רצח עמוס מנטין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רצח עמוס מנטין
חלק מהאינתיפאדה השנייה
תאריך 26 ביוני 2003
תאריך עברי כ"ו בסיוון ה'תשס"ג
מקום באקה אל-גרבייה
סוג רצח עריכת הנתון בוויקינתונים
הרוגים 1
מספר מפגעים 1
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רצח עמוס מנטין היה רצח של עובד "בזק" בידי נער פלסטיני ביוני 2003, בימי השיא של האינתיפאדה השנייה. כעבור עשר שנים חייב בית משפט, באופן תקדימי, את הרשות הפלסטינית ואת מעבידת הנרצח לפצות את משפחתו בגין הרצח.

עובד "בזק", עמוס מנטין, הגיע בליווי מאבטח אל היישוב באקה אל-גרבייה לשם תיקון תקלות, בעקבות הזמנות תיקון מאת תושבים מקומיים. בזמן שהמאבטח שוחח עם תושב המקום המתין מנטין ברכבו של המאבטח בחלונות סגורים. נער פלסטיני בן 15 וחצי הגיע למקום, ירה במנטין חמישה כדורים והרגו. המאבטח הצליח לפצוע את המחבל וללכוד אותו.[1]

המחבל הרוצח נשפט בבית משפט צבאי ונדון למאסר עולם.[2]

תביעת הפיצויים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיזבונו של מנטין ואמו הגישו לבית המשפט המחוזי תביעה לפיצויים נגד "בזק" וכמה נושאי משרה בה; נגד לילית אבטחה בע"מ, אשר הכשירה את בן נעים לתפקידו כמאבטח והעסיקה אותו ב"בזק"; נגד הראל חברה לביטוח בע"מ, אשר הוציאה פוליסות ביטוח ל"בזק" ו"לילית"; ונגד הרשות הפלסטינית והמועצה הפלסטינית. בשנת 2013, 10 שנים לאחר הרצח, לאחר משפט ארוך חייב בית המשפט המחוזי בהחלטה תקדימית את הרשות הפלסטינית בתשלום פיצוי של כ-1.4 מיליון ש"ח למשפחת הנרצח, על הנזקים שנגרמו לה, בנימוק: "משהביעה הרש"פ את נכונותה לאמן נער בן 15.5 בשימוש בנשק במשך 50 ימים... הרי שברור שעודדה אותו ליישם את המידע שצבר במשך לימודיו, ונוכח האווירה ששררה באותם ימים, ליבוי השנאה וההסתה כלפי ישראל וכלפי היהודים, אך טבעי היה בעיני המחבל כי עליו לממש את הידיעות שצבר במחנה האימונים של הרש"פ בהפעלת נשק ברוח התקופה, קרי: בדרך של רצח יהודי". נדחתה תביעת המשפחה להטיל פיצויים עונשיים על הרשות הפלסטינית. חברת "בזק" חויבה בתשלום פיצוי של כ-600,000 שקלים למשפחה, לא כולל הוצאות משפט. נדחתה התביעה נגד חברת האבטחה "לילית" ונגד הראל חברה לביטוח. מדובר בפעם הראשונה שבה חברה נושאת באחריות לרצח עובד שלה כתוצאה מפעולת טרור[דרוש מקור].

על פסק הדין הוגשו ערעורים לבית המשפט העליון, ונפסק בהם חיוב של הרשות הפלסטינית בפיצויים עונשיים בסך 3 מיליון ש"ח, בנוסף לפיצויים שבהם חויבה בבית המשפט המחוזי.[3] בקשה הרש"פ לדיון נוסף, נדחתה.[4] הדיון בערעורה של "בזק" טרם הסתיים.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ כתבי ynet, פלסטיני בן 15 רצח טכנאי של "בזק", באתר ynet, 26 ביוני 2003
  2. ^ ע' איו"ש 346/03 התובע הצבאי נגד ג'ואדרה, ניתן ב-1 ביולי 2004
  3. ^ ע"א 2144/13 עזבון המנוח עמית עמוס מנטין ז"ל ואחרים נ' הרשות הפלסטינית ואחרים, ניתן ב־6 בדצמבר 2017
  4. ^ החלטת הנשיאה חיות, ניתנה ביום 21.04.2021, באתר supremedecisions.court.gov.il
ערך זה הוא קצרמר בנושא חוק ומשפט ובנושא טרור. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.