הוגוורטס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
בית הספר "הוגוורטס" לכישוף וקוסמות
Hogwarts School for Witchcraft and Wizardy
סמל בית הספר, המורכב מאריה, נשר, גירית ונחש: כל חיה מסמלת בית בבית הספר
סמל בית הספר, המורכב מאריה, נשר, גירית ונחש: כל חיה מסמלת בית בבית הספר
מודל האולפן של טירת הוגוורטס, שנמצא באולפני האחים וורנר בליבסדן.
מודל האולפן של טירת הוגוורטס, שנמצא באולפני האחים וורנר בליבסדן.
בית ספר לקוסמות
מוטו Draco dormiens nunquam titillandus (מלטינית: "אל תדגדג דרקון ישן")
תקופת הפעילות ימי הביניים, המאה ה-9 או המאה ה-10 (משוער) – הווה
מייסדים גודריק גריפינדור, סלזאר סלית'רין, רוונה רייבנקלו, הלגה הפלפאף
התמחות כישוף וקסמים (קוסמות)
שכבות לימוד ראשונה עד שביעית
בעלי תפקידים
יו"ר ארמנדו דיפט עריכת הנתון בוויקינתונים
מנהל
באחריות דירקטוריון בית הספר
מיקום
מיקום ליד הוגסמיד, סקוטלנד
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
טירת הוגוורטס בסרט השני

בית הספר הוגוורטס לכישוף ולקוסמותאנגלית: Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry) הוא בית ספר בדיוני לקוסמים ולמכשפות, השוכן בסקוטלנד שבבריטניה, מקום התרחשותם של חלק ניכר מהאירועים המרכזיים בעלילת ספרי הארי פוטר. משמעות שמו של בית הספר הוא "יבלות חזיר", והמוטו שלו הוא "דראקו דורמינס נונקאם טיטילנדוס" ("אל תדגדג דרקון ישן").[דרוש מקור] בדומה לבתי ספר בדיוניים (ומציאותיים) אחרים השוכנים בממלכה המאוחדת, גם הוגוורטס הוא בית ספר עם פנימייה, וההווי היומיומי של התלמידים השוהים בו מגוון מאוד.

לבית הספר מגיעים ברכבת המכונה "הוגוורטס אקספרס". הרכבת יוצאת כל שנה ב-1 בספטמבר בשעה 11 בבוקר בדיוק, מרציף 9 ושלושה רבעים של תחנת קינגס קרוס. לאחר הגעת הרכבת לתחנת הוגסמידעיירה הקסומה השוכנת ליד הוגוורטס) מגיעים התלמידים לטירת הוגוורטס באמצעות כרכרות המובלות על ידי ת'סטראלים (סוסים מכונפים קסומים שנראים רק על ידי מי שחזה במוות). תלמידי השנה הראשונה מגיעים לטירה על ידי חציית האגם הגדול שליד הטירה בליוויו של שומר הקרקעות, רובאוס האגריד.

הוגוורטס הוא בית ספר שבע-שנתי, ותלמיד יכול להתחיל ללמוד בו רק אם עבר את גיל 11. שמותיהם של כל התלמידים נרשמים בספר מיוחד עם עט נוצה קסום כבר עם לידתם, וההזמנה ללמוד בבית הספר מגיעה אליהם באמצעות דואר ינשופים (השיטה המקובלת להעברת מכתבים בספרי "הארי פוטר") עבור קוסמים ומכשפות, או באמצעות נציג בית הספר במקרה של תלמידים ממוצא מוגלגי (כלומר, משפחתם איננה מורכבת מקוסמים ומכשפות) שזקוקים להסברים נוספים על מהות המקום. בסוף כל שנה נערכות בחינות גמר, להן השפעה רבה על עתידו של התלמיד. בסיום השנה החמישית נערך השלב הראשון של בחינות הבגרות, שההצלחה בו קובעת את מגמות הלימוד המורחבות שאליהן יכול להירשם התלמיד. בסיום השנה השביעית נערכות בחינות הגמר הסופיות (שנקראות "כשפומטרי"). כל הבחינות, למעט בהיסטוריה של הקסם, מורכבות מחלק תאורטי ומחלק מעשי.

להוגוורטס שני מוקדים עיקריים לפעילות החברתית: גביע הקווידיץ' וגביע הבתים. בכל שנת לימודים נערכת ליגה חד-סיבובית בין נבחרות ארבעת הבתים של בית הספר, והקבוצה עם מירב הנקודות או הפרש השערים הטוב ביותר זוכה בגביע. הניצחונות אף מזכים בנקודות בתחרות גביע הבתים המתנהלת לאורך כל השנה. תלמידי הוגוורטס מתוגמלים בנקודות אם ביצעו היטב את מטלותיהם או הצטיינו בדרך כלשהי, ועשויים להיקנס בנקודות אם הפרו את תקנון המשמעת. דבר זה אף יוצר לעיתים לחץ חברתי אם תלמיד מאבד נקודות רבות לבית שלו. המעקב אחרי מספר הנקודות נעשה בעזרת שעון חול ענקי בן ארבעה חלקים המוצב באולם הכניסה, שכל אחד מחלקיו ממולא באבנים בהתאם לצבע הבית. בסעודת הסיכום של שנת הלימודים מכריז מנהל בית הספר על הבית שזכה במספר הנקודות הרב ביותר.

בתים בהוגוורטס[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל התלמידים בהוגוורטס משתייכים לאחד מארבעת הבתים של בית הספר, אשר משמשים כמסגרת לימודית וחברתית. לכל בית יש חדרי מעונות, חדר מועדון, מדריכים ונבחרת קווידיץ'. בכל בית ניתן דגש על התכונות שהיו חשובות למייסד הבית, והתלמידים מתמיינים לכל בית בהתאם לתכונותיהם. המיון עצמו מתבצע ביומם הראשון של התלמידים בהוגוורטס על ידי מצנפת המיון. בין הבתים שוררת תחרות מתמדת, המתבטאת בתחרויות השנתיות לגביע הבתים ולגביע הקווידיץ'.

