קרל השמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף שארל השמן)
קרל השמן
Charles le Gros
לידה 13 ביוני 839
Neudingen, האימפריה הקרולינגית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 13 בינואר 888 (בגיל 48)
Neudingen, פרנקיה המזרחית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה מנזר רייכנאו עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Richardis (862888) עריכת הנתון בוויקינתונים
השושלת הקרולינגית
אב לודוויג הגרמני עריכת הנתון בוויקינתונים
אם אמה מאלטדורף עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Bernard עריכת הנתון בוויקינתונים
מלך פרנקיה המערבית
יוני 885 – נובמבר 887
(כשנתיים ו־21 שבועות)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קרל השמן באיור מן התקופה הרומנטית

קרל השלישי "השמן"צרפתית: Charles III le Gros; ‏13 ביוני 83913 בינואר 888) היה מלך פרנקיה המזרחית, מלך איטליה וקיסר האימפריה הרומית הקדושה. מלך על פרנקיה המערבית מ-884 עד 887.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרל היה בנו של לודוויג הגרמני, מלך פרנקיה המזרחית וקיסר האימפריה הרומית הקדושה. ב-876, עם מות אביו, ירש קרל את כתר ממלכת פרנקיה המזרחית. ב־879, הפך קרל למלך איטליה, לאחר שאחיו הבכור, קרל מבוואריה לקה בשיתוק והתפטר. ב-881 חלה אחיו, לודוויג הצעיר, וקרל הוכתר לקיסר האימפריה הרומית הקדושה. ב-884, לאחר מותו ללא יורשים של קרלומן מלך פרנקיה המערבית, החליטו אנשי הכנסייה והאצילים למסור את כתר הממלכה לקרל, שמלך בשם שארל השלישי.

צירוף מקרים זה הביא לאיחודן של פרנקיה המזרחית, פרנקיה המערבית ואיטליה תחת שלטונו של הקיסר קרל השמן. התעוררו תקוות לתחייתה של אירופה המערבית, אולם קרל השמן, שלקה במחלת הנפילה, לא עמד במשימה זו. הוא ניסה את כוחו נגד המוסלמים שפלשו לאיטליה, אך ללא הצלחה. ב-886 נאלץ לשלם לנורמנים שתקפו את פריז כדי שיסכימו לסגת ואפשר להם לשוט דרך הנהר סן, להגיע לדוכסות בורגונדיה ולבזוז אותה.

משנתברר כי איננו מסוגל להבטיח את שלום הממלכה מרדו בו אצילים בראשות ארנולף מקרינתיה והשתלטו על פרנקיה המזרחית בנובמבר 887. קרל השלישי נאלץ לפרוש מן המלוכה ונפטר כעבור חודשיים. אודו רוזן פריז, שארגן את ההגנה על העיר, ירש את כתר ממלכת פרנקיה המערבית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קרל השמן בוויקישיתוף