שומרי הבית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שומרי הבית
פעילות הגנת הסביבה, המאבק להרחקת אסדת לוויתן
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון כרם מהר״ל עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים יוני ספיר עריכת הנתון בוויקינתונים
יושב ראש יוני ספיר עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 2018–הווה (כ־6 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
homelandguards.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

עמותת שומרי הבית היא ארגון מתנדבים בפריסה ארצית בעל אג'נדה סביבתית בריאותית. הארגון קם מתוך הצורך להוביל את המאבק להרחקת אסדת לוויתן, ופועל למען בריאות הציבור ואיכות הסביבה, ועל מנת לקדם יושרה ונקיון כפיים בהתנהלות התאגידית והממשלתית מול האזרח.

לאחר הקמת והפעלת אסדת לוויתן בקרבת חוף דור, התעדכנו המטרות העיקריות של הארגון וכיום הן:[1]

  1. עצירת הפעלת אסדת לוויתן בקרבת החוף.
  2. שמירת עתודות הגז גולמי ממאגר לוויתן למען הדורות הבאים.
  3. עמידת מדינת ישראל ביעדי ההפחתה של פליטות גזי החממה, הנגזרים ממחקרי ה-IPCC מטעם האו“ם, לצורך מניעת משבר האקלים הגלובלי.
  4. מעבר מיידי לאנרגיה סולארית נקייה בישראל.

העמותה היא ארגון אזרחים המבוסס על פעילות התנדבותית של עשרות אלפי פעילים. הארגון דוגל באי-אלימות ובשיח מכבד וראוי.[2]

מייסד הארגון ויושב ראש העמותה הוא יוני ספיר.[3] לדברי פעילי הארגון, גורמים המתנגדים להרחקת אסדות הגז מתנכלים להם, וספיר אף הגיש תלונה במשטרה לאחר שטען כי אלמוני ניסה להתנקש בחייו.[4]

העמותה חברה בארגון הגג חיים וסביבה, המאגד בתוכו כ-130 ארגוני סביבה מרחבי הארץ.

הרחקת אסדות הגז[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגון תומך במעבר משק האנרגיה לשימוש באנרגיות מתחדשות על מנת להגיב למשבר האקלים הגלובלי. כשלב ביניים הארגון מסכים לשימוש בגז, כל עוד זה נעשה באופן אחראי, המתחשב באינטרס הציבורי, שלום הציבור, בריאותו וביטחונו.

על פי הארגון קיימת בעיה בתהליך הפקתו של גז טבעי, שהוא תהליך מזהם ביותר הטומן בתוכו סכנות בריאותיות, בטיחותיות וביטחוניות, במיוחד בשלב זיקוק הגז באסדת גז. תהליך זה נדרש על מנת להפוך גז טבעי, המופק מבטן האדמה, ל"גז יבש" (גז המיועד לשימוש בתחנות הכוח). אי לכך נאבק הארגון על הרחקת אסדות הגז לעומק הים, מעל פי הבאר, כפי שנהוג ברוב המדינות בעולם. הרחקה כזו תתרום לשמירה על הסביבה הימית, חופי הרחצה, החי והדגה בים, על מקורות מי שתייה המופקים במפעלי התפלה הנמצאים בקרבת החוף, וכן תמנע הצבת מטרות אסטרטגיות לאויב בקרבת החוף והתושבים.

הארגון מתייחס לאסדת גז כאל מפעל פטרוכימי או בית זיקוק הפולט לסביבה כמויות זיהום גבוהות הכוללות חומרים מסרטנים וחומרים המסוכנים לאדם ולסביבה, כגון מתכות כבדות ופחמימני נפט. כמו כן קיים חשש שבמקרה של תקלה או פגיעה באסדת גז ייגרם אסון בקנה מידה עצום שעלול להחריב את חופי ישראל למשך דורות קדימה ולפגוע בבריאות התושבים.