מידע על הבית\שם הבית גריפינדור הפלפאף רייבנקלו סלית'רין
המייסד/ת גודריק גריפינדור הלגה הפלפאף רוונה רייבנקלו סלזאר סלית'רין
צבעים אדום וזהב צהוב ושחור כחול וברונזה ירוק וכסף
ראש/ת הבית[א] מינרווה מקגונגל פומונה ספראוט פיליוס פליטיק סוורוס סנייפ / הוראס סלגהורן
רוח רפאים סר ניקולס דה מימזי פורפינגטון (ניק-כמעט-בלי-ראש) הכומר השמן הגבירה באפור - הלנה רייבנקלו הברון המגואל
סמל אריה גירית דבש נשר נחש
כניסה לחדר המועדון דיוקן האישה השמנה. כדי להיכנס צריכים להגיד לה את סיסמת הכניסה כדי להיכנס צריך להקיש על דלת חדר המועדון לפי הקצב "הלגה הפלפאף". זהו חדר המועדון היחידי שיש לו דרך לשמור שתלמידים מבתים אחרים לא ייכנסו אליו (על ידי התזת חומץ עליהם). מקוש דלת בדמות נשר השואל שאלות היגיון, שיש לענות נכון כדי להיכנס (דוגמה: "מה נוצר קודם?- עוף החול או האש?" תשובה: למעגל אין התחלה או סוף) נכנסים דרך הקיר של הצינוק בזמן שאומרים את הסיסמה
תכונה אומץ לב, נחישות ואבירות טוב לב, סבלנות, עבודה קשה, חברות ונאמנות חכמה, למדנות, יצירתיות ושנינות שאפתנות, ערמומיות, תושייה ועדיפות לבעלי דם טהור

גריפינדור[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – גריפינדור

בית זה נוסד על ידי גודריק גריפינדור, והתכונות הרצויות בו הן אומץ-לב, אצילות, נועזות ותושייה. מקור השם הוא ביצור המיתולוגי הקרוי גריפין (Griffin) - האריה המכונף, וכן במילה הצרפתית d'or, שפירושה מוזהב. בהתאם לכך, סמל הבית הוא אריה זהוב על רקע אדום. הכניסה לחדר המועדון נמצאת באחד ממגדלי הטירה, בקומה השביעית, ומוסתרת על ידי דיוקן האישה השמנה.
זהו הבית המרכזי ביותר בסדרת הספרים, משום שאליו שובצו הגיבורים הראשיים בסדרה: הארי פוטר, רון ויזלי והרמיוני גריינג'ר. נוכחותו של הארי בגריפינדור העלתה את קרנו של הבית, שכן הארי גרם לרצף של ניצחונות בגמר גביע הבתים השנתי וכן לרצף של ניצחונות של נבחרת הקווידיץ'. הארי אף ייצג את הוגוורטס בטורניר הקוסמים המשולש בספר הרביעי ביחד עם סדריק דיגורי מבית הפלפאף. במהלך אירועי הספר החמישי, תלמידי השנה החמישית בגריפינדור (בניצוחו של הארי) מייסדים את ארגון צבא דמבלדור בתגובה לחזרתו של וולדמורט ולהגעתה של דולורס אמברידג' להוגוורטס, ואליהם מצטרפים מספר תלמידים מרייבנקלו והפלפאף. בקרב על הוגוורטס בספר האחרון, רוב רובם של תלמידי גריפינדור בוחרים להשתתף במלחמה נגד וולדמורט ואוכלי המוות ולא לברוח.
רוב חברי מסדר עוף החול הם יוצאי בית גריפינדור (בניגוד לאוכלי המוות שרובם הם יוצאי בית סלית'רין). ביניהם ניתן למנות את אלבוס דמבלדור, כל בני משפחת ויזלי, ג'יימס ולילי פוטר, סיריוס בלק, רמוס לופין, מינרווה מקגונגל והארי פוטר.

דמויות ששובצו בגריפינדור: הארי פוטר, רון וזלי, הרמיוני גריינג'ר, ג'יימס פוטר, נוויל לונגבוטום, ג'יני ויזלי ועוד

מצנפת המיון:

אם אומץ לב ותושייה,

אמצא אצלו במוח,

אודיע חיש את זה האיש,

לגריפינדור לשלוח!

מצנפת המיון

סלית'רין[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סלית'רין

בית זה נוסד על ידי סלזאר סלית'רין, שהסכים לקבל לביתו צאצאי קוסמים בלבד. התכונות הרצויות בבית זה הן טוהר דם (השתייכות למשפחת קוסמים), נחישות, שאפתנות ועורמה. מקור שם הבית הוא במילה האנגלית slithering - תנועה מתפתלת, נחשית. ואכן נחש כסוף על רקע ירוק הוא סמל הבית, וסלזאר סלית'רין נודע ביכולתו לדבר עם נחשים. חדר המועדון של בית סלית'רין נמצא במרתפים מתחת לאגם השחור מה שמעניק לאור בחדר גוון ירקרק.
לבית סלית'רין יש תפקיד חשוב בסדרת הספרים, שכן יש לו יריבות מרה ורבת שנים עם הבית המרכזי בסדרה, גריפינדור. למעשה, היריבות בין גריפינדור (המייצג את הצד הטוב) וסלית'רין (המייצג את הצד הרע) היא מוטיב מרכזי לאורך כל סדרת הספרים. הדבר מתבטא ביריבות בין הארי פוטר לבין דראקו מאלפוי, בין נבחרות הקווידיץ' של שני הבתים, בין דמבלדור לבין וולדמורט, בין מסדר עוף החול לבין אוכלי המוות, בין ארגון צבא דמבלדור לבין פלוגת הפיקוח של אמברידג' בספר החמישי ועוד. רוב אוכלי המוות הם יוצאי בית סלית'רין, ובהם: בלטריקס לסטריינג', לוציוס מאלפוי והלורד וולדמורט.

דמויות ששובצו בסלית'רין: דראקו מאלפוי, קראב, גויל, סוורוס סנייפ, טום רידל (וולדמורט) ועוד

מצנפת המיון:

אך באשר אמצא עורמה,

ושאיפה לכוח,

אורה מייד את התלמיד,

לסלית'רין לשלוח.

