שבי ישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיכאל פרוינד עם צעיר מבני מנשה במיזורם שבהודו

שבי ישראל למען אחינו האובדים הוא ארגון ללא מטרות רווח שהוקם בשנת 2002 על ידי מיכאל פרוינד, המשמש עד היום כיושב הראש, במטרה לחזק את הקשרים בין מדינת ישראל ויהדות התפוצות לבין קבוצות ממוצא יהודי וקבוצות לא-יהודיות שלהן זיקה מיוחדת לעם היהודי. הארגון זוכה לתמיכה כספית של תורמים מישראל ומהתפוצות ובשנים האחרונות, גם לתמיכה של משרדי ממשלה דוגמת משרד העלייה והקליטה. בין השאר, הארגון מימן לימודי היהדות, הכנה לעלייה ונסיעה לישראל לעדת בני מנשה מהודו, וממשיך בישראל בטיפול בהם.

ככלל, הארגון פועל בקרב אוכלוסיות שאינן תחת אחריות הטיפול של הסוכנות היהודית או מדינת ישראל, שלעיתים גם מכונות המעגל השני או השלישי של העם היהודי, כגון: בני המנשה בצפון מזרח הודו, צאצאי האנוסים בספרד, פורטוגל ודרום אמריקה, היהודים הנסתרים בפולין, יהודי קייפנג[1] בסין שהתבוללו עם אנשי המקום, הסובוטניקים שברוסיה ועוד. בחלק גדול מהמקרים מדובר ביהודים לפי תחושתם שאינם מוגדרים כזכאי חוק השבות.

הארגון שבי ישראל סבור כי יש חשיבות מוסרית והיסטורית להושיט יד לאלה המבקשים לחזור או להתקרב אל העם היהודי, ולא רק בשל התועלת הרבה (הסברתית וכו׳) שעשויה לצמוח מכך לעם היהודי ולמדינת ישראל.

ארגון שבי ישראל עובד בשיתוף פעולה עם רשויות מקומיות ומשרדי ממשלה שונים למען רווחת העולים בכל תחום. בזמן המלחמה באוקראינה (2022), שלח הארגון אוטובוס הצלה וסייע רבות לעליית פליטים מאוקראינה לארץ, בעלייתם, בקליטתם, ברכישת ציוד וריהוט ובהליכים ביורוקרטיים שונים. בנוסף, הארגון מנהל פרויקט ייחודי בנושא שימור מורשת עדות נדחי ישראל במרכז מענ"י, בו מתבצעות פעילות שוטפת בנושאי הנחלת מורשת העדות הייחודיות, כמו בני מנשה, סובוטניקים וכו' לדור הצעיר ולאזרחים הישראלים. הפעילות כוללת הצגת תערוכות, הדפסת חומרים, סדנאות, הרצאות, ימי עיון, פרויקט מוזיקה ועוד.

כמו כן, מפעיל הארגון אולפני גיור תחת הכוונת ושיתוף הרבנות הראשית לישראל: "מכון מרים" לדוברי ספרדית, פורטוגזית ואיטלקית, ו"מכון מילטון" לדוברי אנגלית.

בשנת 2019 הגישה רעייתו לשעבר של מיכאל פרוינד, שרה, תביעה נגד הארגון, בטענה כי 50 מיליון ש"ח מכספים שהוקצו עבורה על ידי אביה, הועברו שלא כדין לארגון ולנושאי משרה בארגון, לרבות תוך זיוף חתימותיה ורישום כוזב במסמכי הארגון.

טענות כנגד הארגון קיימות בציבור הדתיים לאומיים שכן נדמה שחלק מן האנשים אשר הארגון מתעסק בהם הוא לא-יהודים לחלוטין אשר אותם הוא מעודד להתגייר ולעלות ארצה.[2]

תחומי הפעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדים מבני מנשה לומדים עברית במרכז שבי ישראל בצפון מזרח הודו

הצוות של "שבי ישראל" מורכב ממורים ומרבנים. הארגון מגיע לרחבי העולם לאלה המבקשים קשר עם העם היהודי. הוא מסייע להם לעשות זאת באווירה של פתיחות, סובלנות והבנה. הפעילות כוללת:

  • שיגור רבנים ומורים לפלמה דה מיורקה שבספרד, לפורטו שבפורטוגל, לרסיפה שבברזיל ולקרקוב וורוצלב שבפולין.
  • סמינרים ניידים בספרד, בפורטוגל, בפולין ובהודו.
  • קהילות וירטואליות: באמצעות אתר אינטרנט, בו ניתן למצוא הכוונה כללית ותשובות מעשיות.
  • ספרים בספרדית, פולנית, יידיש, מיזו (שפה הודית הנהוגה בקרב בני מנשה) ופורטוגזית, בנושאים שונים ומגוונים, החל מסידור לילדים וכלה במדריך לשולחן השבת.
  • כנסים ואירועי לימוד בקרב קהילות היעד בחו"ל - בעיקר בפולין, ספרד, פורטוגל, הודו וברזיל.
  • הפעלת מרכזי חינוך .
  • סיוע בגיור ועלייה - הארגון מסייע לאלה המבקשים להתגייר או לעלות לישראל ומלווה אותם בכל שלבי התהליך.

קשרי הארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

צעירים מצאצאי הקהילה היהודית בקאיפנג
אחד מהיהודים הנסתרים בעיר ביילסקו-ביאלה שבפולין

הארגון מקיים קשרים שוטפים עם הקהילות הבאות:

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אליהו בירנבוים, יהודי עולמי - קובץ כתבות על יהודי התפוצות מהשבועון מקור ראשון, אשר יצא לאור בעת הענקת הפרס לעיתונות אלקטרונית, במאי 2008 בירושלים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ארנון הרשקוביץ, מצוות בדרך המשי, באתר פאספרתור
  2. ^ "למרות תלונות על איומים ואפליה, המדינה הסמיכה ארגון פרטי לנהל מבצע עלייה". הארץ. נבדק ב-2022-10-12.