שוצהונד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שוצהונדגרמנית: כלב הגנה - shchutz הגנה, hund כלב) הוא תהליך אילוף כלבים ששימש להגנה ועבודה משלהי שנות המאה ה-20. בנוסף, שימש כמבדק התאמה לכלבים והתפתח בהמשך כהליך אילוף להכשרת הכלב לעבודה משטרתית וביטחונית כמו: חיפוש ואיתור סמים, איתור חומרי נפץ, גילוי חשודים ושמירה על חומרים ומתקנים סודיים.

היסטוריה ומקורות השוצהונד[עריכת קוד מקור | עריכה]

במלחמת העולם השנייה נעזרו הגרמנים בכלבים שאומנו בשיטה זו לשמירה על הסדר בזמן העבודה במחנות ולאיתור יהודים. יחד עם זאת, באמצע שנות השלושים, התפתח השוצהונד לכדי ספורט ותחרות כלבים, תחרות שהתבססה על הבנת הפקודות השונות וביצוע משימות, רמת הצייתנות והמשמעת של הכלב. פעם בשנה נערכת תחרות שוצהונד עולמית, המזכה את הבעלים והכלב באליפות העולם.

תקני השוצהונד[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד שנת 2006 התקיימו שני תקנים לבדיקת כשירותו של הכלב לעבודות השונות: מבחן השוצהונד ומבחן ה-IPO.

כיום, אוחדו שני המבדקים הללו לכדי מבדק אחד, בשם VPG, השם דגש אודות הצורך עליו הכלב יענה בעת ביצוע המשימה.

מבחנים ותרגילי השוצהואנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגישוש - במבחן הגישוש על הכלב להפגין יכולת ריכוז מוחלטת ויכולת עבודה עצמאית, במהלך מבחן זה מפוזרים לאורך המסלול חפצים המדיפים ריח אנושי או עקבות אנושיים, על הכלב לאתר את בעל העקבות או החפצים ללא עזרתו של המאלף ("הנוהג" בשפת האילוף).

משמעת - תרגיל המשמעת מתבצע תוך הדמיה של מצב אמת בו מושמעות לכלב סדרה של פקודות ללא הרצועה. בעת בדיקת הזוג הראשון, מתחבא בעלי הכלב ועל כלבו להישאר בתנוחת ארצה (שכיבה) סטאטית ולא לזוז עד לקבלת פקודה מבעליו, בעוד הזוג השני, מבצע את סדרת התרגילים - בין הפקודות ישנן פקודות לתרגילים סטאטיים ודינמיים כמו: ארצה, שב, בוא, עמוד ופקודות להבאת חפצים. (הבאת החפצים בתחרויות שוצהונד מקיימות בתוכן תרגיל קפיצה מעל משוכת עץ). התרגיל המסיים בתרגילי המשמעת הוא תרגיל הקדימה, כאשר בו נשלח הכלב לרוץ קדימה למרחק של כארבעים מטרים ובסיומו מוכרזת פקודת ארצה. תרגיל זה מצריך יכולת ריכוז ומיקוד רבה.

תקיפה והגנה - מבחן הבודק את נאמנותו של הכלב כלפי בעליו ויכולת זיהוי ושמיעת פקודות במצבי סכנה. במהלך תרגולי ההגנה, נבדק אופיו של הכלב ויכולת השליטה של הבעלים גם יחד. המשימה בתרגיל ההגנה היא למצוא אובייקט (המדמה פושע, חשוד או גורם מסוכן) ולסמנו בנביחה בלבד. בהמשך, מבוצע תרגיל כפול של מרדף ועצירה – כאשר הפושע מתחיל לברוח, הכלב נדרש להתחיל במרדף אחריו ולהפסיק את המרדף בהישמע פקודת הבעלים.

התרגיל המסכם - תרגיל האומץ הוא תרגיל תקיפה פיזי בו מוטל על הכלב לתקוף את האובייקט כשהוא רץ לקראת הכלב או לקראת בעליו ממרחק של כמה עשרות מטרים.

ארגוני הדרכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימים ארגוני הדרכה מקצועיים להדרכת שוצהונד, הדרכת מאלפים, אילוף שוצהונד ותחרויות שוצהונד.

בעולם:

בישראל:

  • "מרכז כלבני עמוס שיבולי" לאילוף שוצהונד והכשרת מאלפי שוצהונד, הוותיק ביותר בארץ.

ארגוני הדרכה מכשירים כלבי עבודה והגנה ומאמנים כלבים לתחרויות שוצהונד, התחרויות מתקיימות בכל שנה במקום אחר בעולם. במקרים רבים דווקא בעונת החורף, גם במהלך גשמים שוטפים ורוחות עזות התקיימו תחרויות השוצהונד כסדרן, כמו התחרות שנערכה בגבעת עדה בינואר 2012.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שוצהונד בוויקישיתוף