מצנפת המיון

רייבנקלו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – רייבנקלו

בית זה נוסד על ידי רוונה רייבנקלו, שנחשבה למכשפה המבריקה ביותר בזמנה. התכונות הנדרושות לקבלה לבית רייבנקלו הן תבונה, חוכמה, יצירתיות, למדנות ופיקחות. בשנות לימודיו של הארי פוטר ראש הבית הוא פליטיק, המורה ללחשים. משמעות השם רייבנקלו באנגלית היא "טופר העורב", אשר תואמת לסמל הבית - עיט ארד על רקע כחול. חדר המועדון של הבית שוכן במגדל המערבי של הוגוורטס, והכניסה אליו מתאפשרת באמצעות פתירת חידה (בעוד שבשאר הבתים, הכניסה לחדר המועדון מתאפשרת באמצעות סיסמה). בחדר המועדון ניצב פסל של רוונה רייבנקלו העונדת את הנזר המפורסם שלה. על הנזר חקוק המוטו של הבית - חכמה בלי גבולות היא אוצר לדורות. לבית רייבנקלו אין נפח רב בעלילת הספרים. במהלך השנים הארי וחבריו מתיידדים עם מספר דמויות מרייבנקלו, בהם לונה לאבגוד וצ'ו צ'אנג.

מצנפת המיון:

לרייבנקלו אשלח את זה

שבראשו חרוט

כי תכונותיו המובילות:

תבונה ולמדנות.

מצנפת המיון

הפלפאף[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – הפלפאף

בית זה נוסד על ידי הלגה הפלפאף, אשר נחשבה לטובת לב והייתה מוכנה לקבל לביתה תלמידים ללא דרישות מוקדמות. התכונות הרצויות בבית זה הן הגינות, סבלנות, נאמנות, עבודה קשה וטוב לב. מקור השם הוא במילים האנגליות huff and puff, המרמזות על מאמץ וחריצות. סמל הבית הוא גירית דבש שחורה על רקע צהוב, וחדר המועדון שלו שוכן ליד המטבחים. בדומה לרייבנקלו, בית הפלפאף אינו תופס נפח רב בעלילת הספרים. עם זאת, סדריק דיגורי העלה את קרנו של הבית בשל תפקידו בנבחרת הקווידיץ' ובשל השתתפותו בטורניר הקוסמים המשולש בספר הרביעי. בנוסף ידוע שחלק מתלמידי הבית הצטרפו לארגון צבא דמבלדור, ואף לקחו חלק פעיל בקרב על הוגוורטס. לפני תחילת הקרב על הוגוורטס הרבה מתלמידי הבית מתנדבים לצאת לקרב, דבר אשר מראה את נאמנותם ומוכנותם לסכן את חייהם בקרב. בית הפלפאף הוא גם הבית היחיד שממנו לא יצאו אוכלי מוות כלל [ב]. דמויות מפורסמות מהפלפאף: ניוט סלמנדרה, סדריק דיגורי ונימפדורה טונקס.

מצנפת המיון:

אך אם בגולגולתו אמצא,

טוב לב ואורך רוח,

אודיע כי להפלפאף,

הוא מועמד בטוח!

מצנפת המיון

מייסדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גודריק גריפינדור (קלף של "הארי פוטר וחדר הסודות")
סלזאר סלית'רין (קלף של "הארי פוטר וחדר הסודות")
רוונה רייבנקלו (קלף של "הארי פוטר וחדר הסודות)"
הלגה הפלפאף (קלף של "הארי פוטר וחדר הסודות")

גודריק גריפינדור[עריכת קוד מקור | עריכה]

גריפינדור הוא אחד מארבעת מייסדי הוגוורטס, והוא נחשב ללוחם אמיץ וסובלני כלפי ילידי מוגלגים. על שמו קרוי מכתש גודריק, בו התגוררו משפחת פברל, משפחת דמבלדור, בתחולדה בגשוט, משפחת אבוט ומשפחת פוטר. החפצים שהותיר אחריו הם מצנפת המיון (שאותה הציע על מנת למיין את התלמידים לבתים השונים לאחר מותם של המייסדים) וחרב אשר חושלה על ידי גובלינים (החרב של גריפינדור). בין שני חפצים אלו יש קשר חשוב, שכן רק תלמיד אשר באמת שייך לבית גריפינדור יכול להשתמש בשעת צרה במצנפת ולהוציא ממנה את החרב של גריפינדור. לחרב יש תפקיד מהותי בספרים, שכן הארי פוטר השיג ממצנפת המיון את החרב ובעזרתה הרג את הבסיליסק, וגם שימשה ככלי להשמדת ההורקרקסים של וולדמורט (בניגוד לחפצים של שאר מייסדי הוגוורטס, אשר שימשו כהורוקרוקסים עצמם).

סלזאר סלית'רין[עריכת קוד מקור | עריכה]

סלית'רין הוא אחד מארבעת מייסדי הוגוורטס, והוא ידוע כערמומי, שאפתן ובעל יכולת לדבר עם נחשים (לחשננות) ואף מכונה 'לשון הנחש'. בספר השני מתגלה כי החשיבות שסלית'רין ייחס לטוהר דם, גרמה לקרע בין מייסדי בית-הספר (בעיקר עם גריפינדור), מה שהוביל לעזיבתו. סלית'רין הקים בחשאי את חדר הסודות ושיכן בו את נחש הבסיליסק, מתוך מטרה שהיורש שלו ישחרר את הבסיליסק וכך יטהר את הוגוורטס מכל אלו שאינם טהורי דם. בסופו של דבר מתגלה שהיורש של סלית'רין הוא וולדמורט, צאצאו הרחוק. סלית'רין הותיר אחריו קמע, אשר עבר מדור לדור במשפחתו, עד אשר הגיע למשפחת גונט (משפחת אימו של וולדמורט). וולדמורט הצליח להשיג את הקמיע, והפך אותו להורוקרוקס. אותה המריבה עם גריפינדור אינה מפסיקה לאורך הדורות אלא ממשיכה בין שני הבתים ונהיית למסורת.

