שח"ם – ארגון השחקנים והשחקניות בישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שח"ם – ארגון השחקנים והשחקניות בישראל
תחום תעשיית הבידור עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון תל אביב-יפו עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים שרון אלכסנדר, אביטל דיקר, עקיבא נוף, דני שטג, משה איבגי, יורם חטב עריכת הנתון בוויקינתונים
עובדים 20 (נכון ל־2019) עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 9 במרץ 2000 – הווה (24 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.shaham.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל (נקראה בעבר גם "שח"ם - איגוד שחקני המסך" ו"שח"ם - ארגון השחקנים בישראל"), היא עמותה רשומה, המאגדת נכון ל-2021 כ-2,550 חברים, שחקני קולנוע, טלוויזיה ותיאטרון, מדבבים וזמרי אופרה ומהווה את ארגון האומנים הגדול בישראל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמליל העמותה הקודם - מהקמת הארגון עד שנת 2010

העמותה נוסדה ב-9 במרץ 2000, במטרה להגן על קיומן של התרבות והיצירה הישראלית, על זכותם של השחקנים בישראל ליצור תרבות בתנאים נאותים ועל מעמד השחקן בקולנוע, בטלוויזיה ובתיאטרון. מייסדי העמותה היו השחקנים שרון אלכסנדר, משה איבגי, דני שטג, אביטל דיקר, עקיבא נוף, הראל נוף ויורם חטב, שגם ניהל את העמותה וכיהן כיושב ראש הוועד המנהל הראשון שלה, עד שנת 2008.

בין השחקנים שכיהנו בוועד המנהל של העמותה לאורך השנים: שיר אידלסון, ריקי בליך, עוז זהבי, זבולון מושיאשווילי, ג'וש שגיא, אנה דוברוביצקי, שמוליק קלדרון, יפה תוסיה כהן, רודיה קוזלובסקי, יפתח קליין, יעל שרוני, גיא לואל, אורי יניב, ערן איווניר, רוני דותן, רינת מטטוב, זהר שטראוס, חלי גולדנברג, ישי גולן, אורנה כץ, שרית וינו-אלעד, יניב ביטון ושרה פון שוורצה.

מקורות ההכנסה של העמותה הם דמי חבר שמשלמים חבריה, וכן תמיכה של מינהל התרבות.

החל מאוגוסט 2021 מכהנת ריקי בליך כיושבת ראש הוועד המנהל. בתפקיד המנכ"ל מכהן החל ממאי 2021, אבי בן הלל. משרדי העמותה ממוקמים ברחוב ריב"ל בתל אביב.

העמותה מאגדת את מיטב השחקנים בארץ, מציעה תמיכה משפטית ורעיונית, ייעוץ כלכלי ועוד. בנוסף, מאגדת את אינדקס חברי שח"ם, בו כל מלהק יכול לחפש שחקנים באופן פרטי, לצפות בקורות החיים של השחקן ועוד, כל זאת ללא תשלום.

בתאריך 08/03/2021, לרגל יום האישה הבינלאומי, שח"ם - ארגון השחקנים בישראל שינתה את שמה באופן רשמי לשח"ם - ארגון השחקנים והשחקניות בישראל. צעד זה בוצע במסגרת התמיכה של הארגון בשוויון מגדרי וקידום מעמד האישה.

