ררוטונגה

ררוטונגה
Rarotonga
מראה ררוטונגה מהחלל
מראה ררוטונגה מהחלל
נתונים גאוגרפיים
מיקום האוקיינוס השקט
קואורדינטות 21°14′0″S 159°47′0″W / 21.23333°S 159.78333°W / -21.23333; -159.78333
ארכיפלג איי קוק
סוג אי געשי
שטח 67 קמ"ר
אורך 11 קילומטר
רוחב 7 קילומטר
גובה מרבי 658 מטר
נתונים מדיניים
מדינה איי קוקאיי קוק איי קוק
אוכלוסייה 10,572
אזור זמן UTC-10
עיר ראשית אוורואה עריכת הנתון בוויקינתונים
מגלה ג'יימס קוק
תאריך גילוי 1773
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מפת האי

ררוטונגהמאורית: Rarotonga) הוא האי הראשי והמאוכלס ביותר באיי קוק. נכון לשנת 2016 אוכלוסיית האי מנתה 13,007 תושבים מתוך 17,434 תושבים בכל קבוצת האיים.[1]

העיר הראשית של האי, אוורואה, היא בירת הטריטוריה. באי שוכן בניין הפרלמנט של איי קוק ונמל התעופה הבינלאומי של האיים. האי הוא יעד תיירותי פופולרי ופועלים בו אתרי נופש, מלונות ומוטלים רבים.


גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האי ררוטונגה ניצב בראש הר געש תת-מימי בגובה 4,500 מטרים מעל קרקעית האוקיינוס. אורך חופיו הוא 32 ק"מ ושטחו הוא 67 קמ"ר. קוטרו של הר הגעש התת-מימי בבסיסו הוא 50 ק"מ. הנקודה הגבוהה באי היא פסגת הר טה מנגה (Te Manga) בגובה 658 מעל פני הים.

האי מוקף בלגונה שטוחה, המשתרעת לעיתים מאות מטרים מחופי האי ועד לשונית האלמוגים. החופים הדרומיים של האי הם האתר הפופולרי ביותר לפעילות תיירותית כמו שחיה, צלילה ושיט. את האזור ההררי המרכזי של האי מקיפות טרסות חקלאיות, מישורים וביצות. לאורך חופו הדרום מזרחי של האי פזורים ארבעה איונים קטנים.

חלקו הפנימי של האי מאופיין בפסגות געשיות המכוסות בצמחייה עשירה. כבישים סלולים ודרכי עפר מובילים לעמקים הפנימיים אך אזור זה של האי נותר בלתי מאוכלס ברובו בשל תנאי קרקע לא נוחים והעדר תשתיות. שטח נרחב בדרום מזרח האי הוגדר כשמורת טבע שנועדה להגן על הציפורים ועל הצמחייה המקומית.

תיירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חופים שהחול בהם לבן וצומחים בהם דקלים פזורים ברחבי האי. כמו כן קיים באי מסלול הליכה שחוצה אותו. אתרים נוספים הם גם מפלי ויגמור (Wigmore Falls) ואתר פולחני מאורי עתיק.

הפעילות התיירותית העיקרית היא שנורקלינג, צלילת סקובה, רכיבה על אופניים, רכיבה על סוסים, הליכה ברגל, דיג במים עמוקים, הפלגות סיור, טיסות אתגריות, מסעדות, ריקודים, פולקלור, סקווש, טניס, רכיבה על אופנועים ושינה על החוף. כנסיות רבות מקיימות תפילות בימי ראשון עם שירת א-קפלה. בלילות נוהגים תיירים להתאסף על חוף הים בקצהו של מסלול ההמראה של שדה התעופה כדי לחוש את ההדף הסילוני.

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלושה נמלים פועלים בררוטונגה, אך נמל אבטיו (Avatiu) מרכז את עיקר הפעילות הימית של האי, הכוללת פעילות דיג, תעבורה בין האיים וספינות מטען המגיעות באופן קבוע מניו זילנד. אוניות תענוגות גדולות עוגנות מחוץ לחוף.

סביב לאי סלול כביש היקפי הצמוד לחופים. כמו כן דרך פנימית עתיקה מקיפה שלושה רבעים מהיקף האי. 29 ק"מ מתוך הדרך הזו נסללו במאה ה-11 ורוב רובה של הדרך מרוצף בלוחות אבן גדולים.[2] לאורכה של הדרך פזורים אתרים פולחניים מאורים. עקב היותו של החלק הפנימי של האי הררי, לא קיימת דרך החוצה אותו. שני קווי אוטובוסים פועלים על הכביש ההיקפי, האחד בכיוון השעון והשני נגד כיוון השעון.[3]

נמל התעופה הבינלאומי של ררוטונגה הוא השער האווירי של איי קוק והבסיס לחברה המקומית "אייר ררוטונגה", המפעילה טיסות פנים לאיים השונים.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סופר המסעות האמריקני, רוברט דין פריסבי (Robert Dean Frisbie) מת באי לאחר שחי בו תקופה קצרה.
  • ב-1995 הופק האלבום "פין" (Finn) על ידי צמד הזמרים הניו זילנדי האחים פין והשיר האחרון בו היה "נשק את הכביש של ררוטונגה" (Kiss the Road of Rarotonga) שנכתב בהשפעת תאונת האופנוע שעבר אחד מהאחים בעת ביקורו באי.
  • סדרת הראליטי האמריקנית הישרדות – איי קוק צולמה באי אייטוטקי. אחד השבטים שהשתתפו בתוכנית נקרא "ררוטונגה". התוכנית מאוד עזרה לתיירות ולפרסום של האי.
  • הסרט חג שמח, מיסטר לורנס, המתאר מחנה שבויים יפני באי ג'אווה שבאינדונזיה שהיו כלואים בו חיילים בריטים בשנת 1942, צולם בררוטונגה.
  • הסרט "הצד האחר של גן עדן (The Other Side of Heaven), שעלילתו מתרחשת בטונגה, צולם בחלקו בררוטונגה.
  • חלק מעלילת הסרט האי של נים (Nim's Island) מתרחשת בררוטונגה.
נוף
נוף מאי ררוטונגה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ררוטונגה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]