שדון חג המולד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קישוט חג המולד של שדון חג מולד לובש בגדים ירוקים

בתרבויות רבות בעולם המערבי שדון חג המולד הוא שדון זעיר, שחי עם סנטה קלאוס בקוטב הצפוני ומשמש כעוזרו האישי, במרבית המקרים שדוני חג המולד מתוארים כירוקים או אדומים, בעלי אוזניים גדולות וכובע מחודד. לעיתים קרובות מסופר כי השדונים של סנטה מייצרים את הצעצועים בבית המלאכה של סנטה ודואגים לשלומם של האיילים שגוררים את המזחלת שלו.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שדוני חג המולד הוצגו לראשונה בסיפור מ-1856, הסיפור שנקרא "סנטה יותר מבוגר" נכתבה על ידי הסופרת האמריקאית, לואיזה מיי אלקוט.

בארצות הברית, קנדה, בריטניה ואירלנד, האגדה המודרנית של סנטה קלאוס כוללת גם בדרך כלל שדוני חג המולד. השדונים לבושים בגדים ירוקים, הם בעלי אוזניים מחודדות ויש על ראשם כובעים מחודדים, הגמדים למעשה הם גרסה עדינה של גמדים מהמיתולוגיה הנורדית.

במדינות אירופה האחרות זהותם של העוזרים של סנטה משתנה ממדינה למדינה, כך למשל בלוקסמבורג נקראים עוזריו של סנטה "הוסקר"[1], בבלגיה ובהולנד הם מלווים את ניקולאוס הקדוש, אחד מהעוזרים של סינטרקלאס הוא לעיתים קרובות "זוורטה פיט" שהיא דמות שחורה (חלק מהאנשים שמתחפשים לדמות זו בחג הם גברים לבנים שצבעו את פניהם בשחור[2], עם הזמן הפך המנהג לשנוי במחלוקת ואנשים טענו כי הדמות היא גזענית)[3][4]. לעומת זאת במדינות נורדיות השדונים לובשים רק אדום (בניגוד למרבית המדינות שדוברות אנגלית בהן הלבוש שלהם הוא ירוק או ירוק ואדום יחד)[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שדון חג המולד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Rae, Jaci. "The History of Santa's Elves (Elf)". ChristmasWithLove.com. אורכב מ-המקור ב-8 בדצמבר 2009. נבדק ב-2009-12-20. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ אתר למנויים בלבד דן הרמה ואן ווס, חג מולד גזעני שמח! למה תושבי הולנד צובעים את הפנים בשחור?, באתר הארץ, 2 בדצמבר 2015
  3. ^ Swaab, Justine. "Zwarte Piet: Black Pete is "Dutch racism in full display"". נבדק ב-2019-11-27.
  4. ^ צפו: מתכוננים לחג המולד עם עצים וויכוחים, באתר ynet, 4 בדצמבר 2012


ערך זה הוא קצרמר בנושא נצרות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.