תחומי פעילות והישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסכמי תעריפי מינימום ותנאי עבודה
העמותה חתומה על הסכמים מול גופי השידור וההפקה המרכזיים בישראל, שמבטיחים לשחקנים תעריפי מינימום לימי צילום, ימי חזרות, השתתפות בתוכניות ראיונות ושעשועונים, וכן תשלום על שעות נוספות והגבלת המספר המקסימלי של שעות עבודה ביום. נכון ל-2014 קיימים הסכמים מול רשות השידור, ערוץ 10, קשת, רשת, HOT, ‏yes הטלוויזיה בלוויין, נגה תקשורת ואיגוד המפיקים. נציגי העמותה מבקרים באתרי הצילום ובודקים את מידת התאימות של תנאי ההפקה להסכמים שבין שח"ם לגופי ההפקה והשידור[1].
ארגון יציג של שחקני התיאטראות החתומים בהסכם קיבוצי
בשנים האחרונות החלה העמותה לפעול ולהגיע להישגים גם בתחום התיאטרון, שבו לא עסקה בשנותיה הראשונות. נכון להיום (2017) שח"ם מהווה את הארגון היציג של שחקני תיאטרון הבימה, תיאטרון גשר, תיאטרון הקאמרי, תיאטרון חיפה ותיאטרון החאן החתומים בהסכם קיבוצי וכן מהווה את הארגון היציג של תיאטרון יידישפיל. שח"ם החליפה את ההסתדרות, ששימשה כארגון היציג של שחקני התיאטרון במשך עשרות שנים קודם לכן[2][3]. ב-2016, לאחר שלראשונה בהיסטוריה הוכרז סכסוך עבודה בשני התיאטרונים הגדולים בישראל, נחתם הסכם קיבוצי חדש ומשופר בהבימה ובקאמרי[4].
פסטיבלי תיאטרון והצגות
הסכם בין שח"ם לבין עיריית עכו לעניין תנאי העסקת שחקנים בפסטיבל עכו, בעקבות מאבק שנוהל במהלך שנת 2013, הוביל לכך שהחל משנת 2014 ולראשונה מאז הקמתו של הפסטיבל, מחייבת הנהלת הפסטיבל את מפיקי הצגות התחרות בחוזה שנחתם מולם לשלם לשחקנים חברי שח"ם שכר מינימלי לתקופת החזרות ולכל הצגה בה ייטלו חלק בתקופת הפסטיבל. בנוסף, במסגרת ההסכם שופרו תנאי העסקת השחקנים בפסטיבל בתחומים רבים: נסיעות למתחם הלנה, חדר מנוחה, ארוחות מסודרות, כרטיסי כניסה להצגות השונות ועוד[5]. בנוסף, נחתם הסכם בין שח"ם לפסטיבל חיפה להצגות ילדים[6], וכן נחתם הסכם בין שח"ם לעיריית בת ים, לפיו לראשונה ישולם שכר לשחקני פסטיבל בת ים לתיאטרון רחוב[7].
תרבות לפריפריה
פרויקט הדגל של שח"ם, המתקיים מדי שנה החל משנת 2003. במסגרת הפרויקט מגיעים שחקנים ויוצרים חברי שח"ם לשכונות וערי פריפריה ברחבי הארץ, ומקיימים בהם אירועים ומפגשי תרבות שונים. בכל מפגש צופה הקהל ביצירה ישראלית ממגוון תחומים או משתתף בכיתת אמן אותה מנחים שחקנים חברי העמותה. לאחר הצפייה ביצירה נערך מפגש בלתי אמצעי בין האמן לקהל, בו נחשף הקהל לתחום היצירה, לחוויות ש"מאחורי הקלעים" ולעולמו הפנימי של השחקן. מטרת הפרויקט היא להפיץ ולקדם את התרבות והיצירה הישראלית ברחבי הארץ, וכן לקרב ולחשוף קהלים אשר חשיפה למופעי תרבות לא נמצאת על סדר יומם דרך קבע. השתתפות הקהל במסגרת אירועי הפרויקט אינה כרוכה בתשלום. האמנים מקבלים תשלום על השתתפותם בפרויקט. בין היישובים בהם התקיים הפרויקט: קריית מלאכי, אופקים, כפר כמא, טירת כרמל, בית שמש, נתיבות, עכו, שלומי, שיבלי, טייבה, בית שאן, קצרין, ערערה, חצור הגלילית ודימונה. משנת 2008 מתקיים במקביל פרויקט משנה בשם "תרבות ואמנות לחברה", בשיתוף עם אגף התרבות והאמנות בעיריית תל אביב-יפו. במסגרת פרויקט זה מתקיימים מפגשים בשכונות שונות בתל אביב. במפגשים משתתפים בני נוער, המוגדרים נוער בסיכון משכונות שונות במרכז ודרום תל אביב וביפו.
פרויקט משחק חוצה ישראל
מטרתו העיקרית של הפרויקט היא יצירת קבוצה מקומית יוצרת ביישוב שבו לא מתקיימת פעילות תרבותית ברדיוס של 30 ק"מ. פרויקט "משחק חוצה ישראל" הראשון התקיים במהלך שנת 2012 ביישוב חצור הגלילית, במסגרתו הוזמנו בני הנוער מהיישוב לקחת חלק בסדנאות משחק אחת לשבוע במשך חצי שנה, בהנחיית השחקן עדי אייזנמן ובליווי השחקנים עמוס תמם, שרי גבעתי, ליאת הר לב, דני שטג ועוד. בסיום הפעילות העלו הנערים מופע שעסק במלחמה נגד השימוש בסמים, במעמד שרת התרבות[8].
פרויקט חשיפה
בעקבות הקושי הרב להשתלב בתעשיית המשחק בישראל - הן על הבמה והן על המסך, החל משנת 2003 שח"ם מקיימת את פרויקט חשיפה, אשר מעניק הזדמנות בכל שנה ל-120 שחקנים צעירים לעבור סדרת סדנאות הכנה, בסופן נבחרים ה-30 המצטיינים להציג קטעים אומנותיים בני 4 דקות, בפני אנשי מקצוע מובילים מתחומי המסך והבמה (מפיקי ובמאי קולנוע וטלוויזיה, מנהלי תיאטראות, מחזאים, במאים, תסריטאים, סוכנים, מלהקות ועוד), אשר עשויים ללהק ולשבץ אותם בפעילות אומנותית מקצועית.
סדנאות
חברי שח"ם זכאים להשתתף במחיר מוזל בסדנאות העשרה חד פעמיות ובסדנאות ארוכות שיוזמת העמותה. שח"ם מציעה כיום את המגוון הרחב בישראל של הכשרות א-פורמליות לשחקנים. בין הסדנאות שהועברו בשנים האחרונות: "סדנת שחקן יוצר ועבודה על אנסמבל" בהנחיית הבמאית והיוצרת יעל רונן, "עבודה על אודישן" בהנחיית המלהק מורן מרציאנו, כיתת אמן ועבודת השחקן בקולנוע בהנחיית במאית הקולנוע דינה צבי-ריקליס, "נקודת האפס של השחקן" בהנחיית הבמאי והשחקן נורמן עיסא, כיתת אמן בנושא "לא לחכות לאודישן" בהנחיית הבמאי ומנהל בית הספר לקולנוע סם שפיגל רנן שור, "משחק ללא משחק" בהנחיית במאי הקולנוע אבי נשר, משחק מול מצלמה בשיטת צ'בק, סדנת כתיבה בהנחיית אורי אגוז ועוד.
  • בשנת 2016 נחתם הסכם בין שח"ם ובין תיאטראות הילדים והנוער בישראל, המסדיר לראשונה את העסקת השחקנים בהצגות ילדים ונוער.
  • אמנה למניעת הטרדות מיניות - שח"ם יזמה את האמנה למניעת הטרדות מיניות, שבספטמבר 2016 נחתמה על ידי איגודי היוצרים ועובדי תעשיית הקולנוע והטלוויזיה[9]
  • בשנת 2015 נכנסה שח"ם לראשונה גם לתחום הדיבוב, ובתחילת 2016 חתמה על הסכם ראשון בענף, שהוביל לשיפור משמעותי בשכר המדבבים[10].
  • בשנת 2019 הוענק פרס שח"ם, כהוקרה והערכה לפועלם של שחקנים ושחקניות.

