שולחן מחשב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שולחן מחשב עם מחשב וציוד היקפי

שולחן מחשב הוא שולחן עבודה המותאם לעבודה עם מחשב אישי והציוד הנלווה אליו. השולחן כולל חלקי ריהוט שנועדו לספק נוחות שימוש ומראה אסתטי של אזור העבודה, בין השאר על ידי הסתרת חלק מהציוד ההיקפי והכבילה.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצורה הנפוצה ביותר של שולחן המחשב היא גרסה ארגונומית של שולחן העבודה המשרדי, שכוללת מגש מקלדת מתכוונן ושטח שולחן עבודה מספיק לכתיבה. בעיצוב משולב ציוד למיקום צג (מדף, בדרך כלל) וחורים לניתוב הכבלים המחברים את רכיבי המחשב יחד.

שולחן מחשב טיפוסי מספק מקום למקלדת, עכבר, צג, מדפסת ורמקולים. עיצובי שולחנות כוללים מגוון של מדפים, מגשים וחורים לניתוב כבלים למערכות מחשב. בחלק משולחנות המחשב, הכבלים מוצמדים ללוח בגב השולחן, כדי ליצור מראה מסודר יותר.

שולחנות מחשב מיוצרים בדרך כלל בייצור המוני ודורשים הרכבה עצמית מסוימת. המחשב והציוד ההיקפי אינם חלק ממבנה השולחן, והצבתם וחיבורם נעשים לאחר הצבת השולחן במקומו.

הצעות שונות ל"משרד העתיד" הציעו עיצובים ששילבו את המחשב והציוד באופן מובנה בשולחן, אך אלה לא זכו לפופולריות.

סוגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש מגוון צורות ועיצובים לשולחנות מחשב. הדוגמאות הנפוצות הן:

  • שולחן בודד "קלאסי" המיועד לשימוש אדם בודד, בבית, במשרד או במשרד ביתי.
  • שולחנות מחשב המאפשרים חיבורם זה לזה ליצירת שורות של עמדות מחשב, למשל במשרדים ובמוסדות חינוך. שולחנות אלו מעוצבים על מנת לאכלס עשרות מערכות מחשב תוך הקלת חיווט, תחזוקה כללית, מניעת גניבות והפחתת ונדליזם.
  • שולחנות מתגלגלים קטנים או עגלות מחשב עם שולחנות עבודה זעירים, המספקים מספיק מקום למחשב נייד ומשטח עכבר. תצורת שולחן מתגלגל מאפשרת ניידות וגישה משופרת במצבים בהם שולחן כתיבה אינו נוח. ניתן להשתמש בשולחנות מחשב ניידים מעל מיטה, למשל.

ארגונומיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תרשים ארגונומי לעבודה נכונה מול מחשב

שולחנות מחשב ארגונומיים מכילים מנגנונים המאפשרים התאמות מכניות למיקום החלקים השונים, על מנת למקסם את הנוחות והיעילות למשתמש. השולחן הארגונומי הוא בדרך כלל רהיט "עומד בפני עצמו" המאפשר גישה למנגנוני ההתאמה. לשולחנות ארגונומיים מסוימים יש התאמת גובה שולחן גדולה מספיק כדי ליצור שולחן "ישיבה" או שולחן עמידה, המאפשר למשתמש לעבוד בעמידה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שולחן מחשב בוויקישיתוף