רפאל בלולו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רפאל בלולו
לידה 24 בינואר 1981 (בן 43)
עפולה, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2008
מקום לימודים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רפאל בלולו (נולד ב-24 בינואר 1981) הוא במאי, תסריטאי ומפיק קולנוע ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רפאל בלולו נולד וגדל בשכונת גבעת המורה, עפולה. הוריו ילידי מרוקו, אביו יליד רבאט ממשפחה בהשפעה מערבית, עלה לישראל ב-1956 ואמו ילידת סקורה בחבל תאפילאלת, יהודייה בֶּרְבּרִית, עלתה לישראל ב-1963. אחיו הוא הסטנדאפיסט קובי בלולו. רפאל אסייג, סבא רבא שלו מצד אביו, שעל שמו הוא קרוי, היה חייט ואמן יודאיקה ויצירות מעשה ידיו נמצאות בבתי כנסת ברבאט. סבתו ז'קלין בלולו הייתה חייטת. סבו מצד אמו, שמעון פרץ, היה רב, סופר סת"ם וצורף; סבתו מצד אמו, מרים פרץ, עסקה בטוויית חוטי זהב.

רפאל בלולו למד בעפולה בבית הספר "אורט אלון-בן-גוריון" לתחומי ההנדסה, מדעים ואומנויות במגמת תיאטרון. לפני שירותו הצבאי שהה במשך קרוב לשנתיים בקהילה היהודית בסראטוב, רוסיה, במסגרת הסוכנות היהודית. בלולו למד שנה בבית הספר קמרה אובסקורה - בית הספר לאמנות (2005-2004), המשיך ללמוד וסיים את בית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה (2010-2005). במהלך לימודיו זכה בפרס הקרן לירושלים בעבור סטודנט מצטיין 2007 ובפרס הקרן לירושלים בעבור הצטיינות בהפקה 2008.

סרט הגמר שלו, "עיניים כאלה", בכיכובם של עמוס לביא ואוולין הגואל, זכה בפרס ראשון בפסטיבל ניו-יורק לסרטים קצרים ובפרס ראשון UNISHORTS, בפסטיבל הסטודנטים אוקלנד. במהלך לימודיו התקבל ל-Berlinale Talents Campus, בו שהה שלוש פעמים: פעם ראשונה כקולנוען צעיר ומבטיח ובפעמיים הבאות בסדנאות לבמאים צעירים שבסופן קיבל 30 אלף יורו להפקת "באטמן במחסום".

"באטמן במחסום", הסרט הראשון שביים בתום הלימודים, זכה בפרסים ראשונים בפסטיבל ברלין ובפסטיבל DokuFest בקוסובו והוקרן בשישים פסטיבלים ברחבי תבל. בעקבות התהודה לה זכה "באטמן במחסום", יצרו עם בלולו קשר מפסטיבל טורונטו והוא הוזמן ביחד עם עוד עשרים קולנוענים מבטיחים מרחבי תבל ל-Tiff Lab, שם נבחר יחד עם עוד שלושה קולנוענים ויצר את הסרט הניסיוני "שמי הוא סולומון אגוס", עדות של מעבר מסיני לתל אביב של פליט מאריתריאה[1]. אחר-כך ביים את "תעצמי עיניים", שהוקרן בבכורה בפסטיבל הקולנוע ירושלים[2]. ב-2015 ביים את סרטו התיעודי באורך מלא לערוץ הראשון "שיר יְדִידוֹת – ר' דוד בוזגלו", על המשורר והפייטן ר' דוד בוזגלו, בהפקת יאיר קדר במסגרת מיזם העברים על גדולי התרבות העברית[3].

אמיר בוגן, ynet:

"אין קולנוענים רבים שיכולים להתיימר לייצג את הפריפריה כפי שעושה זאת רפאל בלולו. היוצר יליד עפולה מביא את נופי ילדותו, את התרבות המזרחית בהשראתה גדל והתחנך, אל אולמות הקולנוע במרכז וברחבי הארץ...

"יש יסוד משותף בעולמות הגאוגרפיים והתרבותיים שבהם כל הסרטים הללו מתקיימים, ואף בניסיון לפצח את האסתטיקה המזרחית-הספרדית, הפריפריאלית - ולהעביר אותה על כל סתירותיה לקולנוע", הוא אומר. "יש רגש שמניע את הסרטים ואת הגיבורים והגיבורות הצעירים שלהם - כולם ילדים או נערים הנאבקים ונאבקות בכוחות החברתיים ובהגדרות שמבקשות לצמצם את מקומם".

ב-2016 ביים את הפרק הראשון בסדרת הטלוויזיה התיעודית "אכלו לי שתו לי: הדור הבא" אותה יצר הבמאי רון כחלילי, שהוקרנה בערוץ שמונה, HOT. הסרט בוחן מה זו אשכנזיות ורואיינו בו אורי משגב, בני ציפר, פרופ' אורנה ששון-לוי והשף אסף גרניט. כעבור שנה ביים את הסרט תיעודי "תעשיית האשליות", ששודר בכאן 11, במסגרת תוכנית התחקירים "זמן אמת", בהנחייתו של אסף ליברמן. "תעשיית האשליות" עוסק באופן שבו הימורים חוקיים, הטוטו והווינר, מפעילים מניפולציה פרסומית ומשתמשים בשכבות החלשות מבחינה כלכלית. הסרט צולם בכפר גמילה מהימורים בירושלים.

בלולו היה חבר מערכת באתר התרבות "קפה גיברלטר", בעריכת אופיר טובול, שעסק בכתיבה תרבותית ופוליטית הקשורה בתרבויות הים התיכון והמזרח התיכון. הוא מהמייסדים של הוצאת הספרים "טנג'יר", בה ראו אור ספריהם של המשוררים רועי חסן, תהילה חכימי ושלומי חתוכה. הוא חבר הנהלת פורום היוצרים הדוקומנטריים. במקביל כותב בלולו טורי דעה בהארץ ובאתר העוקץ.

