשון נישא פעמיים. מנישואין הראשונים לסלווטיקה דל קרטו (Salvatica del Carretto) בת משפחתה של אימו וביתו של המרקיז מליגורה, נולדו להם ארבעה ילדים. בנם הבכור שארל הראשון, מונה ליורשו, והחזיק בתואר הלורד של מונקו. שארל הראשון נחשב כמייסד שושלת גרימלדי השולטת בנסיכות עד ימינו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רנייה הראשון בוויקישיתוף