טענות אלה מבוססות על רמת הפליטות הידועות מאסדות זיקוק גז בעולם, וכן על רמת הפליטות מאסדת תמר, הממוקמת כ-22 ק"מ מחופי אשקלון. על פי נתונים של חברת נובל אנרג'י, מפעילת האסדה, רמות הפליטה גבוהות פי 30 מההערכות שניתנו על ידי השותפות במאגר. הארגון פועל להרחקת אסדת לוויתן, המתוכננת לקום במרחק של 10 ק"מ מחוף דור, וכן אסדות גז נוספות ומיכלי קונדנסט המתוכננים לקום ליד יישובים מול חופי ישראל.[5]

בנוסף, סבורים בארגון כי הפקת וזיקוק הגז מהמאגרים שהתגלו במים הכלכליים של ישראל צריכה להיעשות אך ורק למטרות שימוש המשק המקומי ולא למטרות ייצוא. כך, הארגון תומך בהפקה מתונה של הגז על פי צורכי המשק, ומתנגד לפיתוח המאגרים במהירות הנוכחית. טענת הארגון היא כי מדינת ישראל צריכה לעבור למשק אנרגיה מבוסס אנרגיות מתחדשות, ולשמור את מאגרי הגז בבטן האדמה עבור העתיד הבלתי ידוע ולמען הדורות הבאים, למקרה שיתעורר בכך צורך עתידי.

הארגון מתנגד לפעולות חיפוש והפקת גז ונפט נוספים, הן בשטח המים הכלכליים והטריטוריאליים, והן בשטח המדינה, בכל צורה שהיא, מתוך התפיסה שפעולות כאלו משיתות סיכונים לא מידתיים על האוכלוסייה האזרחית במדינה, וכן מעכבות את מעבר המשק לאנרגיות מתחדשות.

פעילויות הארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – המאבק להרחקת אסדת לוויתן

הארגון עתר לבג"ץ בתביעה לעצור את פיתוח אסדת לוויתן מול חוף דור. בתשובת המדינה לבג"ץ טענה המדינה כי בדיקות שערכו משרד האנרגיה ופיקוד העורף הראו כי בשום תרחיש האסדה אינה צפויה לסכן את מי שנמצא במרחק של 10 קילומטרים ממנה ומעלה.[6] לעתירה לבג"ץ צורף דו"ח המתאר כשלים ביטחוניים בתכנון וסיכונים לפגיעה באסדת הגז ובמתקניה היבשתיים, אם תמוקם בקרבת החוף. גם תחקיר של שקוף על ההיבט הביטחוני של מיקום אסדות הגז תומך בעמדת הארגון.[7]

לקראת הבחירות לכנסת העשרים ואחת הצטרף יוני ספיר יו"ר "שומרי הבית" למפלגת צדק חברתי של גד הרן. יוני ספיר, יושב ראש העמותה, אמר: "המאבק להרחקת אסדת הגז לווייתן המוקמת בקרבת חוף דור, והאסדות האחרות אל עומק הים חשוב מכדי להפקיר אותו בידי פוליטיקאים, הנתונים ללחצים מצד בעלי ההון האינטרסנטיים. נפעל כדי לקדם נושאים סביבתיים בכנסת הבאה ובכללם הרחקת אסדות הגז ותוצרי הלוואי שלהן מהחופים, הרחקת מפעלי ומתקני התעשייה הפטרוכימית מאזורים מיושבים ומעבר מהיר של ישראל לשימוש באנרגיות מתחדשות."[8] עמותת "שומרי הבית" שמרה על אופייה הא-מפלגתי, למרות חבירתו של ספיר למפלגת "צדק חברתי".

ארגון "שומרי הבית" ארגן את העצרת הסביבתית הגדולה ביותר בהיסטוריה של ישראל בכיכר רבין בערב ה-1.9.2018, מספר כנסים מדעיים בנושא אסדות הגז ואנרגיה מתחדשת, ופעילויות אזרחיות רבות ברחבי הארץ. כמו כן היה בין המארגנים של מצעד האקלים השנתי בשנת 2019 בתל אביב.[9]

בעקבות טענות לניטור לקוי, מחיקת נתונים ונישובים שלא בתיאום עם משרד להגנת הסביבה, הארגון השיק קמפיין מימון המונים למימון מערך ניטור עצמאי.[10]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שומרי הבית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]