בלולו עבד חמש שנים עם בני נוער בשכונת התקווה. הוא מלמד ומעביר סדנאות קולנוע וחברה, ומלמד קולנוע בחוג לאדריכלות בטכניון. בלולו חבר האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה, ובפורום היוצרים הדוקומנטריים. משנת 2015 הוא שימש כלקטור בקרן יהושע רבינוביץ לאמנויות תל אביב, קרן גשר לקולנוע רב תרבותי ובפסטיבל הקולנוע ירושלים.

הוא מכהן כיו"ר ועדת הקולנוע והטלוויזיה של מועצת הפיס לתרבות ולאמנות[4].

רפאל בלולו נשוי לאוריה יקוט זיני; אשת חינוך, מרכזת פרויקטים לשוויון מגדרי במרכז אדוה. בני הזוג מתגוררים ביפו ולהם בן.

פרויקטים עכשוויים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בימים אלה (2018) כותב בלולו סרט אנימציה עלילתי שעוסק בסיפורם של הפנתרים השחורים, מביים את הסרט התיעודי "לבנטינית" העוסק בסופרת היהודייה-מצרית ז'קלין כהנוב במסגרת מיזם העברים של יאיר קדר, מביים סדרת רשת דיגיטלית בעבור "כאן - דיגיטל", מפתח סדרה דוקומנטרית על ההיסטוריה של נמל אשדוד.

בלולו הוא יוצר שותף ואף מביים וכותב בסדרת הטלוויזיה – "תולדות יהודי המרחב המוסלמי" אשר תסקור ב-12 פרקים את ההיסטוריה של יהודי ארצות המרחב המוסלמי עד להקמת מדינת ישראל ושוקד על סרטים אודות הבאבא סאלי ומסעדת אורנה ואלה.

פילמוגרפיה נבחרת כבמאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה סרט סוגה וזמן מסך תסריטאי מפיקים מסגרת הפקה פסטיבלים ופרסים
2008 אריה דרמה קומית (11 דקות) רפאל בלולו רועי ונדר פרס הסרט הקצר – הפצה של הסרט "אריה" בבתי הקולנוע לצד הסרט "מראדונה" של הבמאי אמיר קוסטריצה[5].
2011 עיניים כאלה דרמה עלילתית (17 דקות) רפאל בלולו, איילת גונדר-גושן. יואב גרשון סרט הגמר של בלולו בבית הספר סם שפיגל לקולנוע ולטלוויזיה. במימון קרן גשר לקולנוע רב תרבותי וקרן אלי גלפנד לסרטים קצרים. זכייה בפסטיבל ניו-יורק לסרטים קצרים בסרט הקצר הטוב ביותר.

הסרט הטוב ביותר בפסטיבל אוקלנד, ניו זילנד. הוזמן ל-15 פסטיבלים, ביניהם פסטיבל פרייבורג בשווייץ ופסטיבל Encounters בבריסטול, אנגליה.

2012 באטמן במחסום דרמה קומית, 10 דקות איילת גונדר גושן סער יוגב ונעמי לבארי (כבשה שחורה הפקות) פרס הסרט הקצר הטוב ביותר בפסטיבל ברלין.

פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל קוסובו. הוזמן ל-40 פסטיבלים בעולם, ביניהם פסטיבל סיאול לסרטי נוער וילדים ופסטיבל du nouveau cinéma de Montréal

2013 שמי הוא סולומון אגוס סרט אקספרימנטלי-תיעודי (4:20 דקות) פרס RBC לסרט קצר בפסטיבל טורונטו, קנדה.
2014 תעצמי את העיניים דרמה (16 דק') לביא הייציג בהשראת סיפור של רונית מטלון. בלולו פילמס (רפאל בלולו). הוקרן בערוץ עשר מלגת הפקה מקרן רבינוביץ' והרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו.

השתתף בתחרות הרשמית של פסטיבל הקולנוע ירושלים. היה מועמד בפרסי אופיר לסרט הישראלי הקצר הטוב ביותר.

2014 קובה חמוסטה קומדיה רומנטית (10 דק') מלגת הפקה מקרן גשר לקולנוע רב תרבותי.
2015 שיר יְדִידוֹת – ר' דוד בוזגלו סרט תיעודי (63 דק') רפאל בלולו יאיר קדר, במסגרת מיזם העברים רשות השידור, שירות הסרטים הישראלי, הקרן החדשה לקולנוע, קרן אבי חי, קרן גשר לקולנוע רב תרבותי פרס הפקה מטעם מפעל הפיס.

פרס "קולנוע פורץ גבולות" מטעם פסטיבל קולנוע דרום – שדרות. השתתף בתחרות הרשמית של פסטיבל דוקאביב 2015.

2016 לא אשכנזים. ישראלים סרט תיעודי (55 דק') במסגרת הסדרה "אכלו לי שתו לי הדור הבא, יוצר רון כחלילי. סלוצקי אפיקי תקשורת – דרי שי, חיים סלוצקי. ערוץ שמונה HOT
2017 תעשיית האשליות סרט תיעודי (49 דק') עורכת – טלי עובדיה. כאן 11, במסגרת תוכנית התחקירים "זמן אמת", בהנחייתו של אסף ליברמן.
2018 תהלים בכפית סדרת רשת רפאל בלולו, קובי בלולו, מרלין וניג ודורון לוינזון, בלולו פילמס (רפאל בלולו). כאן דיגיטל ו-929

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]