שבתי דונולו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שבתי דונולו
דמותו בתבליט על לוחית זיכרון בעיר הולדתו אוריה, בדרום איטליה
דמותו בתבליט על לוחית זיכרון בעיר הולדתו אוריה, בדרום איטליה
לידה 913
אוריה, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שלט רחוב דונולו הרופא בגבעת עלייה, בו ניצב בעבר בית החולים הממשלתי על-שם דונולו

רבי שבתי דונולו (913–אחרי 982[1]) היה רופא וחכם סוד יהודי-איטלקי מהעיר אוריה בחבל אפוליה שבדרום איטליה. שבתי דונולו היה הרב שכתב את ספר הרפואה העברי הראשון על אדמת אירופה הנוצרית.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהיותו בן שתים-עשרה (בט' בתמוז ד'תרפ"ה, 4 ביולי 925) נשבה דונולו בידי ערבים מהשושלת הפאטמית שכבשו את עיר מולדתו אוריה ונפדה על ידי הקהילה היהודית בטאראנטו. לבו נמשך אחרי הרפואה והאסטרונומיה, והוא נודע כרופא מומחה.

ספרו של הרב דונולו, "חכמוני", נכתב כפירוש על ספר יצירה. בפירוש מוכנסים מוטיבים אסטרונומיים ואנטומיים, והמחבר מנסה להקביל ביניהם. רש"י, בפירושו לתלמוד בבלי, מסכת עירובין, דף נ"ו, עמוד א', כותב בהסבר על שבעת הכוכבים: "ור' שבתי דנול"ו הרופא זצ"ל פירשו היטב בספר חכמוני שלו". בפירוש רש"י לתלמוד בבלי, מסכת ביצה, דף ל"ג, עמוד א', מובא פירוש בשם "פיוט יוצר שיסד אחד מגאוני לומברדיאה", הדברים מופיעים בספר חכמוני[2] ואולי זה מקורם[3].

"ספר המרקחות" של הרב דונולו, שהודפס מכתב יד נדיר באמצע המאה ה-19, מכיל מרשמים להכנת 120 תרופות. כמו "חכמוני", גם ספר זה כתוב בעברית. "ספר המרקחות והמשקיות" מבוסס כולו על הרפואה היוונית, כמעט ללא השפעה ערבית.[4]

במחקר נוטים לזהותו עם שבתי סב סבו של אחימעץ בן פלטיאל מחבר מגילת אחימעץ, בשל דברי המגילה ששבתי היה מ"משפחת אמיתי", ועדותו של דונולו על היותו קרובו של חסדיה בן חננאל, הנזכר במגילה כנכדו של אמיתי.

ספר היקר שכתב שבתי דונולו

בית החולים הממשלתי ביפו, שפעל משנת 1949 עד לסגירתו בשנת 1980, נקרא על שם דונולו.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על פי פתיחת ספרו, פורסמה על ידי אדולף נויבאואר.
  2. ^ חלק ראשון
  3. ^ פורטל הדף היומי
  4. ^ מנחם שטרן, פילוסופים ואנשי מדע יהודיים ושומרוניים ב'חיי איסידורוס' לדמאסקיוס, בתוך: מחקרים בתולדות ישראל בימי הבית השני, עמ' 561–562, הערה 34.
ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.