רוונה רייבנקלו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רייבנקלו היא אחת מארבעת מייסדי הוגוורטס, והיא ידועה כיפהפייה, אינטליגנטית ויצירתית. ידוע כי היא זו שהמציאה את גרמי המדרגות המשתנים בהוגוורטס. בספר האחרון מתגלה כי היא הותירה אחריה עטרה קסומה, אשר יכולה להעניק חכמה ללא גבולות למי שיענוד אותה. העטרה נגנבה ממנה על ידי בתה הלנה (לימים רוח הרפאים של בית רייבנקלו), והוחבאה בתוך גזע עץ חלול ביער באלבניה. רייבנקלו מתה ממחלה אנושה כשהיא שבורת לב מבריחתה של בתה ומאבדנה של העטרה. בסופו של דבר העטרה הגיעה לידיו של וולדמורט והפכה להורוקורוקס, והושמדה בספר האחרון.

הלגה הפלפאף[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפלפאף היא אחת מארבעת מייסדי הוגוורטס, והיא ידועה כטובת לב וחרוצה. היא הייתה מוכשרת במיוחד בקסמים הקשורים למזון, ורבות מהמנות המוגשות בסעודות בהוגוורטס מבושלות לפי המתכונים שלה. על פי רולינג, היא זו שיזמה את העסקתם של גמדוני הבית במטבחי הוגוורטס, וכן יזמה את הבאתם מסקוטלנד לאנגליה. הפלפאף הותירה אחריה ספל קסום, אשר עבר מדור לדור במשפחתה. הספל נגנב על ידי וולדמורט, שהפך אותו לאחד מההורוקרוקסים שלו, משפחת קוסמים שמיוחסת להפלפאף היא משפחת סמית'.

מקצועות בבית הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

להלן רשימת המקצועות הנלמדים בהוגוורטס:

  • שיקויים: החל מהספר הראשון עד החמישי, סוורוס סנייפ מלמד שיקויים והחל מהספר השישי הוא מוחלף בידי הוראס סלגהורן. שיעור שיקויים נחשב לאחד המקצועות המורכבים ביותר בהוגוורטס, ונדרש אליו דיוק רב.
  • שינוי צורה: מקצוע זה מלומד על ידי מינרווה מקגונגל לכל אורך שבעת הספרים. מקגונגל מתארת אותו כמקצוע הקשה ביותר בהוגוורטס.
  • לחשים: מקצוע זה מלומד על ידי פיליוס פליטיק לכל אורך שבעת הספרים.
  • אסטרונומיה: מקצוע זה מלומד על ידי אורורה סיניסטרה.
  • תורת הצמחים: מקצוע זה מלומד על ידי פומונה ספראוט לכל אורך שבעת הספרים, ובאפילוג שבסוף הספר השביעי מסופר שנוויל לונגבוטום מלמד מקצוע זה.
  • התגוננות מפני כוחות האופל: משרת המורה להתגוננות מפני כוחות האופל נחשבת כמקוללת כיוון שבכל שנה לימד את המקצוע מורה אחר. המורים שלימדו את המקצוע לאורך הספרים הם קוויריניוס קווירל, גילדרוי לוקהרט, רמוס לופין, ברטי קראוץ' הבן (מחופש לעין הזעם מודי), דולורס אמברידג', סוורוס סנייפ ואוכלת המוות אמיקוס קארו, בידי קארו הופך מקצוע זה לאומנויות האופל. בספר השישי מתגלה כי הקללה על מקצוע זה הוטלה על ידי וולדמורט לאחר שדמבלדור סירב לקבלו כמורה למקצוע זה.
  • תולדות הכישוף: הארי לומד מקצוע זה עם קאת'ברט בינס, שהוא רוח הרפאים היחידה שמשמשת כמורה - מתואר כשיעור המשעמם ביותר.
  • תעופה: מקצוע זה מלומד על ידי רולנדה הוץ' במשך כל הספרים, אך לומדים מקצוע זה רק במהלך שנת הלימודים הראשונה של כל תלמיד.

בנוסף למקצועות אלו, שנחשבים מקצועות חובה (עד לשנה החמישית, שנת הבגרויות, שכן החל מהשנה השישית ניתן לבחור אם להמשיך בהם בצורה מוגברת לקראת הכשיפומטרי), ניתנת לתלמידי השנה השלישית לבחור 2 מקצועות בחירה מתוך המקצועות הבאים:

  • גילוי עתידות: השיעורים במקצוע זה מועברים על ידי סיביל טרלוני, והחל מהספר החמישי נלמד גם על ידי הקנטאור פירנזה לסירוגין.
  • טיפול בחיות פלא: הארי לומד מקצוע זה החל מהשנה השלישית עם האגריד. לפני האגריד לימד את המקצוע מורה בשם סילבנוס קטלברן, שפרש עקב איבוד גפיים. בספר הרביעי מלמדת את המקצוע לתקופת-מה פרופסור גרבלי-פלנק, שלפי התיאורים הייתה מורה טובה יותר מהאגריד והתלמידים העדיפו את שיעוריה.
  • לחשים עתיקים: מקצוע זה מלומד על ידי בתשדה בבלינג.
  • כשפומטיקה: מקצוע זה מלומד על ידי ספטימה וקטור.
  • לימודי מוגלגים: מקצוע שהיה עד הספר השביעי מקצוע בחירה ולומד על ידי צ'ריטי ברבג', אך היא נרצחה בתחילת הספר השביעי על ידי וולדמורט עצמו ומוחלפת על ידי אוכלת המוות אמיקוס קארו שהופכת מקצוע זה למקצוע חובה.
  • התעתקות: רק בשנה השישית. מלומד על ידי מורים ממשרד הקסמים לקראת הבחינה לרישיון.
  • אלכימיה: אלכימיה היא מקצוע המשלב בין שינויי צורה, שיקויים וכימיה מוגלגית, ומתמקד בשינוי היכולות של אובייקט מסוים. זהו מקצוע בחירה, אשר נלמד רק ברמת כשיפומטרי ונפתח רק אם יש מספיק תלמידים.

בנוסף לכך בספר החמישי הארי בלבד לומד מקצוע בשם הלטת הכרה, על ידי סוורוס סנייפ, ובספר השישי הוא לוקח שיעורים פרטיים עם דמבלדור.