פרס שח"ם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שושה גורן מקבלת את פרס שח"ם על מפעל חיים לשנת 2019

בינואר 2019 החליט הוועד המנהל של שח"ם על הענקת פרסי שח"ם לשחקנים, ואישר תקנון לשם כך. הכוונה הייתה למסד טקס שנתי של פרסי שחקנים, בדומה לפרסי הסאג המוענקים מדי שנה על ידי גילדת שחקני המסך האמריקאית. ועדת הפרס ממונה על ידי הוועד המנהל של שח"ם וכוללת שישה חברים, מהם לפחות שתי נשים.

חברי ועדת הפרס לשנת 2019 היו: שר החינוך לשעבר הרב שי פירון, שכיהן כיו"ר הוועדה, טמירה ירדני, אורי לוי, עידית שחורי, דליה שימקו וג'ולי שלז.

טקס פרסי שח"ם הראשון נערך ב-31 במאי 2019 במרכז ענב לתרבות, בהנחיית אסי ישראלוף. בטקס הוענקו הפרסים הבאים:

לזוכים בקטגוריות אלו הוענק פרס כספי על סך 5,000 ש"ח.

בשנת 2020 הוחלט שלא לקיים את הטקס, בשל משבר הקורונה. הענקת הפרס הוקפאה ואין כוונה לחזור ולחלק אותו בעתיד הנראה לעין.

יושבי ראש העמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מנכ"לי העמותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]