מנהלי בית הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטבלה זו מובאים מנהלי בית הספר לדורותיהם, המוזכרים בספרים או במדיות האחרות הרשמיות של ג'יי קיי רולינג לפי סדר השנים.

שם שנות חיים שנות כהונה ביוגרפיה אזכורים
אוורארד 1701-1703 למרות מעט השנים שכיהן כמנהל נחשב אוורארד לאחד מהמנהלים המפורסמים ביותר של הוגוורטס. בספר החמישי כאשר הלך לבדוק את מצבו של ארתור וויזלי לאחר שננשך על ידי הנחשית נגיני באולם הנבואות.
פרופסור דיליס דרוונט סוף המאה 16 עד 1768 1741–1768 הייתה מרפאת בבית החולים ע"ש הקדוש מנגו בשנים 1722–1741 ואחר כך עמדה בראשות ניהול בית הספר. בעולם הקוסמים מגדירים אותה "אחת מהמנהלות המפורסמות של הוגוורטס יחד עם הוורארד ודמבלדור" בספר החמישי כאשר עדכנה את דמבלדור במצבו של ארתור וויזלי, לאחר שהובהל לבית החולים.
דקסטר פרוטסקיו מת לפני 1995 1889-1892 כיהן זמן קצר בראשות הוגוורטס, חקר רבות את נושא העטרת של רייבנקלו ואת שרביט הבכור, מצאצאיו ניתן למצוא את פלורנס פרוטסקיו בעל הגלידרייה, מבית רייבנקלו.[1] בספר החמישי כשהתעמת עם המנהל לשעבר פיניאס בלאק, ועם שר הקסמים פאדג'. בספר השביעי.
פרופסור פיניאס בלאק 1847–1925 בסביבות שנת 1899 סב סבו של סיריוס בלאק הוגדר על ידי סיריוס כ"המנהל הגרוע בתולדות הוגוורטס". מופיע בשלושת הספרים האחרונים, ולמרות התנהגותו המתנשאת עזר רבות למסדר עוף החול בגלל יכולתו לנוע מהבית ספר למפקדה וחוזר, מופיע כדמות ראשית במשחק Hogwarts Legacy, מבית סלית'רין מופיע בספר החמישי הששי והשביעי ובמשחק Hogwarts Legacy
ברוטוס סקרימיג'ר 1910-1913 היה אוהד גדול של קווידיץ וכנראה שהיה חובט בחלק מחייו כתב את הספר "המדריך לחובט" שמוזכר בספר "קווידיץ בראי הדורות" ייתכן שהוא קרוב של רופוס סקרימיג'ר שר הקסמים שנרצח בספר השביעי. בספר קוודיץ בראי הדורות.
פרופסור ארמנדו דיפט 1637–1992 1965–1971 מהקוסמים הקשישים ביותר שהיו בדורו, אירוע חשוב שקרה בתקופתו הייתה תקיפתה והריגתה של מירטל המיללת על ידי היורש של סלית'רין. בספר הוא מתואר כאדם זקן קירח ועייף מבית רייבנקלו.[1] מופיע בספר השני
פרופסור אלבוס דמבלדור 1881–1997 1971–1997 מוגדר על ידי רבים כ"המנהל הטוב ביותר בכל הזמנים", עשה רפורמות רבות בתחום הלמידה בהוגוורטס ולימד את המקצועות שינויי צורה, והתגוננות מפני כוחות האופל. ורוב עלילת ספרי הארי פוטר מתרחשת בתקופתו. מבית גריפינדור בכל ספרי הארי פוטר והילד המקולל
פרופסור דולוריס אמברידג 1961–הווה 1995 או 2020 (בציר זמן שונה) החליפה לזמן קצר את פרופסור דמבלדור כמינוי פוליטי של שר הקסמים. וגם לזמן ארוך יותר בציר הזמן החלופי שיצר אלבוס סוורוס פוטר. התנהלותה הייתה כושלת בעיקר כי צוות המורים ורוב התלמידים למעט "פלוגת הפיקוח" לא שיתפו איתה פעולה ואף גרמו במכוון להכשלתה. הייתה ידועה בשנאתה למה שכינתה "בני תערובת" למרות שהיא בעצמה הייתה חצוית דם.[2] מבית סלית'רין מופיעה בספר החמישי והשביעי והילד המקולל
פרופסור סוורוס סנייפ 1960–1998 1997–1998 קוסם מוכשר מאוד, לימד את המקצועות שיקויים וההתגוננות מפני כוחות האופל. מונה אחרי שהרג את פרופסור דמבלדור וכיהן כשנה וקצת בתפקיד. למרות שלכאורה היה נאמן לוולדמורט, הוא ניצל את תפקידו כדי להגן על התלמידים מפני אוכלי המוות[3]. הוגדר על ידי הארי פוטר כ"אחד האנשים האמיצים שהכרתי". מכונה:הנסיך חצוי הדם. בית סלית'רין בכל ספרי הארי פוטר והילד המקולל
פרופסור מינרווה מקונוגול 1998–הווה קוסמת מוכשרת במיוחד ממוצא סקוטי. מונתה לאחר שלורד וולדמורט רצח את פרופסור סנייפ. יש לה ידע רב בכל מקצועות הקסם, בייחוד בשינויי צורה ובדו-קרב. לפי סדרת הספרים עדיין מכהנת כמנהלת בית ספר. מעולם לא התחתנה ויש לה אח אחד, חצוית דם בית גריפינדור[4] בכל ספרי הארי פוטר והילד המקולל

אנשי צוות בהוגוורטס[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוורוס סנייפ בגילום אלן ריקמן בסרט הארי פוטר ומסדר עוף החול
מינרווה מקגונגל בגילום מגי סמית
גילדרוי לוקהרט בגילום קנת בראנה

צוות המורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקצועות הליבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אסטרונומיה:
    • אורורה סיניסטרה (1991–הווה): מורה קשוחה וקפדנית. מקיימת את שיעוריה בשעות הלילה, בהן ניתן לצפות בכוכבים.
  • לחשים:
    • פיליוס פליטיק (1976–הווה): המורה ללחשי קסם, וראש בית רייבנקלו. לפליטיק יש שורשים גובליניים, וכתוצאה מכך הוא נמוך מאוד ונאלץ להשתמש באמצעי עזר על מנת להגביה את עצמו. הוא מתואר בספרים כמורה טוב שבדרך כלל מצליח ללמד את תלמידיו את החומר הנדרש ולגרום להם לעבור בהצלחה את הבחינות. קוסם מיומן ומוכשר ביותר, ואלוף בלחימת דו-קרב.
  • התגוננות מפני כוחות האופל:
    • גלתיאה מרית'וט (1845–1945): מורה ותיקה ומוערכת, שלימדה בבית הספר בראשית המאה ה-20 את המקצוע להתגוננות מפני כוחות האופל בין היתר גם את טום רידל הצעיר.
    • קוויריניוס קווירל (1991–1992): מבית רייבנקלו היה המורה להתגוננות מפני כוחות האופל בספר הראשון. לפני הספר הראשון הוא היה המורה לחקר המוגלגים, אך בזמן שהיה בלימודי שטח באלבניה הוא פגש את וולדמורט, השתכנע לעבור לצד האפל וניסה לסייע לו להשיג את אבן החכמים. וולדמורט נכנס לתוך גופו כדיבוק, לאחר שקווירל נכשל בכך בפעם הראשונה. הביטוי החיצוני לכך הוא פניו של וולדמורט הצומחים מצדו האחורי של הראש של קווירל. בסוף הספר הראשון הוא ננטש על ידי וולדמורט ומת.
    • גילדרוי לוקהרט (1992–1993): מבית רייבנקלו סופר והמורה להתגוננות מפני כוחות האופל בשנתו השנייה של הארי בהוגוורטס. לוקהרט קנה לעצמו מוניטין של גיבור ואמיץ, אך ללא בסיס ממשי כיוון שהוא רמאי המתפאר במעשיהם של אחרים ומוחק את זכרונותיהם. לאורך כל הספר השני הוא מתואר כקוסם תאב-פרסום, רברבן ולא-יוצלח, ובסיום הספר מאבד את זיכרונו בזמן שניסה למחוק את אלו של רון והארי בשרביט של רון. לאחר מכן הוא מאושפז במחלקה הסגורה של בית החולים על שם הקדוש מנגו, לצידם של פרנק ואליס לונגבוטום (הוריו של נוויל).
    • רמוס לופין (1993–1994):מבית גריפינדור אדם-זאב, לימד את הארי על אומנות השימוש בקסם הפטרונוס, והיה אדם קרוב מאוד להארי במהלך השנים. לחם בקרב על הוגוורטס, שם נהרג בקרב כנגד דולוחוב.
    • אלאסטור מודי[ג] (1994–1995): לא שימש כמורה באופן פעיל מאחר שנחטף. ראו הערה.
    • דולורס ג'יין אמברידג' (1995–1996): מבית סלית'רין, מונתה למפקחת עליונה על בית הספר הווגורטס, ולקראת סוף שנת הלימודים אף החליפה כמנהלת את אלבוס דמבלדור מבית גריפינדור. במהלך שהותה בבית הספר היא מקימה ארגון בשם "פלוגת הפיקוח" שעוזרים לה לרגל על הנעשה בהווגורטס. אמברידג' מתוארת כחסרת לב, מתנשאת, מושחתת, חנפנית, תאבת כוח, וגזענית.
    • סוורוס סנייפ (1996–1997): מבית סליתרין, שימש כמרגל מטעם אלבוס דמבלדור בקרב אוכלי המוות. מתואר כקר רוח, נקמני ואכזרי, ונוטה להרע לתלמידיו מבית גריפינדור, ובעיקר להארי.
  • אומנויות האופל: מקצוע שנלמד רק בין בשנתו השביעית של הארי בהוגוורטס, במהלך מלחמת הקוסמים השנייה לאחר השתלטות אוכלי-המוות על משרד הקסמים, ובו נלמדו קסמים אפלים.
    • אמיקוס קארו (1997–1998): אוכל מוות, לחם במלחמת הקוסמים הראשונה והצליח לחמוק ממאסר באזקבאן בטיעונים חלקלקים. חזר מיד לצדו של אדון האופל לאחר תחייתו, והשתתף במלחמת הקוסמים השנייה, שם לקח חלק בקרב במגדל האסטרונומיה, שבו דמבלדור מצא את מותו. מונה על ידי המנהל החדש, סוורוס סנייפ, למורה ל"התגוננות" מפני כוחות האופל, ותחתיו הפך המקצוע לאומנויות האופל. מתואר כ"קוסם גבשושי למראה ובעל חיוך זדוני ועקמומי". חם מזג, אכזר ובריון. מודח על ידי יתר המורים לפני תחילת הקרב על הוגוורטס בספר השביעי.
  • תולדות הקסם:
    • קאת'ברט בינס (המאה ה-17 או ה-18 – הווה): רוח רפאים שמלמד את תולדות הקסם. בינס נחשב למורה המשעמם ביותר בהוגוורטס, והוא ידוע בכך שאינו מראה שום סימן של התרגשות. יתר על כן, בדרך כלל הוא לא מצליח לזכור את השמות של תלמידיו. הוא נוהג להיכנס לכיתה דרך הלוח, שמתואר כדבר המלהיב היחיד בשיעוריו. מסופר שכאשר הוא נפטר, הוא כלל לא שם לב לכך, והלך ללמד כרגיל תוך כדי זה שהוא מותיר את גופתו על הכורסא בחדר המורים, עליה ישן קודם לכן.
  • תעופה:
    • רולנדה הוץ' היא מורה לתעופה על מטאטאים קסומים (שיעורים שמועברים רק לתלמידי השנה הראשונה). בנוסף לכך היא השופטת במשחקי הקווידיץ' שנערכים בהוגוורטס לאורך כל הסדרה. דמותה מתוארת כבעלת שיער קצר וקוצני, עם עיניים נוקבות שעליהן היא מרכיבה משקפי מגן. הופעותיה בספרים מועטות יחסית, ומלבד משחקי הקווידיץ' היא מסייעת לפרופסור פליטיק לבדוק את מטאטא אש המחץ של הארי בספר השלישי, ומשגיחה על אימוני קבוצת הקווידיץ' של גריפינדור באותו ספר. בסרטים היא הופיעה רק בסרט הראשון, בו גולמה על ידי זואי וונמייקר.
  • תורת הצמחים:
    • פומונה ספראוט (המאה ה-20 – תחילת המאה ה-21): כיהנה כמורה לתורת הצמחים וכראש בית הפלפאף. אישה לבבית המעבירה את רוב זמנה בחממות של הוגוורטס, וברוב הזמן בגדיה מלוכלכים בעקבות המגע עם הבוץ והאדמה.
    • נוויל לונגבוטום (תחילת המאה ה-21 – היום): חברו של הארי פוטר. בתור ילד מתואר כמגושם ושכחן, ובסוף הספר השביעי מתגלה כאמיץ ומשתתף באופן פעיל בקרב על הוגוורטס. נשוי לחנה אבוט.
  • שינויי-צורה:
  • שיקויים:
    • סוורוס סנייפ (1981–1996): שימש כמרגל מטעם אלבוס דמבלדור בקרב אוכלי המוות. מתואר כקר רוח ואכזרי, ונוטה להרע לתלמידיו מבית גריפינדור, ובעיקר להארי.
    • הוראס סלגהורן (1931–1981, 1996–?): לימד שיקויים בין השנים 1931–1981 והיה ראש בית סלית'רין. היה המורה החביב ביותר על טום רידל הצעיר, לימים וולדמורט, ולהפך. כשוולדמורט נפל לראשונה סלגהורן פרש לפנסיה כי לא חשש יותר מפני וולדמורט ותוכניותיו לגבי מורהו הוותיק, אולם כשהארי טען בפומבי שוולדמורט חזר סלגהורן היה בין היחידים שהאמין לו והתחיל במנוסה של יותר משנה. חזר ללמד שוב בהוגוורטס שיקויים במשך לפחות כשנתיים עד פרישה סופית. מתואר כזקן, שמן במיוחד וכאדם מאוד חביב, הנהנה ממנעמי החיים הטובים ומקרבתו לאישיויות בעלות כוח והשפעה בעולם הקוסמים, שאת רובם טיפח בעצמו כשהיה המורה שלהם בבית הספר.

מקצועות בחירה (החל מהשנה השלישית ואילך)[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • כשפומטיקה:
    • ספטימה וקטור (1991–הווה)
  • גילוי עתידות:
    • סיביל טרלוני (1980–1995, 1996–הווה): משמשת כמורה לגילוי עתידות. היא עובדת לאורך כל שנותיו של הארי בהוגוורטס, למעט תקופה של חודשים אחדים בשנתו החמישית שבהן פוטרה על ידי דולורס אמברידג' והוחלפה בפירנזה הקנטאור. טרלוני מתוארת על ידי הארי, רון והרמיוני כשרלטנית וכמורה גרועה, עם זאת מתועדים שני מקרים שבהם היא ניבאה נבואות אמת. אחת מהן הייתה הנבואה שגרמה לוולדמורט לרדוף ולרצוח את הוריו של הארי, ולנסות לרצוח את הארי עצמו. על מנת להגן עליה החליט דמבלדור להעסיק אותה בהוגוורטס. פוטרה זמנית על ידי המנהלת הזמנית פרופסור אמברידג', אך לאחר שסולקה מתפקיד הניהול, הוחזרה אל צוות המורים יחד עם הקנטאור פירנזה.
    • פירנזה (1996–הווה): קנטאור, חי יחד עם עדר הקנטאורים שביער האסור הסמוך לבית-הספר, אך גורש משם באלימות על ידי עדרו כיוון שסייע לבני-האדם, והתקבל למשרת מורה לגילוי עתידות. חכם ונבון, ומלא חוכמת-חיים. מוערץ על ידי הבנות בבית הספר.
  • חקר המוגלגים:
    • צ'ריטי ברבג' (1993–1997): נחטפה בידי אוכלי-המוות, ונרצחה בתחילת הספר השביעי על ידי וולדמורט.
    • אלקטו קארו (1997–1998): אוכלת מוות, לחמה במלחמת הקוסמים הראשונה והצליחה לחמוק ממאסר באזקבאן בטיעונים חלקלקים. חזרה מיד לצדו של אדון האופל לאחר תחייתו, והשתתפה במלחמת הקוסמים השנייה, שם לקחה חלק בקרב במגדל האסטרונומיה, שבו דמבלדור מצא את מותו. מונתה על ידי המנהל החדש, סוורוס סנייפ, למורה ללימודי מוגלגים, שם הפכה אותו למקצוע חובה ובו השמיעה את תורתם הגזענית של אוכלי-המוות בפני התלמידים. זעפנית, אכזרית, קצרת-רוח אך גם ערמומית. מודחת על ידי יתר המורים לפני תחילת הקרב על הוגוורטס בספר השביעי.
  • טיפול בחיות פלא:
    • סילבנוס קטלברן (ראשית המאה ה-20 – 1992): מורה ותיק שפרש מתפקידו לאחר שספג פציעות קשות.
    • רובאוס האגריד (1993–הווה): שימש כשומר הקרקעות והמפתחות לאחר שסולק מלימודיו בשנתו השלישית, מונה למורה לטיפול בחיות פלא ב-1993.
    • וילהלמינה גרבלי-פלנק: שימשה מספר פעמים, כמחליפתו של האגריד.
  • חקר רונות ולחשים עתיקים:
    • בת'שדה בבלינג (1991–הווה)

אנשי צוות אחרים, שאינם נמנים עם סגל ההוראה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פופי פומפרי היא אחות בית הספר. פומפרי נחשבת כאחות טובה מאוד, אם כי במקרים קשים היא מעבירה את החולה לבית החולים על שם הקדוש מנגו. היא ידועה בכך שאינה מרבה לשאול שאלות, גם כאשר ברור כי התלמיד נפצע בפעילות המפרה את כללי בית הספר. היא קפדנית מאוד באשר לשלומם של חוליה.
  • ארגוס פילץ' הוא שרת בית הספר הוותיק. פילץ' הוא סקיב, ובגלל תכונה זו הוא מקנא בתלמידים ועושה כל שביכולתו על מנת לגרום לסילוקם מהוגוורטס. לפילץ' יש חתולה בשם גברת נוריס אותה הוא מאוד אוהב, והיא משמשת עבורו כעוזרת אישית וכמרגלת אחרי התלמידים.
  • אירמה פינס היא ספרנית בית הספר. מתוארת כאשה בעלת מראה המזכיר את העופות הדורסים, ויתר על זאת היא קפדנית, קשוחה ביותר וחמת-מזג.

המנון בית הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנו המנון רשמי של בית הספר, אם כי הוא מוזכר רק בספר הראשון. לשיר אין קצב ומנגינה קבועה, כל אחד יכול לשיר אותו באיזה קצב שיבחר.

בסרטים הוא נשמע במהלך הסרט הרביעי, כשהוא מושר על ידי האגריד, רון, והרמיוני.

להלן מילות השיר בגרסה העברית:

הווגורטס, הוגוורטס,

הוגי הוגי הוגוורטס.

כולנו רוצים ללמוד.

מזקן ועד טף; מקריח כמו דף

עד תינוק עם אפונצ'יק ורוד.

הראש שלנו כאן זועק לתוכן של ממש,

ביינתיים הוא חלול וריק מלבד אבק וקש.

על כן למדנו עוד ועוד

בתקופתנו כאן,

ועל הלימודים נשקוד

עד שיצא עשן.

מערכת הציונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיטת מתן הציונים לשיעורי הבית דומה כנראה לזו שבעולם המוגלגי. עם הזמן תלמידי הוגוורטס נבחנים בבחינות קשות יותר. בחינות הבגרות נלקחות בסוף שנת הלימודים החמישית של התלמידים והן קובעות אילו קורסים מתקדמים יוכלו התלמידים לבחור בשנותיהם השישיות והשביעיות בהוגוורטס. בחינות הכשיפומטרי הן בחינות ברמה גבוהה מאוד, המקבילות לציוני אוניברסיטה (פסיכומטרי) בעולם המוגלגי, יש לעבור ציון מסוים בבחינות הבגרות על מנת לגשת לבחינות ברמת כשיפומטרי. בחינות הכשיפומטרי מתקיימות בסוף שנת הלימודים השביעית בהוגוורטס ואין להן מועד ב'.

  • קס"מ = קוסם סטודנט מעולה (עובר, ניתן בהחלט ללמוד את המקצוע ברמת כשיפומטרי)
  • הל"מ = הצלחה למעלה מהמצופה (עובר, יש סבירות גבוהה ללמידת המקצוע ברמת כשיפומטרי)
  • ט"מ = טוב מספיק (עובר, לעיתים נדירות ניתן ללמוד את המקצוע ברמת כשיפומטרי.
  • ע' = עלוב (נכשל, יש ללמוד את המקצוע שוב)
  • ז' = זוועה (נכשל, אין עוד בחינה במקצוע)
  • ק' = קדחת (נכשל בחומרה. יותר מציון ק' אחד חוסם למידה ברמת כשיפומטרי בכל המקצועות)

הוגסמיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהתחלת השנה השלישית עד סוף לימודיהם בהוגוורטס, רשאים התלמידים לצאת סיורים בעיירה הוגסמיד, המכילה קוסמים בלבד. מקומות הבילוי הפופולריים בהוגסמיד הם פונדק שלושת המטאטאים, הדובשנרייה (חנות ממתקים) וחנות התעלולים של זונקו. בנוסף, בהוגסמיד יש חנות עטים (השרבוטיק), סניף דואר ינשופים, חנות בגדים (שמאטעגנטי), חנות לציוד קסמים (דריווש ובנגס), פונדק ראש החזיר (מנהלו של הפונדק הוא אברפורת', אחיו של דמבלדור) הצריף המצווח (ששימש מקום מסתור לרמוס לופין, ומאוחר יותר לסנדקו של הארי פוטר האסיר הנמלט סיריוס בלק) ואת בית הקפה של מאדאם פודיפוט.

הוגוורטס אקספרס[עריכת קוד מקור | עריכה]

רכבת האקספרס להוגוורטס לפי הסרט

הוגוורטס אקספרס הוא שמה של הרכבת בה נוסעים תלמידי בית הספר לכישוף וקוסמות - הוגוורטס, אל בית ספרם. כדי להגיע לרכבת צריך לעבור אל הקיר בין רציפים 9 ו-10 בתחנת קינגס קרוס. הרציף נקרא 9 ושלושה רבעים.

הרכבת יוצאת מדי שנה ב-1 בספטמבר בשעה 11 בבוקר. הרכבת מגיעה עד לתחנת הוגסמיד, ומשם תלמידי בית הספר נוסעים לטירת הוגוורטס על ידי כרכרות המובלות על ידי ת'סטראלים. באופן מסורתי, תלמידי השנה הראשונה מגיעים לטירה על ידי חציית האגם השחור בעזרת סירות בהובלתו של האגריד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הוגוורטס בוויקישיתוף

ביאורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בשנים שמתוארות בספרים
  2. ^ מקרה יוצא דופן הוא שבמחזה הארי פוטר והילד המקולל, באחד מצירי הזמן, סדריק דיגורי מצטרף לאוכלי המוות, אך ציר זמן זה בוטל
  3. ^ למעשה, היה מדובר במתחזה, אוכל-מוות בשם ברטי קראוץ' הבן. ראו פירוט בערך על אוכלי-המוות.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מקור הבית שלו לא מוזכר במפורש, אולם בדיוקנו שבמשרד הוא מופיע בגלימה כחולה-ברונזה מה שעשוי לרמז על מוצאו
  2. ^ ג'יי קיי רולינג, סיפורים קצרים מהוגוורטס: כוח, פוליטיקה, ורוחות רפאים מטרידות
  3. ^ מופיע בספר השביעי. דוגמה לכך: הטלת עונש קל מאוד על נוויל לונגבוטום, ג'יני ויזלי ולונה לאבגוד על שניסו לגנוב את חרבו של גריפינדור.
  4. ^ ג'יי קיי רולינג, סיפורים קצרים מהוגוורטס: גבורה, מצוקה, ותחביבים מסוכנים